Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
ADD & ADHD relaterat

Ang min dosering av ritalin

2018-02-09 11:52 #0 av: Sewlan

B]Tänkte bara ställa en fråga angående dosering av ADHD medicin, Ritalin i de här fallet![/B]

Vad ligger en normal dags dosering på för en 28årig man på 70kg? Hörde någonstans att dom brukar sätta dosen efter 1,3-1.5mg per kg stämmer det för isf borde jag ligga på 91-105mg ritalin om dagen.

[B]Har jag ovanligt hög dosering ritalin för en dag eller en normal?[/B]

Ligger på!

08:00 - 40mg Ritalin SR
11:00 - 40mg Ritalin SR
14:00 - 40mg Ritalin SR
16:00 - 20mg Ritalin SR

Anmäl
2018-02-09 13:01 #1 av: 2Sirius

Hej Sewlan...

Fick prova denna medicinen, hösten 2016.
Där jag gick, sa de då, att de oftast inte sätter över 100-110, men nya rön kan ju ha kommit, varpå de tycker att det är mer ok med högre doser.
De går mycket på hur man själv upplever att den hjälper, då man provat olika doser, så märker man vad som känns bäst.

Jag har också läst det där med vikten, vet inte hur många Läkare som går efter det. Men det är ju tänkbart att det är med den som med alkohol, ju mer man väger, desto mer krävs för att man ska känna av den.

Dosen styrs också av hur stora besvär man ska behandla, ibland så behövs det inte så höga doser.

Anmäl
2018-02-09 21:38 #2 av: AOS

På mig bryr de sig inte alls om vikt/dos. Inte heller att jag skulle ha särskilt svåra besvär heller.

Däremot har de lyssnat på min höga metabolism vilket blivit att jag har fått den dos jag behöver. Har heller inga biverkningar.  Och jag doserar 6 ggr/dag.

Så den rätta dosen är den dosen du behöver.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.