Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1348 ggr
[Sandi92]
2018-02-10 20:19

Alltid trött, så trött

Jag är bara 25 år, men är tröttare än många som är dubbelt så gamla som mig. Har aspergerdiagnos, men mycket tyder på att jag även har ADD.

Har en praktikplats på halvtid och är helt urlakad efter de fyra timmarna. Sover 3-4 timmar varje dag när jag kommer hem. Har väldigt mycket människor omkring mig och hög ljudnivå på praktikplatsen, vilket suger energin ur mig. Plus att jag som utpräglad kvällsmänniska måste upp extremt tidigt på morgonen och därmed får alldeles för lite sömn 5 av veckans 7 dagar. Behöver minst 8 timmars sömn för att känna mig utvilad, vilket betyder att jag skulle behöva somna kl 21:00 på kvällen, vilket jag aldrig lyckas med.

Mina arbetskamrater frågar varför jag som är ung och frisk bara har halvtid. Ljuger om anledningen då jag inte gärna pratar om min diagnos. Känns som att folk tycker jag är lat. Om de bara visste hur mycket jag önskar att jag hade lika mycket energi som dem. Att jag inte var så förlamande trött efter en 4 timmars arbetsdag.

Någon som känner igen sig? Är det normalt att vara så trött när man har den typen av diagnoser?

Annons:
Sindri
2018-02-10 20:27
#1

Jag har hört att för de med ADHD och ADD så kickar melatoninet (sömnhormonet) in betydligt senare, därför är många kvälls- och nattmänniskor.

Jag tycker du skall be läkare att skriva ut Melatonin till dig. Går inte det så beställ från USA. Eller om du känner någon som reser utomlands ofta kan de förse dig med det.

Det är tortyr att inte få sova ordentligt. Du bör dessutom få hjälp att få praktik på något ställe där det är lugnare.
Klart att du är trött om du får för mycket sinnesintryck. Med ADD har man svårt att sortera bort sinnesintryck man inte behöver så du är helt klart på fel ställe.

tlover
2018-02-10 21:09
#2

Med NPF diagnoser så är man ju extra stresskänslig vilket lätt kan leda till utmattningssyndrom eller liknande. Det kan göra en trött.

Jag måste själv sova på dagen för att må bra, har jag kunnat göra det dagligen så räcker det med en halvtimme-timme men har jag inte det så kan jag gå och lägga mig då dottern åker till förskolan och sover till lunch lätt (deltidssjukskriven och deltidsegenföretag).

Jag har AS och misstänker ADD el ADHD

l'm back

Upp till toppen
Annons: