Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1055 ggr
kaoslisa
2018-02-12 13:08

Hur överlever man livet med ADHD????

Har en något uppgiven dag, suck!!!. Vill så mycket men det går inte att komma igång med något, överhuvudtaget, alls!!! Fick ett förslag från mitt jobb innan jul om att gå en utbildning på Universitetet i 3 år på distans. Detta för att kunna täcka upp kommande behov på jobbet och att få klättra lite på karriärstegen. Jag sa nej tack med engång utan att tveka. Skulle aldrig klara det. Har cirka 40 högskole poäng men har aldrig lyckats fulfölja en utbildnig. Visste inte varför då, fick min diagnos för ca 5 år sedan. Jag är ju smart, smartare än många faktiskt men jag kan bara inte plugga. Kan inte hålla tider, kan inte organisera, kan inte , kan inte, kan inte, kan inte… Utbildningen kom på tapeten igår igen och jag känner att jag egentligen vill. Jag orkar bara inte flera misslyckande efter nästan 40 år av oavslutade projekt i massor, oavslutade studier , skrotade relationer osv. Jag vill inte heller vara en loser resten av livet. Skulle så gärna vilja bevisa för mig själv, mina barn att jag kan , att det går fast man har en diagnos. Men hur gör man när minsta lilla grej får en att tappa fokus och man inte kommer vidare? Inte bara med studier men med resten av livet också?

Annons:
Niklas
2018-02-12 13:29
#1

Du kanske kan bli hjälpt av medicin om du inte har provat det redan. För många hjälper det mycket med studier.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
2018-02-12 16:05
#2

Idag kan man få så mycket hjälp om man har en diagnos.
Har en ung människa i min närhet som varit så ledsen, deprimerad, fylld av misslyckandekänslor.
Efter diagnosen (det kan vara bra att ha svart på vitt att man är intelligent), och stöd från universitetet har det gått käpprätt uppför, mest A på tentor, strålande kandidatuppsats och i höst väntar en masterutbildning.
Det har varit tufft, men när man ser resultat så kommer motivationen.
Personen har haft tur med strålande, stöttande handledare också, men att få skriva tentor för sig själv i sin egen takt och utan distraktioner har varit mycket bra.
På  distansutbildning är det troligt att du får en del hemtentor också.
Och var inte rädd att prova medicin, det kan ta ett tag att hitta rätt, men när det funkar är det en lättnad.
I vår kommun finns det också en kurs för ADHD/ADD:are som också har gett mycket. Fråga hos din mottagning.
Råder också dig att leta reda på böcker av Anders Hansen, Fördel ADHD och Hjärnstark (den är på bokrean nu). 
Peppande och mycket AHA-upplevelser.

Ge dig själv chansen! 🙂

Upp till toppen
Annons: