Annons:
Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 1663 ggr
tortoise
2/12/18, 2:56 PM

Adhd/aspberger

Vår äldste son är en mycket pigg och glad femåring. Han går på högvarv jämt. Vaknar mellan 3 och 5 på morgonen somnar runt 18-19 på kvällen. Han är extremt smart (håller just nu på att lära sig klockan) har svårt för om rutiner bryts eller om någon aktivitet som vi tänkt göra blir inställd. Ibland när han blir arg kan han ha ett självskadebeteende. Han är även snabb på att bli våldsam mot som lillebror om han inte leker som storebror vill. Om vänner och bekanta kommer oförberett så går han upp i högvarv och kan inte bryta detta själv. Han har svårt att avbryta aktiviteter mm. Just nu går vi på utredning hos familjeteamet i vår kommun för att få hjälp av dem. Handledaren frågade efter att ha träffat honom i 20 minuter om vi fått göra en adhd-utredning. Han var väldigt tidig i sin språkutveckling och även motoriskt. Enligt dagisfröknarna är han mycket mån om att alla hans vänner ska må bra till och med lite för extremt..de upplever att hsn behöver ha total kontroll över alla på på dagis. Han har även svårt för att stoppa när andra barn säger nej under lek. Nu har vi en vän som har Aspbergers som är helt övertygad om att vår son har Aspbergers. Så någon som vet om det här är typiskt för Aspbergers eller ADHD?

Annons:
Lojs
2/12/18, 3:13 PM
#1

Det går ju såklart inte att säga något utifrån en text, för min del skulle det kunna vara vilket som, eller båda. Har själv en nioåring med ADHD med drag av autism och känner igen en del bitar, men alla är ju individer oavsett diagnos. =)

För min del spelar det så stor roll hur stor del det är av varje diagnos, jag hjälper ju honom på samma sätt ändå. Viktigt med rutiner, planering, stöd på olika sätt i vardagen. Jag upplever det som att ju mer stöd han har, desto lättare har han lärt sig att hantera de förändringar mm som faktiskt blir. I skolan går det för tillfället superbra, han fick en massa anpassningar förra terminen, en egen hörna i klassrummet, mer pauser, möjlighet att arbeta i ett eget rum utanför klassrummet, hörselkåpor, stressboll, eget schema mm och efter hand har han behövt mindre och mindre av sina hjälpmedel, bara vetskapen om att han har kontroll och har möjlighet att använda dem hjälper nu.

Det är bra att få en diagnos så att ni kan lära er verktyg för att hjälpa honom, och att även skolan kan hjälpa på ett bra sätt när det blir dags att flytta över dit.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Sindri
2/12/18, 3:56 PM
#2

Som sagt svårt att avgöra av en text. Råder er som föräldrar att läsa på, inte för att ställa diagnos själva, mer för att lära er själva och ge er redskap att bemöta och hjälpa er son.
Kan varmt rekommendera Anders Hansens böcker Fördel ADHD och Hjärnstark (just nu på bokrean).
De är bra för att lära sig bemöta alla människor, eller som han själv sagt i en intervju; alla ligger någonstans på ADHD-skalan.

Niklas
2/15/18, 2:48 PM
#3

Be att få göra en utredning så får ni svar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: