Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3585 ggr
Jungfru82
2/22/18, 9:18 PM

Melatonin

I dag har jag varit och hämtat en burk med melatonin tabletter och tog en vid 8 och tycker att jag börjar bli lite seg Har aldrig testat men då jag inte blir trött innan 12 så gör jag en chansning Hur reagerar ni på melatonin? Hur många tar ni åt gången

Annons:
Niklas
2/22/18, 9:25 PM
#1

Det brukar väl vara mening att man ska ta den en halvtimme före sömnen? Jag reagerar inte alls på melatonin såvitt jag kan märka.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

RosaYlva
2/22/18, 9:25 PM
#2

Jag tar melatonin bland annat. Tar den vid 2130 och sen blir jag seg 30 minuter efter. men jag har även lergigan.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

OlgaMaria
2/22/18, 9:37 PM
#3

Jag tar direktverkande melatonin och tar dem direkt när jag ska sova. Blir sömnig typ direkt så väldigt jobbigt att ta tidigare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lona
2/22/18, 9:45 PM
#4

Just nu tar jag inget alls eftersom jag, efter flera års användning, börjat få mardrömmar av dem.
Annars har de funkat jättebra för mig, jag har fått 2-4 mg till kvällen och blir sömnig efter ett par timmar. Missar jag av någon anledning att somna då så går det emellertid över och jag får svårt att somna.
(Äter även diverse psykofarmaka.)
Sover för det mesta väldigt bra på dem, lagom djupt så att jag vaknar till om det är något eller jag behöver gå på toa men somnar om igen istället för att ligga och vrida mig i flera timmar.
Ger mig absolut inte den där "drogade" sömnen och hang over-effekten som man kan få av Propavan och liknande mediciner.

En stor fördel är förstås att de inte är beroendeframkallande.👍

Ett tips för er som får det utskrivet av läkare; om ni får Circadin i nuläget så be att få Melatonin AGB istället. Samma verksamma substans men Circadin går inte på högkostnadsskyddet. 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[AnimeV4]
2/22/18, 9:56 PM
#5

Jag har för mig att man måste gå och lägga sig när man tagit det och faktiskt försöka sova. Har du gjort det?

Lona
2/22/18, 10:14 PM
#6

#5, Menar du TS?🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
OlgaMaria
2/22/18, 10:21 PM
#7

Ts har förhoppningsvis somnat! Hihi.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lona
2/22/18, 10:24 PM
#8

#7, 👍😴


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[AnimeV4]
2/22/18, 10:42 PM
#9

#6 Yes, I do! Jag brukar inte tagga om det inte är till just TS. Sorry för missförståndet🙂Sedan får ju folk gärna flika in om jag är ute och cyklar eller dylikt😃

gudilondon
3/24/18, 9:01 PM
#10

Jag brukar ta dem (2 st) ungefär en halv timme innan sängdags. Tar dem inte varje kväll, bara när jag känner att jag inte kan varva ner själv. Tar även Stilnoct.

pyrr
3/25/18, 2:02 PM
#11

10 mg som jag tar omkring 19:00. Oftast känner jag av viss effekt 2-3 h efter intag. Ibland senare än så eller inte alls.

feecee
4/24/18, 9:41 AM
#12

Lite sent…men.

Jag har behandlats för beroende och vill inte ta starka insomningstabletter. Melatonin har blivit min räddning kan jag säga. Jag tar en tablett 4mg en timme innan läggningsdags och det fungerar.

Jag har tagit reda på att OM man har brist på ämnet melatonin naturligt i kroppen så fungerar dem, annars inte.

OlgaMaria
4/24/18, 7:14 PM
#13

Vad bra! Skönt för dig!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: