Annons:
Etikettadhd-add
Läst 13606 ggr
Visola
2/24/18, 2:17 PM

ADD Elvanse ångest

Precis fått diagnosen ADD. Är insatt på Elvanse sedan 5 månader. Nu har jag trappat ned till 50 mg men får sån ångest av den. Är det vanligt? Jag har inte provat någon annan medicin än. Har någon haft liknande problem, fått en annan medicin som fungerat utan biverkan i form av ångest? Jag ska prova sänka dosen ytterligare till 30 mg innan jag testar en ny medicin. Elvanse ger ingen större koncentration heller men det bästa är att jag inte är så förlamande trött längre. Vill bara få må bra och orka leva ett harmoniskt liv.

Annons:
Ananse
2/25/18, 12:48 AM
#1

Verkar inte som att du fått tillfälle att pröva den än. 50 mg är typ samma som ingenting. Ifall man är EXTREMT medicin-känslig kan man nog uppnå terapeutisk effekt på såna nivåer, men jag tror inte ens normala människor skulle märka av 50 mg. Betänk att det bara är en knapp tredjedel av dosen som är medicin. Resten har att göra med hur medicinen ska frisättas efter att ha kommit ut i blodet. 50 mg Elvanse innehåller således typ 15 mg amfetamin - dexamfetamin för att vara exakt. Det är ju inte alls ovanligt att folk som står på metylfenidat ligger på doser över 100 mg. Om vi räknar om, så skulle det jämföras med 300 mg Elvanse. Och ändå har man alltså godtyckligt valt att sätta rekommenderad max-dos Elvanse på 70 mg… Antagligen har du alltså en skandalöst låg dos. För lite medicin kan många gånger vara SÄMRE än ingen medicin alls. Jag upplever definitivt att Elvanse dämpar den inre stressen redan vid låga doser. Men alltså… Jag har ju kämpat stenhårt i åratal för att lära mig att faktiskt kunna BLI stressad. Ge hjärnan panik, få den i flykt; beredskap - bara för att över huvud taget kunna få nåt alls gjort. Kompensera dom alltför låga nivåerna av dopamin med adrenalin. Tar man då bort förmågan att kunna bli stressad, så blir jag passiviserad. Saker blir inte gjorda, utan samlas på hög. Det skapar sen stress och ångest. För att det ska fungera, måste ju naturligtvis stressen ersättas med nåt annat. Förslagsvis MOTIVATION vilket hänger ihop med dom exekutiva funktionerna. Men motivation hänger ihop med nivåerna av dopamin. Vilket vi som bekant har för lite av. Terapins uppgift att öka dom nivåerna. Det mest effektiva - och dessutom det minst skadliga - verkar för dom allra flesta vara amfetamin. Men dom flesta av oss behöver nog som sagt betydligt mer än 15 mg.

Ananse
2/25/18, 12:48 AM
#2
Ananse
2/25/18, 12:48 AM
#3
Honestyisdead
2/28/18, 8:21 PM
#4

Tyvärr är ångest en vanlig bieffekt när det går ur kroppen.

Splatter
2/28/18, 10:47 PM
#5

Om Elvanse fungerar bra så brukar det vara jättebra, annars är Elvanse rävgift av någon konstig anledning. Mår skitdåligt på Elvanse, även efter doshöjning eller sänkning. 

Bytte till Attentin istället. får en bra push till att göra saker men nästan inga bieffekter. (Blir ovanligt trött på kvällen, men det är faktiskt bara bra för mig för då kommer jag i säng i tid!)

Ananse
3/1/18, 12:36 AM
#6

#5 Hur hög dos Elvanse hade du som mest, och hur mycket har du nu av Attentin?

Annons:
Honestyisdead
3/1/18, 12:51 AM
#7

#5 härligt när man hittar rätt

Splatter
3/1/18, 3:02 PM
#8

#6 Hade 30 mg, sen 50 mg, sedan 70 mg och testade 30 mg Elvanse i slutet. Spelade ingen roll vilken dos jag tog, jag kände mig bara suicidal.
Nu tar jag upp till 25 mg Attentin om dagen om det behövs, vanligtvis bara 10 mg just nu för jag gör ingenting på heltid så jag pluggar typ 3 timmar om dagen och hinner städa lite varje dag innan det går ur helt.

Upp till toppen
Annons: