Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 6488 ggr
Maskrosblad
3/7/18, 7:33 PM

Arbetet kräver drogtest - käkar Ritalin

Har sökt ett jobb. För att få jobbet måste man lämna ett ”drogtest utan anmärkning”. Vad innebär det här för mig som tar Ritalin? Har de på recept.

Annons:
Derp
3/7/18, 7:35 PM
#1

Ta med ditt recept så är det inget konstigt. Det finns ett par läkemedel som ger utslag på drogtest men jag vet inte exakt hur det blir på Ritalin så det kan jag inte svara på.

Maskrosblad
3/7/18, 7:40 PM
#2

Nä får se vilka tester det tänkt använda sig av. Men är det okej att det är testen är med anmärkning om det finns recept? :)

Niklas
3/7/18, 7:50 PM
#3

Normalt är det nog inget problem men i vissa jobb kanske det kan spela roll. Astronauter kan säkert ha högre krav till exempel.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Derp
3/7/18, 7:54 PM
#4

#2 Ja det brukar det vara. De vet ju vad och varför du testar positivt isf, men som #3 säger kan det finnas en del yrken som har lite mer strikta regler.

Maskrosblad
3/7/18, 8:14 PM
#5

Tack för svar :) det är ett arbete inom säkerhet. Men de finns ingen info att hitta på nätet om arbetsgivarens krav om det. Förutom att ett drogtest måste vara utan anmärkning. :/

Niklas
3/7/18, 9:45 PM
#6

Prata med arbetsgivaren. Då visar du att du är öppen. Det kan inte försämra dina chanser.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Ananse
3/8/18, 6:01 PM
#7

Tror inte problemet är medicineringen som sådan är problemet. Snarare handlar det om själva funktions-nedsättningen, den som föranleder medicineringen. Att säga till en arbets-givare att du har ADHD är ungefär lika illa som att säga att du knarkar. Du kommer inte att få jobbet. - Du kan inte berätta för arbetsgivaren om det senare heller, efter anställning. Dom kan inte ge dig sparken för att du har ADHD, men det skulle bli en ständig förevändning att 'anpassa arbetsmiljön efter dina speciella behov'. Alltså att ge dig såna arbets-uppgifter som andra inte vill befatta sig med. Du skulle vara hänvisad till sysslor som inte ger dig den stimulans du behöver, sysslor som du är under-kvalificerad för. Det är helt tillåtet för arbetsgivare etc att diskriminera enskilda individer, bara det görs snyggt. Man måste alltså göra det utan att direkt bryta mot nån lag. Hänvisa till personliga egenskaper, inte till själva funktions-nedsättningen. Det är rätt lätt att få till en sån motivering. Man kan alltid ursäkta sig med att du inte bedöms kunna hantera vissa typer av ansvar. Typ att det skulle innebära en säkerhets-risk. För om man inte ens ser nåt så basalt som att det är en kaffe-fläck på bordet, då lär man ju ha allvarliga problem, eller hur? Hur skulle nån med sån fundamentalt bristande uppmärksamhet kunna ansvara för att exempelvis transportera giftigt avfall 100 mil? Eller rädda människor som är instängda i ett brinnande hus? Så det mest troliga är att det blir ditt speciella heders-uppdrag. Att ansvara för att det inte är några kaffe-fläckar nånstans. För att hjälpa dig naturligtvis… Så du får en chans att visa att du kan hantera ansvar! - Formellt så skulle det inte vara diskriminering. Tvärtom faktiskt: Arbetsgivaren skulle faktiskt kunna ange det som exempel på motsatsen. Hur man gör ALLT för att alla ska hitta en plats, kunna bidra. Hur man ser till individen, formulerar arbetsbeskrivning utifrån den enskildes förutsättningar. Att sen vissa ändå misslyckas är ju en annan sak. För ingen kan väl - handen på täcket - begära att en enskild arbetsgivare ska kunna rädda varenda haverist i hela världen? Vara ALLA till lags? Vissa tycks ju helt enkelt inte VILJA bli hjälpta… Vissa anser ju uppenbarligen att dom är för fina för vissa typer av uppgifter… - Skulle du sen söka nåt annat jobb, så lär ju den arbetsgivaren fråga om vad du för närvarande har för uppgifter. Torka bort kaffe-fläckar… Dessutom lär dom ju be om referenser från nuvarande arbetsplats. Och du kan säkert lista ut ungefär vad för typ av saker dom i så fall skulle säga om dig.

Ananse
3/8/18, 6:01 PM
#8

Nu har i och för sig inte arbetsgivaren rätt att fråga om såna saker. Egentligen får dom inte kräva drog-test heller, men att neka tox vore ju tyvärr i realiteten som att erkänna att man knarkar… Förhoppningsvis kan du göra upp saken med det företag som utför själva testen. Att dom formulerar saken på ett sätt som inte röjer nåt. Typ 'inga spår av otillåtna substanser funna vid drogscreeningen'. - Du kan hur som helst inte berätta för en arbetsgivare att du har ADHD. Men det antar jag att du är medveten om.

pyrr
3/8/18, 9:53 PM
#9

Min erfarenhet är att företagshälsovården etc har tystnadsplickt och ger inte ut denna info (diagnos och tillhörande med) till arbetsgivaren (gjort flera själv vid nyanställning och varannan år).

Ananse
3/9/18, 1:00 AM
#10

Det som möjligen ändå kan vara speciellt här, är att arbetsgivaren kräver att få se ett negativt drog-test. Och enda anledningen till att dom kan kräva det är att man gått med på det. Så då är frågan exakt vad det är man skriver under på, vad det är man medger. Exakt vilken information - och hur mycket? Ifall man bara har gett företags-hälsan klartecken att meddela arbetsgivaren huruvida man har spår av nån olaglig substans i kroppen, så är det ju lugnt. Positivt på metylfenidat visserligen, men du har recept. Inget brott är begånget, och inget tyder på att du skulle ha nån missbruks-problematik. Företags-hälsan kommer att ha vetskap, men inte arbetsgivaren. Ifall man har godkänt att arbetsgivaren får tillgång till test-resultatet i sin helhet så har man däremot skaffat sig problem. Test-resultatet visar trots allt att man av nån anledning har ordinerats en central-stimulerande narkotika-klassad substans. En substans som normalt bara skrivs ut på en enda specifik indikation. (Vet att den ibland ordineras mot narkolepsi, men där väljer man så vitt jag vet vanligtvis Modafinil, som inte ger nån euforisk känsla) Men som sagt: diskutera saken med företags-hälsan. Kanske det går att komma överens om nån lösning. - Men det bästa av allt är självklart om du kan avstå medicinen under en kortare period, bara tills testet är gjort. Så kan du lämna ett helt rent prov, och det kommer inte ens att finnas nåt att fråga om. Det är inget olagligt i det. Du är i din fulla rätt att göra ett uppehåll i medicineringen när helst du behagar. Företags-hälsans uppgift är inte att ta reda på vilka eventuella mediciner du har ordinerats. Dom ska utröna ifall du har knarkat - vilket du ju faktiskt inte har. Så du ska bara svara på om du har nåt narkotika-klassat i kroppen samt vara beredd att styrka ditt svar med ett negativt test-resultat. Där kommer du således att helt sannings-enligt kunna svara NEJ. Ditt ärliga men ack så naiva, glömska och aningslösa piss kommer sen att bekräfta ditt svar! Piss har helt enkelt inte mer IQ än så. Nu vet jag ju inte hur bra du klarar tillvaron utan medicin - eller hur länge. En enda dag är en utmaning för mig. Men här har du ju ändå den lyxen, antar jag, att du kommer att veta på ett ungefär när provet ska lämnas. Det gäller ju ändå bara en kort period, menar jag. Stimulanter lämnar kroppen snabbt, snabbare än exempelvis alkohol. Men ha gärna några dars marginal om det går, för att vara på den säkra sidan. (Säkerligen finns det mer avancerade tester också, som även kan visa äldre spår. Jag tvivlar dock på att man kostar på sig såna extravaganser så här i samband med en anställning. Det handlar ju om ett rutin-test - ingen särskild misstanke kan anses föreligga)

Anonym
Anonym
3/9/18, 1:58 AM
#11

#10 om dock jobbet kräver drogtest tycker jag inte man ska "fuska" sig förbi det eftersom man står på medicin som kan visa positivt på testet. Enklast vore väl läkarintyg som lämnas i samband med provtagningen för då borde det vara sekretess från läkarens sida ang det.

Maskrosblad
3/9/18, 9:00 AM
#12

#7 det är precis därför jag inte egentligen vill outa min nedsättning. Det har hittills inte varit en merit :( #9 okej, de vore ju asnajs om de har tystnadsplikt. Kändes lite hoppfullt. #10 har funderat i dessa banor :/ hur länge sitter Ritalin i?

Ananse
3/10/18, 12:23 AM
#13

Snabbsökning… Tre dygn. Kanske en medicinfri vecka, så lär du vara på den säkra sidan. Så är det ju dessutom så lyckligt att man under normala omständigheter inte ens söker efter metylfenidat. Få väljer att trippa på sån skit… Skulle tro att 99% av alla pundare hellre lägger sitt surt förvärvade soc-bidrag på amfetamin som är billigare och har en mer ren effekt. Metylfenidat är medicin, och det är inte medicin man letar efter då man testar. (Värre då för oss som står på amfetamin-preparat…) - Beträffande tystnadsplikt… För att ett sånt här test alls ska kunna komma till stånd, så måste du medge att man frångår den. Mer eller mindre. Det som är relevant är alltså om du godkänner att arbetsgivaren delges resultatet som helhet, eller om du bara skriver under på att företags-hälsan får ge arbets-givaren besked om huruvida allt är okej.

Annons:
Maskrosblad
3/10/18, 8:12 AM
#14

#13 tack så mycket för svar :D

pyrr
3/11/18, 3:41 PM
#15

Min arbetsgivare har nolltolerans mot droger och kräver därför planerade och oplanerade tester. Företagshälsovården rapporterar för mig att inga droger finns i testet till arbetsgivaren. Allt jag tar upp har de även tystnadsplikt för om jag inte specifikt ber om deras hjälp i ett ärende.

pyrr
3/11/18, 3:43 PM
#16

Oj ja nu har jag 108+54 Concerta. Tidigare något av dessa; stratterra Elvanse och attentin.

Honestyisdead
3/11/18, 8:49 PM
#17

Villa rent ut sagt skitråd du du fått. Är det ens lagligt?

Du tar din medicin som vsnligt och fråhar dom vidar du intyg.

Att börja med att ljuga blir ju en jäkla start.

kokospalm
3/17/18, 12:16 AM
#18

#17: TS borde tala för sig själv men jag tror att h-n inte är så rädd för drogtestet i sig,  utan för att testet kan leda till att det kommer till arbetsgivarens kännedom att h-n har ADHD.

kokospalm
3/17/18, 12:31 AM
#19

"0: Enligt de källor jag har tagit del av så har företagshälsovården fullständig tystnadsplikt, d.v.s. de får inte utan ditt medgivande röja dina hälsouppgifter till din arbetsgivare om de kan vara till nackdel för dig,

http://www.foretagshalsor.se/foretagshalsovard/etiska-riktlinjer-foretagshalsovarden

Naturligtvis är tystnadsplikten ingen garanti för att företagshälsovården verkligen håller käften (så är det inom den vanliga sjukvården också för den delen), men då har du i alla fall rätten på din sida.

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2012/maj/foretagshalsovardens-brott-mot-tystnadsplikten-kostade-henne-jobbet/

 Så det är svårt att säga vad som  är bäst. 

Vara omedicinerad i en vecka och hoppas på att pinka rent, eller spela med öppna kort och berätta som det är för att sen hoppas på att företagshälsovården håller tätt. 

Det är ditt val så att säga.

Maskrosblad
3/18/18, 1:29 PM
#20

#18 exakt så är de! #19 tack för svar :) Jag har fortfarande inte bestämt mig. Ska prata med min teraput imrg. Vad jag har läst mig till så är det Inte olagligt att inte berätta om sin diagnos (om det inte utgör en fara- vilket det inte gör i detta fall). Det verkar dessutom vanligast att man inte berättar att man har en nedsättning vid en intervju, utan vid ett senare skede (om ens alls). Det är inte heller olagligt att inte ta sin medicin.

Annons:
Zepp
3/20/18, 12:10 AM
#21

Se det som så.. du kan knappast börja din karriär medels ljug??

Dvs du kanske inte ens är lämplig för det jobbet.. dvs jag ser helst att en pilot som skall flyga mig inte har ADHD eller äter Ritalina, det handlar då om säkerhetsaspekten för mig!

Den andra aspekten vilket jag tror det handlar om är om du är drogberoende.. rent ut sagt knarkare för då kan du vara en säkerhetsrisk?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maskrosblad
3/22/18, 3:58 PM
#22

#21 Jag förstår syftet med testet. Har inget emot testet. Tycker det är bra att det gör testet. Så bara för att man inte berättar allt om sig själv har man ljugit?! Om de hade frågat hade jag svarat ja. Hur känner du inför läkare som har ADHD och ev äter medicin?

Zepp
3/22/18, 9:54 PM
#23

Mm prexis, man vill helst ha en läkare utan ADHD som inte tar Ritalina.

Dvs det handlar då mer om huruvida man har farhågor för att det kan påverka behandlingen, man kan tänkas behöva.. och som hen vill att man påbörjar?

Iallafall, rätt mycket handlar oxå om hur man lägger fram det samt om du dolt något som kommer fram senare?

Dvs man bör dels inte säga för mycket, dels inte dölja något som kan tänkas komma fram senare.

För om man säger för mycket så kan man bli bortvald på grund av fördomar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anonym
Anonym
3/24/18, 1:19 AM
#24

#23 förstår inte varför du inte kan ha en läkare med ADHD?

Zepp
3/24/18, 12:23 PM
#25

Jag kan ha vilken läkare som helst.. dvs har man klarat av läkarutbildningen så är man då i princip inte helt borta i huvudet!

Sådååså.. det är väl där det skevar, dvs våra fördomar?

Och på det så om min läkare ställer en diagnos samt skriver ut medikamenter så kan jag sen själv välja om jag vill ta ut dem, samt använda mig utav dem.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Bon scott
4/2/18, 3:38 PM
#26

Att ange en diagnos som hinder kan vara ok, det beror ju på arbetsuppgifterna. Om jag har diabetes kan jag ju svimma på jobbet. Om jobbet då innebär ansvar för andra eller att jag kör maskiner så, ja du fattar. Har du recept ska ADHD medicin knappast vara ett hinder. Det finns en AD dom som rör en lokförare som fick ASP diagnos sent i livet. Han fick behålla arbetet. Var öppen och ärlig!

Fullfart
4/5/18, 8:03 PM
#27

Säg att du har en diagnos och att du tar medicin för den. Jag gjorde det och va öppen med det redan på anställningsintervjun… Hade med mig medicinen till företagshälsovården innan jag fick jobbet och det va absolut inga problem. Läkaren hade inget att anmärka på även att drogtestet skulle skita sig. Idag är min arbetsgivare mycket nöjd med sitt val av just mig! Jag jobbar i en miljö som är farlig, men tack vare min diagnos är jag mer uppmärksam på mycket runt mig, ser allt som sker runt mig. Vilket många andra inte gör…

Annons:
Maskrosblad
4/6/18, 2:12 PM
#28

Pratade med sskan på företagshälsovården om det. Hen såg inget hinder med min diagnos i arbetet. Främst eftersom jag själv är medveten om mina begränsningar och aktivt arbetar med dom. Hen såg inte heller någon anledning att föra vidare den informationen till arbetsgivaren, då de saknas relevans i sammanhanget. Det var helt upp till mig om jag kände för att dela med mig till arbetsgivaren eller inte. Men hen var helt förstående i den oro och funderingar jag hade kring det. Och det var, enligt hen, väldigt vanligt att ha just dessa funderingar. Drogtestades inte ens för substansen, men medicinen skrevs upp som upplysning till labbet. Medicinering i sig var inget hinder för arbetet heller.

Niklas
4/6/18, 6:58 PM
#29

Bra att du talade med dem tycker jag.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: