Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1828 ggr
gunillapower
3/10/18, 3:04 PM

Finns ADD?

Hej! Hur är det nu det ligger till? Finns diagnosen ADD kvar eller heter det nu mera ADHD, med huvudsak uppmärksamhetsstörning?

Annons:
Sindri
3/10/18, 4:27 PM
#1

Jag vet de som rätt nyligen blivit diagnosticerade med ADD, men det talas mycket mer om ADHD  eller ADHD/ADD och det tycker jag är synd, för de med ADD har till stor del väldigt annorlunda, men minst lika stora problem.

kokospalm
3/10/18, 4:29 PM
#2

#0: Nej det gör den inte. 

I den senaste versionen av DMS (DSM V) så togs diagnosen bort och ersattes med ADHD-PI som är typ samma sak ADD men med annat namn ("ADHD av huvudsak ouppmärksam form").

Sen finns det forskare (som Dr. Russel Barkley) som menar på att det vi idag kallar för ADD eller ADHD-PI är i själva verket en helt annan sjukdom/diagnos än ADHD eftersom symptomen är närmast motsatta samt inte minst för att ADD-personer  svarar sämre på medicinering än vad ADHD-patienter gör (https://sv.wikipedia.org/wiki/SCT).

kokospalm
3/10/18, 4:45 PM
#3

Nu vet jag inte om jag är helt ute och seglar. 

Har ADD någonsin varit en egen diagnos?

Om jag minns och har förstått det rätt så fick man diagnosen ADHD (ADD), typ. Detta indikerade om att man hade ADHD med huvudsak ouppmärksam form. 

ADD var således inte en diagnos i sig utan ett tillägg.

gunillapower
3/10/18, 4:56 PM
#4

Okey.jag har hört lite om att det blivit ändringar i DSM. Jag blev diagnostiserad med ADD 2012 men på mitt senaste conserta recept stod det "2 tableller dagligen mot ADHD" så blev nyfiken.

Niklas
3/10/18, 6:52 PM
#5

#3: ADD har varit en egen diagnos.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

kokospalm
3/10/18, 7:32 PM
#6

#5 Ok.

Annons:
Ananse
3/12/18, 3:25 PM
#7

Det är diffust… ADD är först och främst en äldre beteckning för ADHD, i USA används den ofta fortfarande. Dessutom förekommer den som egen diagnos vid sidan av ADHD i äldre manualer, för att beteckna en uppmärksamhets-störning utan hyper-aktivitet. Men det varierar extremt hur man bedömde… Många som officiellt diagnostiserats ADD har betydligt mer sån artikulerad hyper-aktivitet än vad jag har. Så börja man väl se att hyper-aktiviteten ändå alltid fanns i nån form, och att det i grund och botten handlar om samma tillstånd. Man valde då att skriva preciseringar 'huvudsakligen ouppmärksam' eller 'huvudsakligen hyper-aktiv', men nu har man frångått det med. ADHD skriver man kort och gott. Så gjorde man i mitt fall. Konstatera visserligen att det ouppmärksamma draget helt klart är det mest framträdande, men det specifieras inte i själva diagnosen. - Men till vardags lever ju gamla beteckningar kvar. Så visst sätts diagnosen ADD fortfarande. Liknande med 'asperger syndrom'. Det tillståndet sorteras ju sen några år tillbaks under paraplyet autismspektrum-tillstånd, men det hindrar inte att den gamla beteckningen ännu används vid diagnostisering. Kan tänka mig att det kan vara så, när man liksom känner att symptom-bilden är sådär riktigt stereotyp, så väljer man gärna en inarbetad etikett, som ger 'rätt' associationer. (Förekommer säkert ibland fortfarande att man sätter diagnosen DAMP fortfarande, i stället för ADHD, vilket annars generellt rekommenderas) - Okej. Men då börjar alltså Dr Russell Barkley se indikationer på att det finns en typ av uppmärksamhets-störning där hyper-aktivit faktiskt verkligen inte ingår…! Han vill kalla den Concentration Deficit Disorder, och menar att den antagligen är synonym med det gamla begreppet Sluggish Cognitive Tempo. För att undvika missförstånd och förvirring menar han att man ska undvika att beteckna den ADD. CDD är alltså INTE typ ADHD minus hyper-aktivitet, utan nåt helt för sig. Till stora delar överlappar symptom-bilderna, men CDD rör enligt Barkley helt andra nivåer av uppmärksamhets-förmågan. (Jag misstänker personligen att tillståndet delvis motsvarar samma fenomen som det gamla DAMP-begreppet. I så fall kommer ju Gillberg att bli nöjd) Den låter sig inte behandas med stimulanter - annat än möjligen i närmast homeopatiska doser, typ en tiondel av normalstart-dos. Högre doseringar ger inte bättre effekt, utan tycks ibland rentav förvärra symptomen. Däremot har andra substanser visat sig mer eller mindre verksamma. Exempelvis guanfacin, atomoxetin och kanske även anti-kollinergika. Tycks mer handla om noradrenalin än om dopamin. Dessutom menar han att det finns en komorbiditet mellan ADHD och den här andra störningen. Det är alltså fullt möjligt att ha både ADHD och CDD (vilket jag misstänker rörande mitt eget fall)! Däremot verkar den tydligen inte förekomma så frekvent i samband med tillstånd inom autism-spektrum. Nu hoppas han alltså att det här tillståndet ska bli en officiell och självständig diagnos-beteckning i kommande manualer.

Sindri
3/12/18, 5:07 PM
#8

#7 av: Ananse
Tack, det där var helt nytt för mig och väldigt intressant! Skall försöka hitta mer om det. Jag tycker det är stor skillnad på ADD och ADHD och det blir lite fel att läsa om ADHD- problem och väldigt mycket stämmer inte alls.

91Marran
3/12/18, 6:30 PM
#9

#7 Väldigt intressant att läsa! :)

Mvh
Mig

Kakan87
3/13/18, 3:00 PM
#10

Jag har för mig att min mina journaler står det AD(H)D

Upp till toppen
Annons: