Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 1108 ggr
Jenny246
2018-03-28 14:56

Stötta sambo med asperger

Hej allesammans.

Jag har en fråga angående hur jag bäst stöttar min sambo. Jag har under knappt ett år misstänkt att han har asperger/autism (vi har varit tillsammans i 1,5 år) och tog upp det med honom förra sommaren men då tog han det inte till sig. Nu nådde vår relation en brytpunkt och utan att jag tagit upp det sökte han själv information och är helt hundra procent säker på att han har Asperger. Tidigare har han känt att samhället är fel och han är rätt, att han hjärna skiljer sig från andra och att hela världen är fel och han är den enda som ser det. Han är något av en narcissist och har tagit sig genom livet med hjälp av droger och alkohol. 

Detta har dock blivit som en aha-upplevelse för honom där han känner att han fått facit till hela sitt liv. Vi har dessutom efter detta fått reda på att hans lillebror har fått diagnosen Asperger. Så det känns väl troligt att vi inte är så fel ute i detta trots att min sambo inte har fått en fastställd diagnos.

De första dagarna var han rätt upprymd och exalterad men det har bytts ut mot ett enorm självtvivel, mkt ångest m.m. Imorgon ska han till läkaren men en utredning eller att få hjälp kommer ju ta tid. Så frågan är hur jag bäst stöttar honom i detta? Finns det några tips och råd för hur och vad jag bör göra och inte göra? Vad kan jag/han göra för att lindra sin ångest och eventuell depression? 

Jättetacksam för alla råd jag/vi kan få.

Annons:
tlover
2018-03-28 15:09
#1

Älska honom för den han är, inte den han kan vara, lyssna på honom när han behöver det och låt honom vara ensam med sina tankar när han vill det. 

Om han vill att du ska läsa på kan även du göra det men det är inte alla som vill det.

Glöm dessutom inte att prata med varandra och även ha ett normalt liv, för livet går vidare varesig han får diagnosen Autism el inte (Asperger går inte att få som ren diagnos längre eftersom vi inom autismspektrat är så olika).

Kom också ihåg att det finns mängder med fördelar med Autism också, inte bara nackdelar. Om han får diagnos så kommer det nog komma en period, kanske inte direkt men de flesta går igenom det, då man bara ser nackdelar med diagnosen då kan det vara bra att ha läst på om fördelarna också.

Vi är alla superhjältar på vårt eget sätt 🙂

l'm back

Jenny246
2018-03-28 19:24
#2

Tack :) Jag är mkt väl medveten om att det är en positiv sak och att det är möjligt att ha ett bra liv :) Så tufft att se någon man tycker om gå igenom något man kanske inte fullt förstår själv dock :/ Jag hoppas han kommer tillbaka till den känslan han hade för några dagar sedan när han kände att det bara var möjligheter :)

Upp till toppen
Annons: