Annons:
Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 1415 ggr
Byelans
2018-04-04 22:54

Sen ADHD diagnos, Hjälp!

Hej! Jag har alltid haft svårigheter med mig själv. Alltid varit väldigt känslig, känt mig annorlunda och haft problem med rastlöshet och utbrott. Sen jag var liten har jag haft svårt att vara stilla, kan inte heller bara sitta och koppla av utan rastlösheten gör sig alltid påmind och jag kommer aldrig till ro. Var duktig i skolan och tyckte de var väldigt kul men i högstadiet försvann intresset och jag fick problem med att sköta mig då jag inte tyckte de var intressant. Satt istället och skrev lappar, skojade och klottrade i böckerna. Folk ansåg nog mig som väldigt jobbig och överenergisk men har trots låg självkänsla alltid kört mitt eget race. Jag försökte verkligen i skolan, hålla fokus och fixa den men allt annat var så mycket roligare och jag fick panik av att sitta och lyssna på tråkiga lektioner, jag kunde inte riktigt koncentrera mig. Klarade iallafall tillslut skolan genom att få extra hjälp av en lärare som kom hem till mig under de sista halvåret och gick ut godkänd. I början av gymnasiet gick de bra, jag tyckte de var kul och fokuserade på lektionerna men återigen försvann intresset och jag började hålla på att chatta och så under lektioner istället för att sitta och lyssna på läraren. Tillslut kände jag mig utsnför och lyckades inte mer i skolan. Mitt intresse var helt borta och jag kände mig ensam i klassen. Nu i vuxen ålder har jag kämpat med jobb (jobbade 3 månader som telefonförsäljare men hade problem med att komma i tid och tillslut orkade jag inte mer och slutade, samma med ett annat jobb) började även skolan igen för att fixa betygen vilket gick bra i början men sen föll jag där också och blev utslängd då jag inte kom i tid och var efter med uppgifter. Jag har kämpat, kämpat och kämpat men lyckas aldrig. I början går de bra men sen faller jag alltid. Jag har tusen drömmar, idéer och projekt men klarar inte avsluta någonting!! De senaste månaderna har jag kört slut på mig helt genom att översköts hemmet, en hemsida osv tills jag blivit totalt utmattad. Sen en månad tillbaka har jag knappt orkat något. Har dagar då energin är på topp och då gör jag allt men oftast har jag inte ens energi till att resa mig ur soffan, är så trött och slutkörd. Runt mig förfaller hemmet men jag år helt slutkörd och orkar inte. Orkar inte tvätta, klarar inte ha ordning hur mycket jag än försöker och jag håller på att bli galen. Saknar min enorma energi och förstår inte riktigt varför jag är såhär. Sen kom en läkare och sa till mig att hon misstänker ADHD så jag har läst och läst och läst. Känner igen mig så mycket!! Men faller lite på den här totala utbrändheten, jag orkar ingenting nu och kan de verkligen vara så om man har ADHD? Jag har vissa stunder då energin är på topp, då överpratar jag typ och vill göra allt men orkar verkligen inte…. Vad jag vill komma till med inlägget är om någon känner igen sig? Eller om någon fått sin ADHD diagnos som vuxen och haft liknande problem?

Annons:
Byelans
2018-04-04 22:57
#1

Utbrott är förresten en del av min vardag numera. Haft utbrott sedan jag var väldigt väldigt liten och över små saker. Ex kunde jag få total utbrott om jag som barn inte fick en glass jag ville ha, la mig då på golvet och bara skrek. Får även utbrott mot min man när jag typ känner att han går emot mig, jag känner mig kritiserad eller över onödiga saker och i dessa utbrott blir jag verkligen orealistisk arg. Kastar och slår runt mig, skriker och exploderar helt enkelt och ingenting kan stoppa mig. Om jag lyckas gå därifrån och gå ut (ex promenera) så brukar jag snabbt lugna mig dock och efteråt får jag världens ångest över hur jag betett mig…

Niklas
2018-04-04 23:09
#2

Visst kan du bli utbränd av ADHD. Inget problem alls. Särskilt om du är odiagnostiserad skulle jag säga.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Byelans
2018-04-04 23:14
#3

Tycker du mina symtom stämmer överens med ADHD?

Anonym
Anonym
2018-04-05 00:12
#4

Jätte svårt att säga vilken diagnos du har, men helt klart kan du ha fördel av att få göra en utredning för att få reda om du har diagnos, vilken, och hur du kan göra för att hantera vardagen bättre 🙂

Byelans
2018-04-05 00:50
#5

Jo såklart, endast en läkare som kan ställa diagnos men tänkte mer att någon med ADHD kanske kände igen sig för i det jag läst känner jag verkligen igen mig väldigt mycket och jag inser ju att jag verkligen behöver hjälp och även till största sannolikhet har en diagnos då jag trots mina försök och kamper aldrig lyckas.

Byelans
2018-04-05 00:50
#6

Jo såklart, endast en läkare som kan ställa diagnos men tänkte mer att någon med ADHD kanske kände igen sig för i det jag läst känner jag verkligen igen mig väldigt mycket och jag inser ju att jag verkligen behöver hjälp och även till största sannolikhet har en diagnos då jag trots mina försök och kamper aldrig lyckas.

Annons:
Anonym
Anonym
2018-04-05 00:56
#7

Byelans, jag har diagnosen ADHD och jag känner inte igen mig på din beskrivning, men eftersom alla med diagnoser är olika är det svårt att säga, ja du kan ha ADHD men det kan även vara något annat 🙂

Byelans
2018-04-05 01:01
#8

Får man fråga hur din ADHD är och hur den skiljer sig mot min diagnos? Självklart finns det folk som har helt olika erfarenheter av ADHD men hade varit intressant att höra! :)

Byelans
2018-04-05 01:01
#9

Får man fråga hur din ADHD är och hur den skiljer sig mot min diagnos? Självklart finns det folk som har helt olika erfarenheter av ADHD men hade varit intressant att höra! :)

Niklas
2018-04-05 08:44
#10

#3: Visst finns det saker i det du beskriver som stämmer väl överens med exempelvis ADHD. Ta med det du har skrivit ovan till vårdcentralen och be att få göra en utredning.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

add-apa
2018-04-05 12:34
#11

Jag skulle kunna tänka mig att du har ADHD. Men det måste självklart utredas! Jag har själv AD/HD utan hyperaktiviteten (tidigare kallat ADD), så de överaktiva bitarna känner jag personligen inte igen mig i, men däremot har jag haft samma ständiga kamp med skolan och jobb! Alltid försenad, aldrig klar med uppgifter i tid, ett utanförskap och en omgivning som inte förstår. Jag fick också diagnos först i vuxen ålder (var 32) och jag har också blivit utbränd, tyvärr gång på gång… Och det är tydligen inte alls ovanligt för oss med AD/HD! Och speciellt, som tidigare sagts, om den är obehandlad. Gör utredning - få den hjälp du behöver! Lycka till!

Fullfart
2018-04-05 19:52
#12

Det blir allt vanligare att kvinnor och män mellan 40-50 år får en utmattningsdepression pga en odiagnostiserad ad/hd diagnos . Det är ungefär så länge kroppen och hjärnan orkar sa min läkare när jag kom dit med en utmattningsdepression för dryga tre år sen. Då hade jag gått i 44 år med ad/hd och kroppen sa stopp till slut. Så sök hjälp och kolla upp det! Lycka till

Upp till toppen
Annons: