Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2456 ggr
Anonym
Anonym
4/9/18, 10:16 AM

Sambo med ADD

Hej alla :) Vill bara få lite tips och råd, min sambo fick sin diagnos ett år efter vi träffades då var han 26. De två senaste åren har han jobbat max 4 månader totalt resten sjukskriven pågrund av sin ångest och han vill inte tillbaka till jobbet då han avskyr att jobba där. Han anser att han inte klarar av något och han vill inte plugga om han inte brinner för det, han brinner för musiken men ser ingen anledning att plugga vidare inom det då det ej finns en framtid. Från hans utredning var fantasi och problemlösning det han var grym på samt högt IQ, men han ser som sagt ner på sig själv så grymt mycket och intalar sig att han ej klarar av något. Har ni något tips på hur man kan gå vidare? Jobb som passar fantasifullhet och/eller problemlösning. Eller något annat i vardagen man kan göra för att få han komma ur detta?

Annons:
vallhund
4/9/18, 10:31 AM
#1

Man arbetar mot sitt mål samtidigt som man försörjer sig via arbete med städning, personlig assistent eller på Donken.

Finns inga gräddfiler i livet annat än de man kan få tillgång till via AF, FK eller soc.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Niklas
4/9/18, 10:49 AM
#2

Han kanske vore hjälpt av samtalsterapi så han kan få tillbaka självförtroendet. Det låter mest som om det är det som sätter käppar i hjulen för honom.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Anonym
Anonym
4/9/18, 11:05 AM
#3

Va? Frågan var om ni vet om vad för inriktning inom jobb eller bara fritid som man kan leta sig in på som hans styrkor kommer tillrätta? Att ta ett jobb som trycker ner en psykiskt bara för att ha ett jobb för samhället säger att man ska passa in i normen! För jobbfronten står still nu i vad han egentligen kan passa i, visst han kan gå tillbaka och må skit men förhoppningen är att det finns yrken man är bättre lämpad för :)

Anonym
Anonym
4/9/18, 11:06 AM
#4

#2 ja absolut, sämsta är att han inte får träffa psykolog för det finns inte "resurser" :( Men hört talas om att man kan gå online för det har någon testat det?

Niklas
4/9/18, 11:13 AM
#5

#3: Att han anser att han inte klarar av något gör att det kan vara svårt. Med den grundinställningen blir det svårare än annars att få något jobb över huvud taget. Det var därför jag tänkte på terapi först. Det går att försörja sig på musik, men som med alla yrken behöver man vara bra. Problemlösare är väldigt efterfrågade på många ställen. Förstår han att han är bra på det?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Herveaux
4/9/18, 12:03 PM
#6

#0 Nu har jag inte ADD eller liknande men jag har varit lite i hans sits med (lång) sjukskrivning, psykisk ohälsa och ett självförtroende som har rasat i botten.

Det som har hjälpt mig är en verksamhet som drivs av kommunen där vi med psykisk ohälsa eller psykisk funktionsnedsättning kan få en yrkessamordnare som hjälper oss att hitta en passande arbetsplats för praktik eller arbetsrehabilitering.
(I samarbete med Arbetsförmedlingen.)

Nu visste jag vart jag ville arbetsträna men annars är dom riktiga idésprutor på att hitta passande arbetsplatser för just vad man själv tycker om, efter vilka styrkor och svagheter man har osv. 

Inget är ju klart förrens det är klart, men om allt rullar på kommer jag få en anställning där jag arbetstränar (och stortrivs).🥳

Om du vill skriva ut i vilken kommun han bor så kan jag luska reda på om liknande verksamhet finns tillgänglig för honom.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Anonym
Anonym
4/9/18, 1:17 PM
#7

#5 ja det har du helt rätt i en väldigt ond cirkel, ärligt talat vet jag inte! Brukar ofta påpeka det i vardagen om man stöter på att problem så tänker han om och hittar en ny väg men om han verkligen tror på att är bra på det eller om han bara borsta bort det kan jag ej säga! #6 Låter ju som något att kolla in! Örnsköldsvik är vi från!

Herveaux
4/9/18, 1:33 PM
Anonym
Anonym
4/9/18, 2:05 PM
#9

#8 ska absolut kollas in, känns som man fastnar så lätt i de "vanliga" yrkena att man inte ens tänker på alla möjligheter som faktiskt finns! :) Sen måste vi hitta en lösning så han får prata med nån, när psyk vägrar hjälpa 😫

Niklas
4/9/18, 2:10 PM
#10

Gör han något mer än spelar musik på fritiden?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Herveaux
4/9/18, 2:11 PM
#11

#9 Visst är det så! 

Det där med att få till en samtalskontakt inom psyk kanske Plattform U kan stå till tjänst med. (Min erfarenhet är att tröga myndigheter och instanser får lite annan fart när man har kommunen som backar upp.)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Anonym
Anonym
4/9/18, 7:20 PM
#12

#10 ne är egentligen det annars hjälper han till hemma eller håller på med telefonen så musik är väll hans enda hobby. #11 Det ska vi kolla vidare på, är så less att han måste kämpa så mycket för hjälp men blir ständigt nekad.

Elinmatsdotter
4/10/18, 3:58 AM
#13

Jag tänker direkt på att han skulle säkert vara en bra bibliotekarie. Det är ett väldigt kreativt jobb där man arbetar nära unga i olika engagerande projekt och föreläsningar. Man måste verkligen vara kreativ! Annars tänker jag mig något inom specialpedagogik men då måste man ha läst till lärare först så den vägen är rätt lång. Kanske samhällsplanering kan passa en kreativ själ.

Annons:
Anonym
Anonym
4/10/18, 10:34 PM
#14

#13 tack snälla alla tips mottages <3 är som sagt så lätt att man fastnar i samma spår och har svårt att komma på alla möjligheter som faktiskt finns :)

Upp till toppen
Annons: