Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2535 ggr
Xellius
2018-04-12 15:04

Elvanse - problem

Hej på er! Jag har ADHD och jag ha ätit Elvanse (70mg) i 2-3 år nu ungefär (minns inte exakt). Började med Concerta men det visade sig att metylfenidat inte funkade för mig, det gav ingen som helst effekt förutom att min aptit försvann. Elvanse fungerade jättebra för mig i början, jag märkte inte av någon tydlig effekt direkt men efter några veckor så upptäckte jag att mitt liv hade blivit mer strukturerat och jag gjorde saker som kom upp direkt istället för att dra ut på det så länge som möjligt. Effekten kom liksom smygande. Dessutom gör den mig pigg! Jag känner mig inte som en zombie hela dagarna (som jag gör om jag hoppar över en dag för att testa). Men nu det senaste året har jag märkt att jag inte umgås med folk längre, jag håller mig mest för mig själv hemma och jag skrattar sällan längre. Förut skrattade jag hela tiden och blev sjukt rastlös och uttråkad när jag inte umgicks med folk.. dessutom har jag märkt att jag blivit som avtrubbad, likgiltig till det mesta. Jag känner liksom inga starka känslor längre. Det är skitjobbigt nu när jag märker det själv! Dessutom har jag ju såklart förlorat kontakten med de flesta av mina gamla vänner på köpet.. men jag kan inte sluta med medicinen då trafikverket bestämt att jag måste ta min medicin för att få behålla mitt Körkort (sinnessjukt då jag både tog körkortet och körde utan medicin i 6 år innan jag blev diagnosticerad) det kom på efter att jag ansökte om körkortstillstånd för MC. Jag ska prata med min läkare om det finns någon lösning. Men det skulle vara intressant att höra om det är någon annan som känner igen sig i Mina symtom och isåfall om ni har några tips på vad man kan göra åt de. Att offra sitt sociala liv och sin glädje är ett alldeles för högt pris att betala för att bli ”framgångsrik” i studierna och nu arbetslivet, men utan medicin så blir det tvärtom istället (plus alla andra jobbiga adhdsymtom som kommer tillbaka). Förlåt för lång text!

Annons:
add-apa
2018-04-13 14:33
#1

Hmm…knepigt. Låter verkligen som ett svårt dilemma. Jag tar själv Elvanse och känner åtminstone till viss del igen de positiva effekter du beskriver, men inte just det där med det sociala…tror jag…får fundera på det 😉 Men iaf - jag tänkte på, nu med medicinen då det verkar som att du upplever att du har bättre disciplin (?): kan du inte liksom "tvinga" dig själv att kontakta och träffa kompisar? Även om det inte kanske kommer spontant nu när du tar medicinen…? Och så tänkte jag också på att du skulle kunna göra som många skolbarn: Ta medicin bara på veckodagarna och inte på helgerna!? Så kanske du på helgerna kan göra sånt som du tycker är kul och "känna dig mer som dig själv"… Och det där med körkortet skulle jag inte bekymra mig jättemycket för. Som du säger har du ju kunnat köra utan Elvanse tidigare, och dessutom vad är oddsen för att du ska bli testad för om du tagit medicinen eller inte…?!

kokospalm
2018-04-14 01:53
#2

#0:  TS.  Jag skulle nog mer tippa på att ditt känsloliv har blivit mera normalt av medicineringen.  ADHD har en tendens att föra med sig ett känsloliv som är starkare än normalt och att man vänjer sig vid dem här starka känslorna.

Så när du då tar Elvanse, som tar bort topparna av ditt känsloliv, så kanske du känner dig lite känslomässigt avtrubbad, men i förlängningen tror jag att det är bra eftersom det gör att du får ett mer harmoniskt känsloliv vilket faktiskt kan gynna för de sociala relationerna.  

Sen skulle jag vilja veta lite mer hur det gick till när Transportstyrelsen (TS) fick kännedom om din diagnos.  Kryssade du i "Ja-rutan" på frågeformuläret när du ansökte om MC-kort?

Eller var det din läkare som anmälde din diagnos till TS?

Upp till toppen
Annons: