Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2258 ggr
Greta G
4/13/18, 4:39 PM

Hur påverkas ni av kaffe?

Hej! Jag har märkt att vissa dagar, inte alla, när jag dricker för många koppar kaffe, låt säga 5, att jag kan bli lätt manisk och euforisk, övertaggad, överpositiv, Undrar nu om det är kaffet eller om jag har ett drag av annan sjukdom mer än ADHD och tänkte kolla om det finns andra som reagerar liknande på just koffein?

Annons:
Galaxy86
4/13/18, 4:54 PM
#1

Jag kan få perioder. Dricker helst kaffe i sällskap. Dricker aldrig kaffe ensam. Dricker jag för mycket antingen blir jag tröttare eller hyper. Alltid gladare 😀 Ibland kan jag inte sova. På jobbet är kaffe bra för mig. För då blir jag pigg hela dagen

Pokemon hundar och konst

Honestyisdead
4/13/18, 6:56 PM
#2

Koffein i stora doser ger sådana symtom.

kokospalm
4/14/18, 4:23 PM
#3

Jag påverkas inte ett skit av kaffe. 

Det spelar ingen roll hur många koppar jag tar, jag är lika trött ändå. 

Magen kan dock krångla om jag inte äter någonting till kaffet.

Ananse
4/17/18, 11:30 PM
#4

Innan jag hade amfetamin, så kunde jag ibland behöva kaffe för att somna. Men tillvänjningen går snabbt, ganska snart ger det ingen effekt alls, oavsett mängd. Förutom dom typiska biverkningarna alltså.

Elinmatsdotter
4/18/18, 12:35 AM
#5

Har jag tagit Concerta (mot min ADD) och bara dricker en eller två koppar kaffe kan jag bli helt skakis och nästan manisk samt får mycket fler och tydligare biverkningar av medicinen.

[broderbob]
4/22/18, 12:08 PM
#6

Kaffedrickande till en minskad risk för Alzheimers sjukdom och Parkinsons sjukdom.

Kaffe har också i olika studier, bland annat av Susanna Larsson och hennes kollegor, kopplats till minskad risk för olika cancerformer som livmodercancer, levercancer och gallblåsecancer. Men studierna kring cancer är delvis motsägelsefulla.

– Andra forskare har exempelvis sett ett samband mellan kaffekonsumtion och minskad risk för tjocktarmscancer, men vi har inte kunnat bekräfta det i våra svenska data, säger Susanna Larsson.

Även gällande cancer finns idéer om vilka mekanismer som kan vara inblandade. Kaffe innehåller stora mängder antioxidanter som kan skydda cellerna från skador, men det kan också ha med koffeinet att göra.

– Vissa tumörer utsöndrar mycket adenosin, vilket hämmar kroppens egna immunceller som kan förstöra tumörcellerna. Eftersom koffein i sin tur hämmar adenosin kan man tänka sig en cancerskyddande effekt, säger Bertil Fredholm.

Som om det inte vore nog finns det även forskning som kopplar kaffedrickande till en minskad risk för Alzheimers sjukdom och Parkinsons sjukdom.

– Vad det gäller Parkinsons sjukdom finns välgjorda studier kring fysiologiska mekanismer som tillsammans med kliniska prövningar av koffeinliknande substanser styrker slutsatserna i flera stora epidemiologiska studier, säger Bertil Fredholm.

Artikeln finns på Karolinska Institutets webbsida 

Hela artikeln går att läsa här nedan

https://ki.se/forskning/nyfiken-pa-kaffe

Hälsningar

Bobby

Annons:
ivanhoe81
4/29/18, 10:35 PM
#7

Ju mer kaffe jag dricker desto tröttare blir jag pga att hjärnan går ner i varv

add-apa
4/30/18, 3:59 PM
#8

#6 Intressant!

Annielle
5/4/18, 1:24 PM
#9

Aldrig druckit kaffe (försökte en gång när jag blev bjuden för många år sen, men det gick inte att få i mig pga den fruktansvärda smaken!😮) där emot the.

Blir jättestressad/ jättespänd och på högvarv, kan inte dricka vitt eller grönt the ens pga detta. Är säkert känsligare än många pga min PTSD.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: