Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2525 ggr
Elinmatsdotter
2018-05-07 01:34

concerta kontra amfetamin?

En bekant till mig som missbrukar påstog senast vi sågs att min Concerta (54 mg) är starkare som dråg än när hon tar amfetamin (vilken mängd AMF sa hon inte, men personen i fråga har brukat några år koncentrerat till helger och inte för ofta enligt egen utsago). Jag har för mig att min sköterska sa precis tvärt om, att det jag tar är bara en bråkdel av vad en missbrukare får i sig! Villket påstående stämmer egentligen?

Annons:
Honestyisdead
2018-05-07 02:07
#1

Din sköterska har rätt.

Ananse
2018-05-07 02:39
#2

Till fest drar ju folk i sig 1000 - 2000 mg. Typ en hel burk såna där. Vet inte hur det är med folk som pundar nyktert. Alltså är vakna flera dar i sträck och pysslar. Men jag kan ju lätt tänka mig att det går åt åtminstone 1000 mg/dygn. Jag menar, jag har typ 63 mg verksam substans, det skulle jag inte hålla mig särskilt vaken på. Och jag blir ju inte precis särskilt rusig. Det är lite förenklat som typ sex koppar kaffe vad gäller vakenhets-effekt. - Sen är ju metylfenidat en mycket skitigare drog än amfetamin, så man kan säkert känna sig betydligt mer berusad. Den interagerar ju med alkohol också. Av nån anledning är dom metylfenidat som skrivs ut i Sverige s k racemat. Tjack-molekyler är symmetriska. Högra halvan ger den terapeutiska effekten, det som höjer funktions-nivån. Vänstra är det som man blir pundig av. Ett racemat innehåller båda. I dom amfetamin-preparat vi har här, så har man däremot isolerat den högra delen. Därav beteckningen 'dex-amfetamin'.

Honestyisdead
2018-05-07 10:02
#3

Amfetamin som drog räknas i gram och inte mg. För jag antar att det är pulvret som menas här och inte medicinen.

Och gur starkt pulvret är beror helt på vem som gjort det. Men på en fest om det gäller en van person går minst ett gram åt.

SSKAnna
2018-05-27 09:55
#4

Ä andra sidan måste man ju beräkna dosen annorlunda för intravenös administration, då är ju dosen mycket lägre. Det viktigaste tycker ändå jag är att vi som äter tabletter som är förskrivna av läkare, oavsett dos, får i oss bara rätt substans, inget annat, vi gör det på ett lagligt och säkert sätt. Vid missbruk kan man ju få med lite allt möjligt, man sprutar ofta in med smutsiga nålar och gör det olagligt.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

alicia lind
2018-05-27 11:32
#5

¤3 Hur vet du de? Knarkar du? Eller umgås du med pundare?

Honestyisdead
2018-05-27 11:36
#6

#5 Det kallas allmänbildning.

Annons:
alicia lind
2018-05-27 11:47
#7

#6 Att veta hur mycket knark en missbrukare tar på en fest har inte ett dugg med allmänbildning att göra .😂 Om man inte är knarkare då de vet det mesta om olika substanser.

Honestyisdead
2018-05-27 11:56
#8

#7 Beror på vad du jobbar med kära du. Även det är allmänbildning. Men dina antydningar var ett bra försök. Dock misslyckat som vanligt.

SSKAnna
2018-05-27 12:05
#9

Jag jobbar för visso som sjuksköterska och skulle inte gå så långt som att säga att det tillhör allmänbildningen men det är inte heller något som automatiskt betyder att man är "knarkare"…. Jag vill också påpeka att det inte bara är knarkare som kan "det mesta om olika substanser", även personal i hälso- & sjukvården Ska helst kunna en del…

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Honestyisdead
2018-05-27 12:08
#10

Precis min poäng Anna. Dessutom är det många som stöter på en och annan fd missbrukare även på fritiden under sin livstid.

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2018-05-27 12:22
#12

Lögner och personangrepp raderas och leder till avstängning. Kommentera ämnet eller låt bli att skriva.

Ananse
2018-05-28 08:51
#13

#7 Vad är du ute efter egentligen? Skulle det på nåt vis vara suspekt att ha kunskaper om droger??? Innebär det enligt samma logik att en person som kan en massa om krigs-historia ska antas hålla på och skjuta folk? Typ… Dessutom är det i sammanhanget fullständigt irrelevant. Jag antar att det finns många knarkare här. Och ungefär lika många som umgås med knarkare. Vad som nu menas med 'knarkare'. Exakt vilka det i så fall skulle vara har jag ingen aning om. Och jag fattar inte på vilka sätt det skulle ha nån som helst betydelse. Det är liksom inte så att det smittar eller nåt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: