Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1982 ggr
alvinsmatte73
5/10/18, 9:50 AM

Förälder och oro kring medicin och biverkningar

Hej!

Jag är mamma till en son som blir 15 senare i år, går ut 8 an om några veckor.

Jag måste bara dela min rädsla och oro kring det här med medicinering som anhörig/mamma. Han fick sin diagnos ADD i 7 an och började medicinera i slutet av Mars i år. Började med Equasym 20 mg och höjde snart till 30 mg. Första 3-4 veckorna märkte jag stor skillnad även på fritiden, han var gladare, piggare och mkt mera öppen och med på att hitta på/göra saker, men efter den första tiden försvann de här positiva effekterna mer och mer. Höjde till 40 mg men då blev han fruktansvärt trött, hängig, nere och kände sig ledsen fastän han inte var det osv..

Gick tillbaka till 30 mg ett tag och nu ska vi byta medicin IDAG till Concerta 18 mg. Som mamma är jag livrädd för biverkningar, behöver inte läsa bipacksedeln för att veta vad som står där;) Var lika rädd när vi började med Equasym men oron lade sig när det gick relativt bra, lite ont i magen, illamående och dyl i början men nu måste jag börja om med den här oron/ ångesten för att något ska hända.

Ni som har varit med i den här medicincirkusen , vad har ni för erfarenheter när det gäller alla dessa mediciner, biverkningar osv..

Mvh Mari

Annons:
Splatter
5/10/18, 12:02 PM
#1

Equasym och Concerta innehåller samma verksamma substans, metylfenidat. Tyvärr är det så att även samma substans kan påverka en på olika sätt från olika fabrikat, så de flesta behöver prova olika tillverkare för att hitta rätt. Tänk på att man försöker hitta medicinen som ger så många positiva effekter med så lite negativa biverkningar som möjligt! Försök tänka på det positiva, fixera dig inte på det negativa.
För mig så var det så här:
Concerta fick jag börja med, men det fungerade som en bergochdalbana, 1 timma bra, 1 timme utan fokus, 2 timmar med fokus och sen var det slut.
Sen fick jag testa Ritalin, men jag kände mig stressad hela tiden och min läkare tyckte inte om att jag hade så hög puls hela tiden.
Fick sedan Medikinet, den fungerade hyfsat okej, bra fokus och höjd puls men inte så det var farligt. Använde Medikinet tills det kom nya mediciner på marknaden i Sverige.

Använder nu Attentin, som innehåller dexamfetamin istället för metylfenidat som de preparat ovan har. Har nästan bara bra effekter och näst intill inga bieffekter av denna medicin. 
Hoppas ni hittar rätt snart!

Niklas
5/10/18, 12:07 PM
#2

Jag tror det bästa är att försöka att inte tänka så mycket på medicinen utan bara börja ta den. Var däremot uppmärksam på hur han är, och eventuella förändringar, så som du redan verkar ha varit. Det blir som det blir oavsett om du oroar dig. Se medicininprovningen som en process ni ”måste” gå igenom för att hitta det bästa för honom. Många blir hjälpta när de hittar rätt dos av rätt medicin. Tänk på det om det uppstår tillfälliga biverkningar under resan.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

pyrr
5/10/18, 4:10 PM
#3

Det var bara stratterra jag kände mycket biverkningar av och inget positivt. Inga biverkningar eller positivt av Elvanse och attentin. Bättre sömn med Concerta, i övrigt inget, lite högre puls i början men det är tillbaka på nivåer innan medicinering. Men av vad jag förstått så är det väldigt individuellt så det går inte generalisera.

Meada
5/15/18, 2:35 PM
#4

Attentin är den mest effektiva och biverkningsfria för mig och jag har gått igenom de flesta mediciner. Dock bör man kontinuerligt följa upp med ultraljud på hjärtat en gång om året, något som sällan pratas om. Se denna länk ifrån läkartidningen http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=18830 , enligt mig skapar samhället oss ett behov att medicinera och inte tvärtom överväg om det är rätt eller fel.

Splatter
5/16/18, 1:21 PM
#5

#4 Ultraljud varje år är överdrivet, det räcker med ett EKG varje år, då detta kan visa om det finns problem med hjärtat och kan tas snabbt på vårdcentraler. Om EKG:et avviker kan man följa upp det med ultraljud, arbetsEKG och andra undersökningar. Detta står i artikeln du länkade till.

Draken
7/26/18, 3:38 PM
#6

Har en 18 årig son, med diagnoser ADHD med autistiska drag, OCD samt sömnstörning, som har ätit Elvanse i snart ett år. Han har provat både Ritalin och eqvasym, det fungerade  bra, men problemet var att han inte hade någon aptit. Han kunde inte äta alls när han tog medicinen.

Nu blev jag både arg och orolig på sjukvården, eftersom min son är väldigt lång och väldigt smal. Han gick ner till 50 kg (han är 191 lång), då krävde jag att de måste antigen byta medicin igen eller hitta på alternativa lösningar, innan hann tynade bort helt för mig.

 Medicinerna gjorde honom gott förutom att han inte åt. Så det kändes jättesurt att kanske måsta sluta med dem.Han blev lugnare och mer harmonisk, han presterade jättebra i skolan, och det gick att föra ett samtal med honom, även argumentera med/mot honom, utan att det blev massa gap och skrik och hål i väggar och dörrar.

De skrev ut Elvanse åt honom, vi började på 20 mg och ökade succsessivt upp till 60. Nu fungerar han fortfarande jättebra OCH han äter, han har gått upp till 64 kg, han har som mål att han skall upp till minst 70 :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lona
7/27/18, 12:51 AM
#7

Jag har visserligen bara testat Concerta om man ser till vanliga "bokstavsmediciner" vilket var en total katastrof, men jag tänker att om man hittar rätt medicin så kan man må så otroligt mycket bättre. Det är värt en chansning, helt enkelt.
Alla läkemedel har biverkningar, en del värre än andra, och jag förstår att man blir extra orolig när det gäller ens barn och inte en själv.
Det kändes lagom kul att äta en medicin som hade "Plötslig oförklarlig död"(😮) som en möjlig biverkning, men jag lever uppenbarligen fortfarande även om jag inte äter Abilify numera.😉

Kort sagt, försök lita på läkarna men se också till att de lyssnar på dig när du tar upp din oro, lika väl som om din son får biverkningar som inte är ok. Och, ge inte upp för att en eller två mediciner inte funkar, träffar ni rätt kan det som sagt ge väldigt mycket i livskvalité för både din son och dig. 🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: