Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
ADD & ADHD relaterat

Terapeutisk dosering

2018-05-18 22:14 #0 av: pyrr

Hej Allihopa.

Jag vill verkligen lindra mina adhd-symptom. Jag har adhd och asp diagnos. Adhd märker jag starkt av medans asp uppmärksammas av omgivningen och inte mig själv.

Jag har nu 216 kg concerta och känner inget alls, varken positivt eller negativt (förutom bättre sömn vid först 96 kg och sedan 108 mg, lägre än så så var jag helt invalidiserad).

Tyvärr är jag en person som av någon anledning inte får ro i kropp eller huvud (ingen adhd-lindring).

Sköterskor informerade mig mellan 72-108 kg concerta var missbrukardoser. Jag visade dem på svenska studier där 216 kg användes som terapeutisk effekt och fick fortsätta dosökning.

Senare har jag läst att upp mot ett 500 mg/d skrivits ut per dag i samma syfte.

Vad är er erfarenhet, maxdos och motivering till vården? Hur är er historia. Vad kan jag göra?

Anmäl
2018-05-18 22:15 #1 av: pyrr

Telefonen stavar själv. T.ex kg=mg...

Anmäl
2018-05-18 22:21 #2 av: Pyttelite

Du kan gå in och korrigera själv ett tag efter publicering. Välj hanteralänken till vänster om anmäl, direkt under inlägget.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2018-05-27 10:01 #3 av: SSKAnna

Jag tycker att du ska, om det inte är gjort redan, be om ett blodprov för genotypning av leverenzymer. Det finns orsak att tro att du har en avvikande metabolism som gör att du behöver en helt annan dosering.

Det är inte siffrorna i dosen som säger att någon är missbrukare eller inte, det är helt andra saker.

Anmäl
2018-05-27 19:39 #4 av: pyrr

Hej Anna

Tack för ditt svar.
Jag ska läsa på om det du nämt här.

Men jag frågar dig ändå utan att veta bättre just nu; på vilket sätt du tänker avvikande och på vilket sätt går det att korrelera mot dosering?

Anmäl
2018-05-27 20:07 #5 av: pyrr

Jag kan tillägga informationen att då jag intog 3*54 [mg] på morgonen så kände jag en mycket skarp gräns omkring 3,5-4,0 [h], då jag blev extremt trött. Jag har även testat ta 4*54 [mg] men för få gånger för att säga något konsekvent resultat (1 gång kanske lite piggare).

Anmäl
2018-05-27 20:51 #6 av: pyrr

Sista 54:an brukade jag spara för att somna lättare (se inlägg 1).

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.