Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
ADD & ADHD relaterat

Adhd och trötthet

2018-05-20 21:50 #0 av: Jelaria

Hej!
Jag undrar om ni med Adhd känt av perioder med ren utmattning där ni typ bara orkar ligga på soffan?

Egentligen är jag en aktiv person. Älskar att hitta på saker, pyssla, vara överallt och hatar att bara sitta men sen har jag också perioder när jag mår väldigt dåligt. Blir rent ut sagt deprimerad, får ont i kroppen och spenderar dagar i rad på soffan medan jag mår väldigt dåligt över all rastlöshet i mig men kroppen och hjärnan är bara så slut att jag inte orkar göra mer än att ligga på soffan och sysselsätta mig med tv och mobil...

Anmäl
2018-05-28 09:06 #1 av: autisticE

Ja, det är väl så att man tröttar ut sig själv när man är så hyper. Man blir utmattad, man orkar inte hur mycket somhelst, även fast man har ADHD. Vi med ADHD (har andra diagnoser också) blir lätt överväldigade, vi kanske inte märker det i stunden men efteråt så går man typ in i väggen, blir utbränd. För att slippa detta så måste man ha struktur, gör ett schema med det du måste/vill göra  men lägg in VILA på schemat också!! Det är så viktigt för oss.  Är du ljudkänslig? Ha öronproppar eller hörlurar med musik. Är du ljuskänslig? Ha solglasögon eller keps. Ha bekväma kläder som inte skaver nånstans, obehagliga kläder/lappar  bidrar till att man blir överväldigad. En annan grej är ''stim toys'' som det kallas, taktila hjälpmedel, som piggboll, riskudde, fidget spinner, stressboll, osv osv! 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.