Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1535 ggr
Jelaria
2018-05-20 21:50

Adhd och trötthet

Hej! Jag undrar om ni med ADHD känt av perioder med ren utmattning där ni typ bara orkar ligga på soffan? Egentligen är jag en aktiv person. Älskar att hitta på saker, pyssla, vara överallt och hatar att bara sitta men sen har jag också perioder när jag mår väldigt dåligt. Blir rent ut sagt deprimerad, får ont i kroppen och spenderar dagar i rad på soffan medan jag mår väldigt dåligt över all rastlöshet i mig men kroppen och hjärnan är bara så slut att jag inte orkar göra mer än att ligga på soffan och sysselsätta mig med tv och mobil…

Annons:
autisticE
2018-05-28 09:06
#1

Ja, det är väl så att man tröttar ut sig själv när man är så hyper. Man blir utmattad, man orkar inte hur mycket somhelst, även fast man har ADHD. Vi med ADHD (har andra diagnoser också) blir lätt överväldigade, vi kanske inte märker det i stunden men efteråt så går man typ in i väggen, blir utbränd. För att slippa detta så måste man ha struktur, gör ett schema med det du måste/vill göra  men lägg in VILA på schemat också!! Det är så viktigt för oss.  Är du ljudkänslig? Ha öronproppar eller hörlurar med musik. Är du ljuskänslig? Ha solglasögon eller keps. Ha bekväma kläder som inte skaver nånstans, obehagliga kläder/lappar  bidrar till att man blir överväldigad. En annan grej är ''stim toys'' som det kallas, taktila hjälpmedel, som piggboll, riskudde, fidget spinner, stressboll, osv osv!

Upp till toppen
Annons: