Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1283 ggr
gunillapower
6/2/18, 2:07 PM

Superkrafter

ADHD- en superkraft! ADD- en… hmmn Snälla tala om för mig vilka possitiva saker vi med ADD kan fokusera på. För jag kan inte relatera till något av ADHDs superkrafter.

Annons:
Farwuq
6/2/18, 4:05 PM
#1

Möjligen så kan de ha en inre kreativitet och fantasi.
En värld av skapande som i bästa fall kan hamna på papper.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

gunillapower
6/2/18, 5:06 PM
#2

Ja där kan jag känna igen mig. Fast jag aldrig kommer längre än till tanke.

Honestyisdead
6/2/18, 5:08 PM
#3

Jag förstår inte grejen med att kalla diagnoser för superkrafter.

Dom som ser ner på eller inte tror på diagnoser ändrar inte åsikt. De med diagnoser får inte mindre svårigheter.

Alla är bra på något. Det kluriga ibland är att se det själv.

Så fokusera inte på vad "add personer" är bra på utan tänk efter på vad du faktiskt har för bra egenskaper. Du kan fråga vänner och familj om du är för självkritisk.

Ananse
6/5/18, 12:08 AM
#4

De facto så definieras ADHD utifrån vilka svårigheter man har. Är man inte tillräckligt dys-funktionell så sätts inte diagnosen. Lite mer diffust med syndrom i autism-spektrum. Även om det är art och grad av svårigheter som diagnosen grundas på, så används ordet autism ibland utan att man nödvändigtvis refererar till svårigheter. Icke desto mindre är det svårigheterna som diagnostiseras - inte personligheten. Men visst. Lika väl som det finns vissa svårigheter som följer med en viss gen-typ, så kan det säkert hänga med vissa speciella talanger också. Den där MacGyver-faktorn refererar ju väldigt många till. Däribland jag själv. Alltså den där förmågan att snabbt hitta kreativa lösningar i trängda situationer. Men varifrån kommer den? Är det inte bara så enkelt att vi rör till våra liv i sån grad att vi ständigt MÅSTE hitta kreativa lösningar…?

feecee
6/5/18, 9:44 AM
#5

Ser tyvärr inget positivt med det. 

Vill bara fungerar normalt (det som är normalt för mig)

gunillapower
6/7/18, 10:58 PM
#6

Min son har en ADHD diagnos. Han är 6 år, och jag vill jätte gärna att han ska växa upp med inställningen att han har en superkraft som gör att han är påhittig,uthållig"i det som intresserar honom" mm. För att väga upp det som är jobbigt… men min fråga var tänkt mer som en konkret beskrivning av vad vi med ADD kan ha för fördel med vår diagnos om man tänker bort personlighet.

Annons:
pyrr
6/7/18, 11:13 PM
#7

Diagnos=problemen uppfyller kriterier i en manual. Men: När jag frågade min tidigare chef om han märkt något konstigt/dåligt pga diagnoserna så fick jag svaret att "Jag visste inte att din iderikedom och förmåga att tänka hade ett namn". Gör mig är det inte lätt att se hur andra ser mig utan att fråga. Min nästa chef bara så att jag presterar högt över förväntningarna då jag löser allt tekniskt på en <5% av tiden övriga tar på sig. Annat är det med att förstå känslor etc, där underpresterar jag eller inte fungerar alls

Honestyisdead
6/7/18, 11:49 PM
#8

#6 Då förstår jag dig.

Jag tror fortfarande att mindre fokus på diagnosens fördelar och tvärt om är bra. Se vad han är bra på och uppmuntra det.

add-apa
6/20/18, 4:31 PM
#9

Jag har ADD och har också funderat på det där med att ADHD ibland beskrivs som en "superkraft". Det som då oftast lyfts fram, tycker jag, är symtomen som hänger samman med hyperaktivitet. Alltså har jag själv också känt att det där inte har nåt med mig att göra, tråkigt nog… Jag har dessutom ganska dålig koll på vad som kan vara gemensamt för oss med ADD (känner tyvärr inte personligen några andra med exakt samma diagnos, bara folk med hyperaktiv ADHD). Men en sak jag kommer att tänka på, som jag fått höra många gånger genom livet, är att jag tänker på och uppmärksammar sådant som "ingen annan" tänker på, och tänker ett varv till, kommer med nya perspektiv… Vet inte riktigt om detta är relaterat till ADD:n på nåt sätt, men jag tror att det skulle kunna vara det. Att en har ett originellt och "annat" sätt att se på saker, situationer och livet - för att en till vissa delar har ett annat sätt att uppleva saker, situationer och livet… Eller vad tror ni? Intressant ämne🙂! 👍🏻

gunillapower
6/21/18, 8:38 AM
#10

#9 vad roligt. Exakt samma sak har jag fått höra. Kanske kan detta vara en superkraft. :)

Sajko-Mike
6/25/18, 5:55 PM
#11

Tycker själv inte att ADHD är nån superkraft. Jävla kaos me bisvärmen av tankar i skallen som surrar runt. Nu e jag en gubbe o livet blev sabbat långt innan begreppen var uppfunna. Obs! Har d bra så ingen offerkofta här, men klart jag funderar på vad som kunde blivit. Men vem gör inte d?

Pyttelite
5/19/22, 9:28 PM
#12

Det trenger ikke bare være negativt å ha ADHD, men det bringer ikke nødvendigvis med seg et stort komisk talent, innovasjonskraft og overskudd.

Läs mer här:

https://www.nrk.no/ytring/ingen-superkraft-1.15964389


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Det trenger ikke bare være negativt å ha ADHD, men det bringer ikke nødvendigvis med seg et stort komisk talent, innovasjonskraft og overskudd.
N
6/24/22, 9:37 PM
#13

ADHD och ADD är inga superkrafter. Blir otroligt frustrerad av att höra det. Det mesta vårt samhälle sätter värde på blir svårare med ADHD/ADD. Det finns en fara i att identifiera sig alltför mycket med en diagnos. Personer med ADD kan ha en bättre förmåga än genomsnittet att göra kreativa kopplingar och tänka ”utanför lådan”. Men att säga att det är pga superkraften ADHD är ju lite att ta ifrån en person sina individuella bedrifter.

Det enda diagnosen ADHD säger om en person är vilka svårigheter hen har och vilket stöd hen behöver.

Jag personligen känner ökade förväntningar på mig inom de områden där ADHD ska vara en så kallad superkraft. Om det är nåt jag inte vill ha så är det ökade förväntningar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: