Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1705 ggr
Bara Anna
6/5/18, 1:36 PM

Diagnos i vuxen ålder

Hur 17 går jag till väga för att få till en utredning på mig själv för ADHD i vuxen ålder?

Jag kontaktade primärvården för några år sedan för att försöka få till en utredning på mig själv i och med att sonen hade blivit diagnosticerad. Läkaren jag träffade på vårdcentralen konstaterade att jo, det lät nog som om jag hade ADHD. Men iom att jag var så högfungerande och inte självmordsbenägen så skulle han inte skriva någon remiss till psykiatrin för mig då remissen inte skulle gå igenom ändå. Bor i Uppsala och här tydligen köerna lika långa som kinesiska muren. Där och då lät jag det bero, eftersom jag mest var ute efter att få en bekräftelse. Mitt liv fungerade ju ganska bra. En händelse idag, som inte bara involverar mig utan även mina barn fick mig att tänka om. Känner att det verkligen finns ett stort BEHOV av att få till en utredning, för ev medicinering alt. övrig hjälp på vägen. Så hur går jag till väga? Är det någon mening att boka tid hos VC igen eller ska jag söka mig privat?

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Annons:
Honestyisdead
6/5/18, 1:45 PM
#1

Jag ringde till vuxenpsyk och bad om en utredning.

Niklas
6/5/18, 2:12 PM
#2

Du kan också skriva en Egenremiss.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Bara Anna
6/5/18, 2:35 PM
#3

#1, #2 Tack så mycket för input! Jag ska så fort som möjligt ta kontakt med vuxenpsyk. Det står på deras hemsida att köerna nu är mycket långa. Men jag tänker att kön är icke-existerande om jag inte tar tag i det nu öht…. Så lika bra att ta en nummerlapp!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Ananse
6/10/18, 9:18 PM
#4

Fascinerande, att suicid-tendenser tydligen alltså räknas till diagnos-kriterierna för ADHD… Jag hade nyligen en kontakt med vårdcentralen. Läkaren noterade att jag hade haft ADHD. Hans första fråga var ifall jag hade suicid-tankar. Hör röster? Ser syner? Förklarade att jag aldrig haft några som helst psykiska problem, vilket han triumferande lätt kunde avfärda: 'Jo du har haft ADHD!' Det var som att han misstänkte att den där ADHD:n kanske faktiskt inte helt hade läkt ut… Så konstaterade han att jag således alltså är knarkare. Så innan han överhuvudtaget kan ta i nån ärende som gäller mig, så måste jag först uppvisa ett rent drog-test! Skönt att det fortfarande finns lite professionalism kvar inom vård-skrået. Omutliga yrkes-män som ser förbi slöddrets snyft-historier. Som vågar ställa lite mot-krav på oss oföretagsamma dagdrivare som bara ligger och väntar på att bli upp-passade och serverade allt vi ber om! Inte som dessa veka övervintrade östtyska hippies som härskar inom psykiatrin… Som tror att alla världens problem ska lösa sig genom att dela ut en massa gratis knark…

graleh
6/27/18, 12:08 PM
#5

Jag kontaktade en privat psykiatrisk öppenvårdsmottagning och bad om utredning.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Dumpventilen
7/4/18, 4:30 PM
#6

Jag är 24, var 23 när jag fick min diagnos och jag kontaktade en privat klinik i Göteborg då jag verkligen inte skulle ha något tålamod för att vänta cirka 2-3 år på något så självklart för mig när jag läste på om ADD, så tog ett lån på cirka 25k och det var inte jag direkt behövde fundera på om det var "värt" det för jag personligen tyckte då atts egna hälsa är värd priset oavsett om det är 10k, 20k, 50k.. Om det går att lösa med avbetalningar osv det vill säga så tycker jag att det är helt klart värt det om man jämför som i mitt fall, kontaktade kliniken en dag sen ca 2-3 månader och 5 möten senare fick jag min diagnos , istället för 2-3 år av tvivel och funderingar "tänk om jag inte har ADD?" Och vad jag har hört endast vet inte om det stämmer men att det är mellan 70-100 möten man får gå på om man går den vägen man egentligen skall kunna gå i detta "värlfärdsland"

Annons:
Dumpventilen
7/4/18, 4:34 PM
#7

Så ser jag menar med det är att har man nu möjligheten att kunna sköta det ekonomiskt vilket många i Sverige inte har möjligheten till så tycker jag att man ska prioritera en utredning för jag tycker iallafall att det var var värt varenda krona då jag fick svar på så sjukt många frågetecken jag har haft om mig själv och sedan en behandling med amfetaminpreparat som jag tycker gör underverk på mig själv iallafall.

Niklas
7/17/18, 10:59 PM
#8

#6: 70 till 100 möten låter orimligt mycket. Då skulle de inte ha råd att göra utredningar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Anonym
Anonym
7/19/18, 1:30 AM
#9

Jag gick till läkaren, pratade om mina problem och misstanke om ev diagnos, fick fylla i något papper, baserat på mina svar ansåg dem att det fanns behov för en utredning. Dem varnade att det kunde vara långa väntetider på utredning, men jag hade tur.
Mitt läkarbesök, remiss för utredning, 6 besök för utredning, 1 besök för att prata om min diagnos (ADHD), 1 besök för att sätta in medicin = totalt 9 besök och tog bara 1,5 år från start tills jag fick medicin.

#6 ingen går på 70-100 möten för att utreda en ev diagnos, dock efter utredningen och om man fått diagnos blir det fler möten för att följa upp hur man funkar på ev medicin, lära sig hantera sina problem vardagen, hur man kan underlätta för sig själv, mm.

Upp till toppen
Annons: