Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
ADD & ADHD relaterat

Perceptuell funktion?

2018-07-15 13:42 #0 av: kokospalm

Eftersom rubriksättningen tydligen har begränsat antal ord så syftar min trådstart om vad perceptuell funktion och specifik inlärningssvårighet är samt gärna även era egna erfarenheter om detta?

Nåväl. 

Min NPF-utredning börjar nå sitt slut jag har ett sista möte kvar med psykologen. 

Jag har tydligen drag av både autism och AD(H)D men uppfyller inte hela dessa diagnoser. 

Det min psykolog reagerar på är att jag har en extremt ojämn begåvningsprofil som han aldrig har sett förut. 

Tittar man på mina verbala förmågor ligger jag långt över det normala (genomsnittet) men  min perceptuell funktion (PF) är under genomsnittet och mitt arbetsminne  (AM) är riktigt dassigt (klart under det normala). 

Till sist blir min diagnos specifik inlärningssvårighet (SI)med läs- och räknesvårigheter.

I utlåtandet ges en viss förklaring av  PF är. 

PF ska tydligen mäta förmågan att bearbeta information och därmed kunna dra slutsatser om förhållanden mellan olika begrepp, spatialt tänkande samt visuo-motorisk integrering. 

Förenklat kan man säga att jag är bra på att samla in information men är undermålig på att bearbeta skiten och få det till praktiskt nytta. 

Kan detta förklara varför det är som vattentäta skott mellan mina teoretiska kunskaper och att tillämpa dem praktiskt? Under hela mitt liv har jag alltid känt att jag saknar "sunt förnuft". Stöter jag på ett nytt problem eller en situation så klarar jag inte av att lösa dem genom att använda mig av tidigare erfarenheter eller bara genom "förnuft".....

Kan den här skiten även förklara varför jag alltid har haft "tummen i näven" och har svårigheter med att skruva ihop saker och ting, läsa och förstå korrekt metodbeskrivningar vid laborationer?   

 Jag har tydligen svårt att förstå instruktioner i flera led.  Vilka led syftas det på?

Det här är frågor som kanske är mer riktade till min psykolog men jag skulle gärna ta del av era kunskaper, åsikter och erfarenheter av begrepp som PF, SI och AM. Glad


Anmäl
2018-07-15 13:54 #1 av: kokospalm

Jag glömde nämna att jag tydligen även har fått diagnosen "Andra specificerade inlärningssvårigheter". 

Anmäl
2018-07-16 06:59 #2 av: Niklas

Russell Barkley är bra på att beskriva det där med exekutiva funktioner, det vill säga det du själv beskriver som vattentäta skott.

Instruktioner i flera led innebär att du får instruktioner som består av flera moment du ska utföra. Är du dålig på det tappar du bort flera av delmomenten så att det kan bli pannkaka av alltihop. Fast inte om det är pannkaka du ska göra, då blir det något annat. ;-)

Specifik Inlärningssvårighet verkar i ditt fall handla om just svårigheter att läsa och förstå, samt en släng av dyskalkyli.

Arbetsminne är det du använder för att hålla saker i minnet medan du jobbar med dem. Dåligt arbetsminne kan leda till alla möjliga svårigheter. Att följa recept, att räkna huvudräkning, att uppfatta instruktioner. Det här är vanligt vid adhd.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Ta med iFokus på semestern. Ny app för iOS och Android.

Anmäl
2018-07-16 21:55 #3 av: kokospalm

#2 

Tack och bock för ett utförligt svar och för länken (har inte hunnit kollat igenom hela den än). 

Jag känner mig lite kluven till det här med bristande läsförståelse. 

Jag har inga större problem med att läsa på inför en tentamen, skriva rapporter eller svara på frågor i hemtentamen. 

Men när jag ska läsa och försöka bilda mig en uppfattning om hur  och vad jag ska göra rent handgripligt så tar det stopp, eller så har jag helt missförstått vad jag ska göra.....  Så som jag har tänkt mig hur jag ska göra när jag har tolkat texten fungerar inte när jag ska utöva det i praktiken.  

Jag ifrågasätter inte själva diagnosen, för den är förmodligen korrekt, men jag får inte ihop min bristande läsförståelse med att den kan fungera bra vid teoretiska fall men bli totalt värdelös när jag ska göra någonting med en text som handledning. Ledsen


Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.