Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3159 ggr
[Thiah]
7/16/18, 11:08 PM

Högkänslighet

Hej. Är det någon av er som har erfarenhet av en person som klassas som högkänslig?

Annons:
Silla9
7/17/18, 8:44 AM
#1

Jag tror själv att jag är högkänslig. Läser just nu boken ”the highly sensitive person” av Elaine N. Är väldigt känslig inom en del områden iaf. Inte alla. Finns nog inget sätt att bli klassad som det och inga tydliga kriterier heller man ska uppfylla, handlar nog mest om hur man själv uppfattar situationer :)

[Thiah]
7/17/18, 2:33 PM
#2

#1 försökte köpa den boken men den verkar slut överallt :(

Silla9
7/17/18, 2:45 PM
#3

Jaha jag beställde på nätet. Tror både Bokus och adlibris har den :)

[Thiah]
7/17/18, 3:41 PM
#4

Näpp, den är slut överallt :(

AOS
7/19/18, 12:55 AM
#5

Jag är högkänslig, vad vill du veta?

Honestyisdead
7/19/18, 7:07 PM
#6

Jag är också det.

Annons:
[Thiah]
7/19/18, 7:31 PM
#7

Det jag undrar är över hur ni fungerar i vardagen, klarar ni av ett "vanligt" liv? Behöver ni hjälpmedel? Hur märker vi "andra" av detta? Jag frågar därför att en familjemedlem mest troligt har detta och jag vill hjälpa så bra jag kan. Vill ni inte berätta här så skicka gärna PM.

Dioramabyggare
7/21/18, 3:14 AM
#8

Ja, jag är högkännslig. Tydligast märker jag det genom att jag hör bättre än jag egentligen "vill" göra. På samma sätt har jag det med vissa synintryck; jag har väldigt lätt att se ganska små förändringar "i ögonvrån". Det är mitt vänstra öra respektive vänstra öga som är mest överkännsligt.

Min formella diagnos lyder "Aspergers syndrom med inslag av DAMP", men utöver den har jag självdiagnostiserat selektiv mutism, panikångest, social fobi och "bakvänd" överkännslighet mot fysisk beröring. Efter flytten från Östergötland till Dalarna för femton år sedan har jag helt lyckats "arbeta bort" alla utom det som har med fysisk beröring och, lite grann, med selektiv mutism att göra.

fannylinda
7/27/18, 1:32 PM
#9

Jag är oxå högkänslig

Anonym
Anonym
7/28/18, 10:06 PM
#10

Fast att 'höra bättre än man vill' finns väl i många bokstavsdiagnoser då man har svårt att stänga ute ljud och intryck? 
Och att man snabbt märker små förändringar, att man ogillar fysisk beröring och att man lätt undviker social kontakt då det kan ta energi och uppfattas som jobbigt, är väl inte heller helt ovanligt vid bokstavsdiagnoser?

Honestyisdead
7/28/18, 10:09 PM
#11

#7 Kan tyvärr inte svara då jag inte vet vad som är vad hos mig hehe

[Thiah]
7/28/18, 10:14 PM
#12

Jag undrar för att maken verkar vara det. Vi märker vissa saker som underlättar hans vardag men jag skulle ändå gärna veta mer om själva diagnosen.

Loris M
7/28/18, 11:00 PM
#13

#12 Högkänslighet är ingen diagnos utan ett personlighetsdrag. I regel handlar det om att vara extra ljud- och ljuskänslig och att ha svårare att avskärma sig från intryck. Exempelvis stora folksamlingar, buller… brukar vara extra jobbiga och gör att en högkänslig person blir snabbt trött och får slut på energi. 

Sedan tycker inte jag att man ska göra "en grej" av det. Det är som sagt ett personlighetsdrag och det är bara var och en själv som kan ta ställning till om hen känner igen sig i beskrivningar. 

Här finns lite om kännetecken:

https://www.hsperson.se/

http://www.xn--hgknslighet-n8a5u.se/vad-%C3%A4r-hsp-/sj%C3%A4lvtest-21694736

Och här är testet: 

https://static.homepagetool.ch/var/m_6/61/619/2330/7042292-wwwtest%20-%20H%C3%B6gk%C3%A4nslighet%20sj%C3%A4lvtest.pdf

Annons:
Loris M
7/28/18, 11:28 PM
#14

Jag är också högkänslig men kan inte säga att jag lider så mycket av det. Det mest jobbiga är att jag blir så lätt berörd om någon är ledsen eller på något sätt utsatt och har lätt för att börja gråta.  Men också att jag har svårt att skaka av mig känslan. 

Ljud-och ljuskänslighet är jobbiga och störande, men det hänger nog mer ihop med att jag hade utmattningssyndrom för några år sedan och det är enligt läkarna något som jag får leva med resten av livet. Det kommer inte gå över. Exempelvis kan jag inte koppla bort ljudet av fläkten i ett rum där vi sitter och har ett möte och pratar. Jag hör det i bakgrunden hela tiden. Nyligen var jag och fikade med några vänner och vi satt på ett café med en glassfrys inne på caféet och jag hade jättesvårt att koppla bort ljudet och hörde det hela tiden. Sånt tröttar ut eftersom jag anstränger mig för att lyssna på den som pratar och jag behöver oftast vara för mig själv efteråt och stänga av alla ljud när jag kommer hem och sitta bara i tystnaden eller läsa eller liknande.

[Thiah]
7/29/18, 6:00 AM
#15

Vi måste göra en grej av det då vardagen inte fungerar som det är nu. Därför jag försöker lära mig mera. Maken har lite mer i bagaget än högkänslighet men jag känner igen honom i mycket av vad ni skriver.

fannylinda
7/31/18, 11:44 AM
#16

Jag är högkänslig.

Niklas
8/6/18, 8:26 AM
#17

Jag är sannolikt också det. Jag ”löser” det genom att ”stänga av” känslor och inte umgås med väldigt många människor utanför familj och gamla vänner. Att stänga av känslor kan ha dåliga konsekvenser. Jag lär mig att slå av och på dem. Under en lång period i mitt liv hade jag dem mer eller mindre helt avstängda som en sorts skydd och det slutade inte bra. Kroppen klarar inte av det. Man behöver känna för att veta när man når sina gränser och stanna.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

add-apa
9/10/18, 4:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag vill verkligen varmt rekommendera denna bok om högkänslighet eller stark-skörhet: 

"Drunkna inte i dina känslor - en överlevnadsbok för sensitivt begåvade"

av Maggan Hägglund och Doris Dahlin!!!

Niklas
9/13/18, 10:33 AM
#19

#18: Orkar du berätta kort vad de tar upp i boken?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

add-apa
9/27/18, 11:45 AM
#20

#19 Nu var det ett tag sedan jag läste den så jag kommer inte ihåg haha. Men jag gillade den verkligen! Och kände igen mig själv väldigt mycket. Vill minnas att boken innehöll en hel del goda råd också, utöver bara rena beskrivningar och berättelser… Får läsa den igen😉

Annons:
Ananse
9/29/18, 4:26 AM
#21

Jag tycks vara högkänslig! Märkligt nog.

Sollar
10/2/18, 5:07 PM
#22

För mig är det så att förutom att jag tar in alldeles för mycket såna intryck som t ex synintryck, så tar jag även in andra personers känslor så mycket att jag inte alltid kan hantera det, alltså jag blir nästan alltid helt slut av andras känsloliv, jag får ibland be mina närstående att försöka tänka på något annat för att jag inte orkar. Sedan finns det en fördel också, jag tar också in positiva känslor såklart. Det är en av anledningarna till att jag älskar konserter trots den oerhörda psykiska påfrestningen så är det helt otroligt när bandet spelar och man står mitt bland tio tusentals människor som är så uppumpade, det blir som en dos antidepressiv medicin som jag lever på i månader.

L
1/22/22, 6:56 PM
#23

Jag är också högkänslig.
Känner alltid av stämningen i ett rum och tar sedan omedvetet rollen som ska "fixa" Sjukt jobbigt. Lukter är värst men också pipiga ljud. Har vänner som spelar folkmusik med fiol. Har inte varit länge på deras konster 😉
Jag har ADD också och upptäckte att min första jul med familjen gick superbra efter att börjat medecinera. Sån lättnad!

Upp till toppen
Annons: