Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 2740 ggr
Momalolinon
2018-07-21 02:30

Privat utredning adhd

Hej! Efter närmre 10 års väntan under öppenpsyks vingar så har jag tröttnat. Och inte bara tröttnat, jag har varken hopp eller ork kvar att kämpa vidare. Jag har tappat allt förtroende för de personerna på den kliniken jag har nu och är bara färdig med allt vad utredningar heter. För att dra en låååång historia kort, jag började min resa i Linköping när jag var 18 år ( efter ytterligare 5 år på bup). Hör började jag själv ifråga sätta varför min vardag var så otroligt förjävligt och kämpig. Detta resulterar efter ett par samtal i en bipolär diagnos ( som jag själv ifrågasätter. ) de övertygar mig dock om att det stämmer och att symptomen kan se ut på olika sätt när man går obehandlad. Jag börjar här efter äta medicin för detta. När jag sedan ska flytta med min sambo till ett annat landsting så träffar jag en utomstående läkare i Linköping ( då den som satte diagnosen var på semester. ) denna börjar då ifrågasätta varför man inte gjort en ADHD utredning. Hur som helst så hinner jag flytta och när jag kommer i kontakt med mottagningen dit jag flyttar så säger dem att de fått en remiss Ang att man tycker att det ska göras en ADHD utredning. Jag ställs såklart i kö och något år senare börjar jag hos en psykolog för utredning IGEN! Hon är mycket skeptisk redan på första mötet till varför.det ska vara nödvändigt att göra detta ( det är alltså de första hon säger när vi sätter oss i rummet) och jag förklarar att det är de i Linköping som tog upp förslaget. Jag genomgår i iallafall utredningen och hennes slutgiltiga svar efter kanske ett halvår är att någon ADHD är det verkligen inte. Istället tycker man att Borderline passar bättre in. Nu står jag alltså med två diagnoser. Åren går och jag skickas fram och tillbaka mellan terapeuter som slutar osv. Har en kort kontakt på kuratormottagning som uttrycker att det känns väldigt konstigt att dom avskrivit ADHD så lätt. Ännu en tid går och till sist kommer jag till en vettig stabil.tarapuet. vi har ett par samtal där hon ber mig att beskriva min vardag. Vad som är svårt och varför jag mår dåligt. Jag berättar precis vad som strular i vardagen, att jag inte lyckats varken jobba eller studera, efter en stund håller jag på att explodera när också hon säger " har man gjort en ADHD utredning? " Hon berättar därefter för mig att hon upplever det som mycket märkligt att man avskrivit det eftersom jag beskrivit något som hon anser är klar och tydlig ADHD problematik. Vid detta laget så hade jag hört detta några gånger och jag började fundera på om det kunde vara värt att " överklaga den förra utredning". Tillsammans med ett personligt ombud och terapeuten så får jag en tid hos en annan psykolog för en så kallad second opinion ( uräskta ev stavfel. ). Jag gick ett par gånger hos henne innan jag fick hennes feedback som löd " du uppfyller alla kriterier för ADHD, men jag har en känsla att det inte är det ". Hon sa också " jag skulle ge dig en diagnos om jag trott att det lett till något bättre ". Självklar blev jag helt knäckt. Det var som att någon givit mig lite hopp om en framtid men att hon sedan ännu en gång tyckte marken ifrån mina fötter. Jag vet faktiskt inte hur jag ska gå vidare nu, eller överhuvudtaget se en mening med att fortsätta kämpa. Finns det någon som vet hur det funkar att vända sig till någon för en utredning privat? Är det långa väntetider? Jag är ledsen för att det blev en novell.. ha i tanken att det här är den korta variationen av många års lidande. Hoppas någon kan hjälpa mig med idéer hur man kan gå vidare.

Annons:
Momalolinon
2018-07-21 02:35
#1

Jag flikar in i berättelsen att jag låtit skrivas ut min första ADHD utredning där det klart och tydligt står att jag har uppnåt testresultat som visar på tecken till ADHD problematik och att jag gravt underpresterar på test som ex testar prov på uppmärksamhet, koncentration, minne osv.

Niklas
2018-07-21 09:05
#2

Visst går det att göra utredningar privat. Senast jag kollade kunde en klinik göra det inom loppet av en månad. De uppskattade priset till omkring 20.000 kronor. Med andra ord slipper du vänta men får betala själv för det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Momalolinon
2018-07-21 11:52
#3

Tack för svar! Du råkar inte ha några tips på kliniker? Alltså privata.

Niklas
2018-07-23 12:12
#4

Ola Lundin är den enda jag kommer ihåg. Men Google brukar ha svar på det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Honestyisdead
2018-07-24 22:00
#5

Tänk på att risken finns att du inte får diagnos och har lagt mycket pengar.

Du verkar ju inte helt lätt att bedöma :)

Niklas
2018-07-28 18:40
#6

#5: Fast då vet man ju det och det kan ibland vara värt att betala för. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Upp till toppen
Annons: