Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 1171 ggr
gunillapower
7/26/18, 8:46 AM

Boendestöd.

Hej. Ni som har boendestöd,vad får ni hjälp/stöttning med? Jag har fått frågan om jag vill ha det, men inte riktigt förstått vad det skulle göra för skillnad.

Annons:
Lona
7/27/18, 12:40 AM
#1

Jag hade boendestöd innan jag flyttade hit där jag bor nu. Det var väl en kombination av NPF och diverse psykiatriska diagnoser som gjorde att jag fick (och behövde) det.
Jag tror att det kan se rätt olika ut, beroende på vad man behöver hjälp med, samtidigt så är det nog vissa saker som är väldigt vanliga.
Mina boendestödjare hjälpte mig tex att betala räkningar, eller rättare sagt så satt de jämte mig när jag gjorde det på datorn (jag vet inte varför, jag tycker att det är skitjobbigt med räkningar och skjuter alltid på dem).
De såg också till att jag fixade autogiro på en del grejer, avslutade abonnemang och annat.
Om det hade behövts hade de kunnat följa med mig om jag hade ärenden att göra som jag inte klarade helt själv.

Framför allt hjälpte de mig med städning, att hålla ordning och sånt, inte att de gjorde allt utan att vi gemensamt kom fram till ett upplägg, både när de var där (då hjälptes vi åt) och en rimlig plan på uppgifter jag skulle göra tills de skulle komma nästa gång.
Mitt hem såg ärligt talat förjävligt ut, i synnerhet i klädkammaren där jag bara hade knött in hur mycket grejer som helst. Inte för att allt var så grisigt utan jag hade så otroligt mycket prylar överallt.

Jag tycker att jag fick bra hjälp, de var två stycken som turades om, ett par gånger i veckan. De lyckades vara alldeles lagom pushiga med "kom igen nu" utan att få mig att känna mig pressad och de var väldigt duktiga på att visa respekt för mig eller vad man ska kalla det, att inte på något sätt kränka mig och mina svårigheter. ("Kränka" är ett så uttjatat begrepp men här passar det nog.)
Bara som en sån sak att vi kommunicerade med sms och att jag inte behövde ringa dem om det var något, så löjligt enkelt men något som inte Försäkringskassan lyckades med under tio års tid…

Det var skitjobbigt i början, jag har otroligt svårt för att släppa hem folk - i synnerhet när inte allt är tip-top. Att liksom visa att man inte ens klarar av sin vardag och att sköta sitt hem… Där var de otroligt bra, de har väl sett det mesta antar jag.

När jag flyttade från den lägenheten och bytte kommun så valde jag att inte söka nytt boendestöd utan försöka utan. Det går väl sisådär, men jag orkar faktiskt inte ha folk här hemma hos mig.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

gunillapower
7/27/18, 8:31 AM
#2

#1 tack för bra svar. Just detdär som du säger om att släppa in folk i sitt hem,att känna press att vara trevlig mot folk när man har en skit dag, men framförallt att kunna erkänna för mig själv att jag faktiskt inte klarar en så enkel sak som att tvätta. Är tankarna som snurrar i mig… Och så blir jag arg på mig själv… ska det behöva komma hem nån och stå och titta på mig för att jag ska "få tummen ur" och sätta på tvättmaskinen. Känner mig löjlig. Men samtidigt har jag ju försökt ped scheman,påminnelse på telefon med mera. Men jag gör ju oftast något "roligare" då.

add-apa
9/27/18, 11:54 AM
#3

För mig är största värdet med boendestöd att det hjälper mig att få saker gjorda, bara någon annan är närvarande… Det kan vara sånt som att skriva viktiga mejl, ringa samtal, plugga eller tvätt, disk och städ. Men också att kunna bolla idéer kring lösningar på olika problem rörande t ex de grejerna. Hur jag ska ta mig än uppgifter, prioriteringsordning, tidsplanering etc. Men jag tror det beror jättemycket på dels vad en själv har för önskemål och behov, och dels vad den individuella boendestödjaren har för kompetenser och personlighet…

Calcifer
10/15/18, 2:59 PM
#4

Låter verkligen som vad jag tror det kommer se ut hos mig, och som något bra! Tack för ditt utförliga svar, Lonaa!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: