Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 850 ggr
Jenny246
2018-08-09 15:12

Hjälp inför utredning?!?!

Hej Jag önskar av hela mitt hjärta att ngn här kan komma med råd. Min sambo ska få göra utredning i september eller oktober. Han har rökt gräs, druckit alkohol och spelat hela sitt liv för att stå ut och känna sig normal. Han har varit utan allt detta nu i 10 dagar och han måste vara utan gräs i 6 veckor för att få göra utredningen. Han har alltid sagt att han röker o dricker för att känna sig normal, slippa ångest och självmordstankar. Nu mår han sämre än nånsin. Han ligger helt apatisk och spänd i sängen och tankarna bara snurrar i huvudet på honom. Han har sån sjuk ångest. Han har hela sitt liv haft problem med sömnen på så sätt att han inte sover. Han somnar inte på kvällen. Han kan ligga vaken till förmiddagen dagen därpå och sen sova 3-5 timmar. Och det är normalt när han inte självmedicinerar. Han får inga sömntabletter utskrivna nu inför utredningen, han får tabletter han provat tidigare som han mår skit av. När han provade att sluta i april åkte han till psykakuten och blev inlagd på missbrukarenheten där han upplevde att han blev dåligt behandlad. Han vill inte åka tillbaka dit men mår så fruktansvärt dåligt varje dag så jag är uppriktigt sagt fruktansvärt orolig. Jag vet inte var jag ska vända mig för att han ska få lämplig hjälp innan utredningen. Vi misstänker båda att han har Asperger, kan även vara ADHD o/eller bipolaritet. Har ngn liknande erfarenhet? Vet ngn hur vi ska gå tillväga för att han ska få ngn vettig tillfällig hjälp innan utredningen där han inte blir behandlad som en missbrukare (förstå mig rätt)?!

Annons:
tlover
2018-08-09 15:33
#1

Jag vet inte hur mycket jag kan hjälpa men kanske ska ni testa att improvicera ihop ett tyngdtäcke. Det funkar bättre än sömntabletter för många med NPF.

Det är ju inte all hjälp ni behöver men får man bättre sömn brukar man få mindre ångest m.m

l'm back

Lexie82
2018-08-09 15:37
#2

Oj, vad jobbigt, hoppas han orkar tillräckligt länge för att få hjälp.. =(

Att han måste vara "ren" inför en utredning förstår jag, för att utredningen ska ge nånting. Annars vet man inte vad som beror på en diagnos och vad som beror på de missbruksbeteenden han har. Men jag vet även att just missbruksbeteenden inte är helt ovanligt bland folk med de diagnoser du nämner. Det är inte lätt, det vet jag.

Jag kan inte ge några råd om var han kan få hjälp, utan ville mest bara skriva i stöttande syfte. Förhoppningsvis blir det lättare för honom att låta bli självmedicineringen denna gång då han kanske kan se ett ljus i slutet av tunneln. Det handlar ju inte om att sluta helt med sånt som hjälper, utan att göra ett uppehåll innan han kan få börja med något som hjälper bättre, om du förstår hur jag menar? 

Vad gäller sömnen.. Har ni provat att be om ett tyngdtäcke? Både min son och hans pappa har såna på grund av att deras ADHD ger dem sömnproblem. Fråga de som ska göra hans utredning! Det är täcken med insydda tunna kedjor, och tyngden gör att man sover lugnare och somnar lättare.

Upp till toppen
Annons: