Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
ADD & ADHD relaterat

Läkare verkar inte bry sig?

2018-08-10 21:23 #0 av: Strawberryhill

För några månader sedan gick jag på uppföljning hos min läkare. Efter att ha fått börja ta Elvanse. Jag berättade då att jag är så stressad över allt och ingenting (vet inte om de har med min diagnos att göra?) och att de uttrycker sig i tandpressning, magkatarr och spänningshuvudvärk. Har tidigare berättat för min sjuksköterska att jag haft vissa av dessa problem länge.

Han skrev bara ned det och sa att jag sedan skulle fortsätta med samma dosering, trots att jag sa att jag tyckte medicine var lite ojämn och inte höll hela dagen och så.

Jag tycker alltid att dessa läkarbesök är jobbiga för att det känns som att han bara antecknar men inte kommer med några förslag på eventuell förändring. Jag är lite orolig att min magkatarr ev blir till magsår.

Borde jag byta läkare? Har visserligen bytt en gång tidigare. Kan man göra något åt stress? Jag blir superstressad för ingenting verkligen... alltid varit så men tycker min kropp säger ifrån mer desto äldre jag blir.

Anmäl
2018-08-15 10:16 #1 av: Niklas

Det finns mycket att göra åt stress. En del hittar du säkert på Depression iFokus.

Motionera kroppen. Vila huvudet. Ät regelbundet och ordentligt. Sov regelbundet och tillräckligt mycket. Umgås med andra människor.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Ta med iFokus på semestern. Ny app för iOS och Android.

Anmäl
2018-08-16 09:49 #2 av: feecee

Biverkningar har en tendens att mildras efter ett tag. Läkaren borde dock informera om dessa och kanske berätta om en plan ni ska ha om det inte blir bättre. Jobbigt att ta upp kanske men om du orkar så prova förmedla detta?

Anmäl
2018-09-10 16:13 #3 av: add-apa

Jag tycker definitivt att du ska byta läkare! Denna gör inte sitt jobb! Du ber om hjälp men får ingen... Nej, det där är inget att fortsätta med. Det finns bra läkare som faktiskt lyssnar - Byt!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.