Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1772 ggr
Silla9
2018-08-15 09:05

Kaffe och add/adhd

Hej! Jag är lite nyfiken på hur ni reagerar på kaffe? Jag upplever själv att jag blir riktigt trött av kaffe. Har för övrigt ADD. Har hört om att vissa med ADHD eller ADD blir snarare blir lugna av koffein, socker och energidrycker. Vad är era upplevelser? Och vad skulle förklaringen till att en del blir lugna av koffein kunna vara? :s Tror jag ska börja ta en kopp kaffe innan jag ska somna för jag håller nästan på att somna om dagarna när jag tar en kopp. Någon som vet något om koffein i tablettform?

Annons:
Ananse
2018-08-22 23:45
#1

Om jag är uppvarvad innan jag ska sova, kan kaffe hjälpa. Innan jag hade medicin experimenterade jag en del. Ifall jag snabbt häver i mig sex - sju koppar, så blir jag rätt speedad.

Silla9
2018-09-22 11:25
#2

Okej intressant, tack för svar :) Någon mer som vill skriva om hur ni reagerar på kaffe? :)

Ananse
2018-09-23 11:03
#3

Kan ju tillägga, att jag aldrig hörde nån i släkten uttrycka att kaffe skulle vara nåt man blir PIGG av. Och i princip samtliga rökte för övrigt.

Anonym
Anonym
2018-09-27 05:27
#4

Dricker inte kaffe, men provat energidryck och det har ingen effekt på mig

lokesweden
2018-09-27 17:39
#5

Innan jag började med ADHD mediciner så hände det minst några gånger i veckan iaf att jag vakande och inte kunde somna om, och även om jag faktiskt piggnade till av kliva upp och gå ut till köket och koka kaffe på det lite mer tidskrävande sättet att koka i panna på spisen (det enda kaffe min mage klarar, varför vet jag inte) men när kaffet var klart och hade svalnat nog för att dricka det egentligen så fort som möjligt så brukade jag somna om bättre än med en snabbverkande sömntablett. Men när jag medicinerade med metylfenidat mediciner så var kaffe ett BIG NO NO, Det ända kaffet bidrog till då förutom att smaka gott var att öka biverkningarna RADIKALT dessvärre, nu äter jag inte metylfenidat längre pga ett par olika biverkningar som jag utelämnar om ingen frågar om dom. Men nu när jag har fått attentin istället så kan jag dricka kaffe igen utan att jag får biverkningar och kan åter känna den lugnande effekten igen och om jag inte riktigt tycker att attentinet riktigt räcker till i vissa situationer så kan en kopp kaffe vara det som gör att jag slipper att ta en tablett till. Finns det frågor om mitt inlägg så säg bara till :) mvh

lokesweden
2018-09-27 17:42
#6

Glömde svara på det där med koffein i tablettform, det fungerar INTE för mig, ökar bara den inre rastlösheten och till följd av det även min ångest som jag tyvärr inte har fått bukt med än utan att äta stesolid tyvärr.

Annons:
Silla9
2018-09-29 13:44
#7

#5 tack för svar :) Intressant. Konstigt egentligen att det inte har forskats mer på det här. Enda vetenskapliga jag läst är att kaffe kan göra en piggare. Att vissa inte blir piggare av det är ju en sak, men att vi är en del personer som faktiskt blir lugna av kaffe, alltså får motsatt effekt är ju intressant! :)

Ananse
2018-09-30 10:02
#8

Egentligen inte så överraskande, i och med att den uppiggande effekten beror på att koffeinet liksom amfetamin, metylfenidat och diverse andra preparat stimulerar det centrala nervsystemet. Ifall hjärnan i så överbelastad och utmattad att den inte kan varva ner, så kommer ju stimulansen att verka lugnande. Däremot har koffein rätt lite av just den effekten. Desto mer däremot av den där tjackigheten som man lyckats eliminera då man tagit fram amfetamin-preparat. Därför anses koffein generellt inte relevant vid behandling av ADHD. Amfetamin är betydligt mildare och mer specifikt verksam på hjärnans vakenhet, vilket är vad man huvudsakligen eftersträvar vid farmakologisk behandling av ADHD. Det är också anledningen till att amfetamin kan användas - och som bekant mycket riktigt också används - som rus-medel.

Upp till toppen
Annons: