Annons:
Etikettadhd-add
Läst 6963 ggr
lokesweden
9/26/18, 11:41 PM

Attentin verkningstid och dosering

Hej gott folk, Jag äter attentin och doserar med 2 tabletter i princip när jag har vaknat och druckit morgonkaffet, och jag har inte fasta tider som jag tar nästa på utan jag tar helt enkelt 2 tabletter till när jag känner att huvudvärken börjar komma och tröttheten börjar smyga sig på, känner även att fokus och motivationen avtar ifrån att vara på en ok nivå till att i princip försvinna rakt av ungefär. Doserar 5 till 6 gånger om dagen med andra ord så blir det 10 till 12 tabletter om dagen och detta fungerar helt ok och jag sover bättre sen jag började med attentin. Problemet är bara det att läkaren har bara ordinerat 7 tabletter om dagen. Äter jag en onormalt hög dos.? Jag har hög ämnesomsättning och undrar om det kan påverka för effekten är bra på 2 tabletter men tiden som den verkar är väääldigt kort, åt Elvanse innan och den hade bara en positiv effekt i ca 4 timmar och 5 timmars biverkningar och sömnproblemen ökade. Vilken dos har ni på attentin? Och snälla blanda inte in Concerta, Ritalin eller andra metylfenidat mediciner för dom har ingen likhet med dexamfetamin. Mvh

Annons:
Anonym
Anonym
9/27/18, 5:22 AM
#1

Har du pratat med din läkare om dosen? 
spontant låter det som att du överdoserar ganska kraftigt, och då attentin är beroendeframkallande är det riktigt illa att överdosera.

lokesweden
9/27/18, 9:38 AM
#2

Nej jag har inte tagit upp detta med läkaren ännu, tänkte att jag skulle ringa honom idag men jag ville helst få veta lite mer om hur ni andra med ADHD doserar och hur ni upplever attentin.

Niklas
9/27/18, 11:06 AM
#3

#0: Hur mycket innehåller varje tablett? Är du ungdom eller vuxen?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

lokesweden
9/27/18, 5:12 PM
#4

40 år gammal gubbe, 5mg per tablett och aldrig provat något annat än alkohol och cannabis innan jag började med ADHD mediciner, ringde iaf läkaren och var beredd på att han skulle säga att denna medicinen fungerar nog inte för dig, så med lite av en klump i magen så tog jag mod till mig och ringde upp honom och berättade precis hur det låg till, fick till svars att nej det är inte någon onormalt hög dos och att det är väldigt individuellt vad för vilken dos som fungerar för olika människor s å han såg inga som helst problem med att använda sig av den doseringen. Kände mig ganska lättad efter samtalet kan man säga. Är det någon av er som har svarat som använder attentin.? Mvh

lokesweden
9/27/18, 5:20 PM
#5

Förresten är någon som vet om det går att få någon typ av avisering, typ mail eller liknande när någon svarar på inlägg här iFokus.?

Niklas
9/28/18, 2:14 PM
#6

#5: För muspekaren över huvudinslaget och tryck på länken Bevaka ovanför rubriken. Där kan du välja att få mejl om nya kommentarer. #4: I FASS står att Attentin inte är godkänt för användning av vuxna. Konstigt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
AOS
10/6/18, 12:53 AM
#7

Din dos är inte så hög. Jag äter 14 tabletter/dag som jag får dosera som jag vill.

Jag har turen att ha en läkare som begriper att jag har hög metabolism trots att jag aldrig  har missbrukat innan.  Dosen skall vara individuell, bara en bra läkare ger dig vad du behöver.  Och att ha en för låg dos är mycket värre och då är det bättre att vara utan helt tycker jag.

Ananse
10/9/18, 10:42 AM
#8

35 mg är absolut INTE för mycket. Jag har 280 mg Elvanse, vilket är cirka 80 mg aktiv substans. Det skulle alltså motsvara 16 såna piller. Och jag upplever inte att dosen är tillräcklig.

Ananse
10/9/18, 10:47 AM
#9

Och amfetamin är dessutom varken hälsofarligt eller beroende-framkallande, så det är bara att du i samråd med läkaren prövar er fram till rätt dos. Maximal funktions-förmåga utan biverkningar.

Trasigman
10/10/18, 1:35 AM
#10

Jag står på 60mg Elvanse + 60 mg attentin om dagen + intuniv 1mg. Funkar ok just nu. Börjar äntligen hitta nån nivå på medicinerna som funkar skapligt. Hållt på att justera dos och medicin typ i 1 år.

Ananse
10/10/18, 2:44 AM
#11

Vad får du för effekt av Intuniv? Jag har 8 mg, men den påverkar mig inte alls. Har prövat så mycket som 24, och blev trött, men det var nog det enda.

Denna kommentar har tagits bort.
AaronRodgersmk2
10/2/22, 10:08 PM
#13

#12: Geni

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: