Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4965 ggr
AllaDårarDrömmer
2018-10-03 10:16

B-Peth (blodprov) Elvanse ADD

Hej! Jag ska försöka fatta mig kort i detta inlägg. Förra vintern (2017/2018) gick jag igenom en väldigt svår period i mitt liv. Det ledde till en hel del intag av alkohol. Träffade min sköterska och fick ta ett pethprov, vilket visade 0.33. Vilket påvisar för hög konsumtion av alkohol. Erkände för henne såklart att det blivit alldeles för mycket alkohol på senaste. Hon visste också om att jag var suicid till hög grad. Mina mediciner togs då ifrån mig. Och efter många fler blodprover så visade det sig nu under sommaren att jag minskat mitt alkoholintag till (peth) 0.05 vilket är inget eller jävligt lite drickande. Var tvungen enligt överenskommelse att visa 3 såna prov på raken för att få medicin tillbaka. Vilket jag nu gjort, och fått tillbaka min Elvanse. Jag har sagt till henne att jag fattat nu att det va alldeles för mycket alkohol under den perioden, och aldrig mer kommer hamna där igen. Hon vill att jag ska va HELT NYKTER framöver. Jag sa till henne på senaste mötet (denna veckan) att jag vill kunna gå ut ibland och ta några glas. Hon säger nej till det, och HOTAR med att ta ifrån mig min medicin ”för sista gången” om ett pethprov visar att jag druckit. Jag förklarade för henne att jag vill kunna ta en fylla nån lördag då och då. Men enligt henne för att få behålla medicinen, så måste jag va nykter! Är det någon annan som befinner sig i liknande sits, eller har gjort?? Jag blir så arg på att hon stämplat mig som missbrukare!! Vart går gränsen för vad hon kan KRÄVA av mig? Hur ”högt” får ett Pethprov visa utan att medicinen ska tas ifrån mig? Och ironin i det hela, min sköterska är nykterist, så ni kan ju fatta va svårt det är att snacka med henne om alkohol… Jättetacksam om ni vill svara mig….

Annons:
Niklas
2018-10-03 10:21
#1

Jättesvårt att säga vad som är rätt eller fel. Personligen tycker jag att om de bedömer att det finns risker med att du dricker och tar medicin samtidigt så kanske nolltolerans är bra. Sköterskan kanske är rädd att du är eller kan bli alkoholist. I slutänden är det för patientens skull de har sina regler.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AllaDårarDrömmer
2018-10-03 10:53
#2

Jo, så har hon ju dock uttryckt sig också. Alltså att hon är rädd att jag ska bli alkoholist, eftersom den problematiken finns i släkten… Men jag tycker ändå inte att hon kan kräva av mig att jag ska va helt nykter. Jag har sagt till henne att jag aldrig kommer ta medicinen samma dag som jag tänkt att dricka, då jag genuint är rädd att något dåligt skulle hända. Och att jag vill kunna gå ut nån enstaka gång då å då..

Honestyisdead
2018-10-03 10:56
#3

Det finns inga regler kring det så vott jag vet. En del kollar aldrig upp hur mycket någon dricker medans andra gör. En del tillåter alkohol andra inte.

AllaDårarDrömmer
2018-10-03 11:05
#4

Okej. Fasen… Jag hade hoppas på att det finns tydliga regler kring det där.. Så med andra ord så får hon kräva det av mig?

Honestyisdead
2018-10-03 11:13
#5

Det är ju läkaren som skriver ut. Kontakta den för klara besked.

AllaDårarDrömmer
2018-10-03 11:17
#6

Jo det är sant. Problemet där är att jag va på möte med både läkaren och min sköterska. Och min sköterska har fått läkaren att tro att jag är missbrukare. Jag såg att läkaren hade kallat mig det i en anteckning på min 1177…. Jag tycker det känns så kränkande, hela den här grejen. Jag förstår om hon/dom vill att jag ska hålla alkoholen på en lägre nivå, men att kräva av mig att jag ska va helt nykter p.g.a. Den (dumma) perioden känns så överdrivet.

Annons:
Niklas
2018-10-03 11:27
#7

Kanske de ändrar sig om du håller dig helt nykter i ett år och därefter ber att få dricka ibland.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AllaDårarDrömmer
2018-10-04 08:31
#8

Jo det kanske dom gör… Men att bli tillsagd att jag inte får dricka något alls under några omständigheter, känns som sagt så himla överdrivet av henne/dom… Inte på bröllop, kalas m.m. Dom har stämplat mig som missbrukare, vilket jag tycker känns helt galet. Tycker det borde finnas särskilda regler som talar om hur långt hon kan gå i sina uttal om hur mycket jag får dricka.

Honestyisdead
2018-10-04 11:01
#9

Du har ju dock visat på stor alkoholkonsumtion på ett test. Det är inte konstigt att konsekvensen blir noll tolerans under medicinering. Även missbrukare påstår att det inte kommer hända igen så det är ju upp till bevis.

feecee
2018-10-05 08:05
#10

Förstår dig men samtidigt inte.

Jag är nykter alkoholist och det finns inget dricka nån gång för mig. Jag drack tillslut alltid och vissa dricker stora mängder bara under vissa perioder. Oavsett så kan det bli ett problem längre fram. 

Att ssk tar dessa beslut för en kan uppfattas som överförmynderi men det kanske är så att effekten av medicinen inte är tillräcklig då du behöver ta till extra stimulerande självmedicinering i form av alkohol eller droger.

Det är ganska bra att hon håller koll och om det är ett stort problem för dig att vara nykter en period kanske du behöver se över vanorna.

Jag känner inte dig och funderar fritt och du behöver verkligen inte ta till dig mina meningar. Bara öppna upp för alternativ

Ananse
2018-10-05 10:08
#11

Jag kan störa mig väldigt mycket på det här. Det låter ju visserligen till en början som en bra och fullt rimlig grej, att man vill försäkra sig om att patienten inte har en skadlig konsumtion. Och det kan vara rimligt utifrån alkoholens eventuella samverkan med mediciner som man står på. Det är också önskvärt ur ett samhälls-perspektiv att hålla konsumtionen låg i samhället. Men alkohol är lagligt, och som medborgare i största allmänhet avkrävs man inte helnykterhet. Det förekommer bara under speciella omständigheter. Frågan är då när det ska anses vara berättigat. - Det kan definitivt vara relevant att kräva nykterhet i samband med viss typ av medicinering. Att däremot dra gränsen mellan narkotika och inte narkotika är ovetenskapligt. 'Narkotika' är ett diffust, relativt och godtyckligt begrepp - juridiskt snarare än medicinskt. (Dessutom en helt missvisande beteckning på just CS, eftersom ordet som sådant snarare betyder sedativ) Det innefattar ett otal olika substanser med helt olika effekter. Lika mycket skiljer dom sig åt i sin påverkan på funktions-förmågan och hälsan, samt i vilken grad dom kan anses skapa ett substans-beroende. 'Narkotika' samverkar inte på ETT sätt med alkohol, det beror helt på vad det är för substans. Och det finns vissa mediciner som INTE är klassade och som INTE har missbruks-potential, men som är ändå är farliga i kombination med alkohol. Amfetamin och metylfenidat är stimulanter, medans alkohol och benso är depressiva. Drar åt varsitt håll i sin påverkan på cirkulation och såna funktioner. Rent krasst: ifall man får hjärtklappning av tjack, så kommer alkohol att motverka den. Omvänt kan tjack rädda livet på en person som är förgiftad av alkohol och/eller benso. Däremot kan en överkonsumtion av koffein förvärra biverkningarna av andra stimulanter. Det testar man däremot INTE vid drog-screening. Den eventuella faran med att kombinera stimulant och depressivum är i så fall den motsatta. Tjacket motverkar alkohol-ruset, så att man riskerar att dricka mer. Vissa använder ju tjack för att 'noll-ställa'. Så kan man dricka lika mycket till. (Varför man nu vill det… Ifall det är berusning man är ute efter, så borde man väl vara nöjd när man faktiskt uppnår det?) Det ska väl också tilläggas att det inte är några stora mängder CS som ordineras vid medicinsk behandling. Även så kallat höga doser är bara cirka en tiondel av den dygns-dos som brukar konsumeras under ett tjack-race. - Men framförallt glömmer man som så ofta en specifik detalj just med CS: patienten har ADHD. Tjacket är i terapeutisk dos inte ett rus-medel för oss - det NORMALISERAR. Av den anledningen anser jag att det är negativ särbehandling, diskriminering, att vi ska förhöras om våra alkohol-vanor, när inte normala människor har det kravet på sig. Jag vet mycket väl vilka effekter inklusive bieffekter tjack har - eller antas ha - men det har inte dom effekterna på MIG. Jag får lägre puls/blodtryck, musklerna slappnar av och jag får bättre mönster beträffande aptit och sömn. Drivet att överkonsumera saker avtar KRAFTIGT. Och ifall jag dricker alkohol så dricker jag betydligt mindre. Jag känner det behag som man i regel eftersträvar, på ett mycket tidigare stadium och därmed avtar lusten att hälla i mig mer. Det är helt logiskt. Koko-faktorn gör att saker fungerar sämre - går fel i högre grad. Det skapar stress, vilket bland annat ökar puls/blodtryck och skapar spänningar i musklerna. Dessutom antas mina dopamin-nivåer vara lägre än hos normala människor. Vilket rimligtvis leder till jakt på sånt som ökar nivåerna av dopamin - eller åtminstone av adrenalin. Så sammantaget: För mig personligen - så har inte stimulanter nån negativ inverkan på livsföringen, utan i högsta grad tvärtom. Jag löper betydligt större risker på alla möjliga plan UTAN 'knark'. Att dra in medicineringen med hänvisning till exempelvis min verkliga, förmodade, befarade eller potentiella alkohol-konsumtion vore rent kontra-produktivt. Substansens effekter har blivit uppenbara vid tillfällen då jag inte har tagit den, då jag exempelvis glömt inta eller hämta ut medicinen. Jag får helt galna begär efter alla möjliga saker - såväl nyttiga som onyttiga. Det är väl i nån mån individuellt får man anta, men jag gissar ändå att många som har ADHD får liknande såna positiva bi-effekter av CS. - En reservation bara… Metylfenidat ombildas i kombination med alkohol till den mer potenta stimulanten ETYLfenidat. En liknande reaktion sker tydligen mellan alkohol och kokain, som är besläktat med metylfenidat. Jag har ju tidigare stått på Concerta, och jag tror att jag i nån mån upplevde den effekten då. Däremot inte som ökad stimulans av centrala nervsystemet, utan mer som… typ aningen ökat behag och kraftigt avtagande lust att dricka. Nån sån reaktion sker däremot INTE mellan alkohol och amfetamin. På den specifika punkten tyckte jag alltså möjligen att metylfenidat var bättre.

Ananse
2018-10-05 10:09
#12

Oj. Vad mycket jag skrev…

Anonym
Anonym
2018-10-05 23:30
#13

Spontant känner jag att om det är sån katastrof att vara nykter i 6-12 månader så är din relation till alkohol inte normal. Man kan festa, fira och ha kul utan alkohol, håll dig nykter i 12 månader och visa sköterskan att du kan det utan problem så kanske sköterskan är mer okej med att du dricker ibland.

#11 på läkarbesök, tandläkarbesök, mm, frågar dem om snus, cigg, alkohol, mm, det är inte bara dem som medicineras emot ADHD som får såna frågor

Annons:
kokospalm
2018-10-18 00:52
#14

Nu sitter jag med boken "Laurells klinisk kemi", 9'e upplagan. I boken står det att PEth uppstår genom upprepade intag av alkohol med en dygnsdos på över 40g per dag. Dess halveringstid är fyra dagar och kan detekteras upp till fyra veckor efter det senaste intaget av alkohol. 

PEth bildas främst genom upprepat intag av alkohol (etanol) men även en enstaka fylla kan ge detekterbara PEth-nivåer vilket pekar på en alkoholkonsumtion då PEth normalt inte ska finnas hos en helnykter individ.  Det är en molekyl som bara uppstår vid närvaro av alkohol. 

Jag vet inte var de sätter gränsen i ditt fall men allmänna gränsvärden finns att läsa här. https://distriktslakare.com/peth/ 

Om det är så att du måste vara helnykterist för att få din medicin så tolkar jag det som att du inte ska ha några detekterbara nivåer alls och då kan du inte dricka överhuvudtaget.

L
2022-01-22 19:22
#15

Vid början av min medicinering var kravet 3 månaders drog o alkoholfritt. Peth prov varje månad. När man har uppfyllt det så har man visat att man tar det på allvar. Sedan tas Peth lite då och då. Där jag går ska man ligga under 0.20 vilket de flesta borde fixa. Känns jobbigt för dig att det ställs onödiga krav. Får ju bara en att känna sig sämre.

Upp till toppen
Annons: