Annons:
Etikettadhd-add
Läst 976 ggr
feecee
2018-10-09 09:52

ADD och concerta

Hej alla.

Igår var jag på öppenpsykiatriska mottagningen för insättning av Concerta. Har diagnos ADHD, huvudsakligen i ouppmärksam form (ADD)

Som vanligt kommer jag på alla frågor när jag lämnat mottagningen och ställer frågan här istället.

Jag började med 18 mg igår och tog min andra tablett idag på morgonen. Jag är 45 år och  väger 100 kg.

När kan jag räkna med att jag känner skillnad? Jag känner varken positiv eller negativ effekt men det är kanske för tidigt eller för låg dos?

Annons:
Ananse
2018-10-09 10:36
#1

För min del var det vid 54 mg. Jag tyckte 54-kapslarna utsöndra lite ojämnt. 'Brände' liksom när effekten nådde topp, men sen försvann effekten för tidigt. 36-kapslarna tyckte jag var jämnare. På 72 mg så räckte effekten hela dan, och som mest var jag upp i 90. När jag bytte till Elvanse hade jag av nån anledning en full burk 36 mg kvar. Jag har ju aldrig upplevt att jag är tillräckligt medicinerad, så jag testade då hur mycket jag klarade, på så vis att jag fyllde på med en sån 36 mg varannan timme. Vet inte hur många det blev - sex stycken, kanske åtta? Nånstans mellan 200 och 300 mg. Hur som helst så kände jag inget som helst rus - vilket inte heller var avsikten. Jag kände mig inte över-medicinerad heller, och hade inga biverkningar eller svårigheter att sova. - Skulle tro att det är nåt i stil med 300 mg metylfenidat som jag skulle behöva för att eventuellt få nån reell förbättring av min funktions-förmåga. Svårt att få tag i en läkare som skriver ut en sån mängd bara. På amfetamin skulle jag väl inte riktigt lika mycket behövas, .men jag har inte prövat mer än 100 mg. Även där svårt att få vad man behöver. Läkarna tror att man kan driva warp-motorer på 90 mg, för dom har svårt att ta in att det bara är en tredjedel av det som är substans. Har lyckats tjata mig upp i 280 mg Elvanse, vilket är relativt sällsynt, men det är alltså i själva verket bara lite drygt 80 mg dexamfetamin. Skulle antagligen behöva typ 150 mg, vilket skulle bli 420 mg Elvanse om dan. Alltså sex såna 70-kapslar. Opraktiskt, även om man mot förmodan skulle lyckas övertyga läkaren.

Niklas
2018-10-10 11:01
#2

#0: Det är inte säkert att du känner någon kroppslig skillnad. Var uppmärksam på hur dagarna har varit också. När du lägger dig på kvällen kan du tänka igenom dagen och hur du har upplevt den, vad du har gjort, om det är någon skillnad mot annars, och så vidare.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

feecee
2018-10-11 07:49
#3

Tack för svar. Jag kände ingen markant skillnad. Kunde stänga av lite av omvärlden bättre än innan. Har alltid använt hörselproppar på jobb för att inte bli distraherad men de har jag inte använt. Får se vad som händer längre fram

Upp till toppen
Annons: