Annons:
Etikettekonomi
Läst 1936 ggr
Kennyss
10/10/18, 12:24 AM

Ta bort aktivitetsersättning

Har begärt att min hela aktivitetsersättning ska tas bort så jag kan få stöd ifrån arbetsförmedlingen och hitta ett heltidsjobb vilket jag kan klara av om de är rätt jobb, men handläggaren jag har godtar inte de , men kan jag ens begära de själv eller måste de in ett nytt läkarutlåtande som dom nog vill, vet inte, eller går de och bara prata med deras chef och sen förmodligen klart?

Annons:
Ananse
10/10/18, 1:38 AM
#1

Det låter ju underligt. Känns inte som att man kan tvinga nån att ta emot bidrag… Men alltså - spelar det nån roll egentligen? Ingen kan hindra dig från att söka jobb. Och får du jobb så lär ju aktivitets-ersättningen ryka direkt. Intill dess är den ju bara en fördel. Var glad bara, ifall du slipper ha med Arbetsförmedlingen att göra. Det finns ju inga fördelar med att tvingas ha med dom att göra… Det är ju inte så att man får jobben av dom - AF:s sysslar bara med kontroll och repression, såna saker.

Honestyisdead
10/10/18, 2:13 AM
#2

#1 Arbetsförmedlingen ger bidrag så människor inom vissa kategorier blir billigare för företagen att anställa. Det gör att tex personer med olika svårigheter får en chans till jobb. Dom hjälper också till att hitta anpassade jobb och finns med som stöd under anställningen.

Honestyisdead
10/10/18, 2:55 AM
#3

"

Pröva att studera med aktivitetsersättning

När man har haft aktivitetsersättning i minst ett år kan man få pröva att studera i högst sex månader med bibehållen ersättning. Det kallas för prövotid för studier. Man måste ansöka om prövotid innan studierna börjar. Om studierna går bra kan man sedan ansöka om vilande aktivitetsersättning för studier."

Från https://www.forsakringskassan.se/myndigheter/arbetsformedlingen/forsakring/aktivitetsersattning

tlover
10/10/18, 8:17 AM
#4

Om du nu tror att du kan jobba så kan det vara bäst att visa det genom att tex arbetsträna till 100% ett tag (eller, bättre för din hälsa är ju såklart att du trappar upp det stegvis). Då kan du dessutom testa olika jobb för att se vilket som passar.

Arbetsträna får du göra samtidigt som du har aktivitetsersättning. Skriv in dig på arbetsförmedlingen och prata med dom om arbetsträning om inte du har kontakt på hab

l'm back

Kennyss
10/10/18, 11:22 AM
#5

Har kikat på jobb överallt flera månader inte hittat ett jobb. de finns nog inte så många jobb jag klarar av heller så kanske kan ta 1 år innan jag har hittat nått själv, eller kanske de tar längre tid, och ja jag har varit ute på praktikplatser men har varit för tungt och dom bråkar hela tiden på de stället och på andra ställen som inte har gått så bra, så fk hand och arbetskonsulenterna har gjort den bedömningen att jag kan inte jobba, så fk kommer inte ta kontakt med arbetsförmedlingen för pröva andra praktikplatser som kan funka , jag gissar att för mig och hitta en arbete själv och ta hjälp av vilande aktivitetsersättning är ganska låg då jag inte klarar av många jobb, så jag gissar att de bästa är och försöka samråda med Försäkringskassan att hela ersättningen ska tas bort och då dom gör de så kontaktar dom arbetsförmedlingen före ersättning är borttagen så att jag och Arbetsförmedlingen får tid på ås för att hitta nått som är lämpligt för mig före ersättning är borttagen helt,

Honestyisdead
10/10/18, 12:01 PM
#6

Är dumt att strunta i aktivitetsersättning istället för att ha den vilande om du har så svårt för att jobba.

Annons:
Kennyss
10/10/18, 12:27 PM
#7

Spelar nog ingen roll vad jag än gör, lär väl ta minst 1 år eller mer och då upphör ändå aktivitetsersättning nästan, då skiter jag i ersättningen, jag har fått arbetsträna men inte via arbetsförmedlingen utan med kommunen som är totalt värdelös, har varit på 2 platser redan efter första platsen så sa dom de är kört kört, dom satte mig på jobb där du måste arbeta fysiskt, jag skulle vilja göra arbetspraktikplats via arbetsförmedlingen och sen se om de är rätt och kanske ansöka om vilande aktivitetsersättning de är de bästa . fk vill inte, så jag ser de enda alternativet är att upphöra hela ersättningen så arbetsförmedlingen hjälper mig, dom kommer inte hjälpa mig annars, många risker ja men enda alternativet, kan jag begära de att ersättningen tas bort, behövs nytt läkarutlåtande

Kennyss
10/10/18, 12:31 PM
#8

Jag vet inte om jag klarar av och jobba men troligtvis med rätt arbete de är svårt, därför är garanterat arbetsförmedlingen ett måste annars inge jobb sitta hemma 24/7

Upp till toppen
Annons: