Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4345 ggr
Millie82
2018-10-11 15:48

Biverkningar av Concerta i början

Är på dag 2 med Concerta 18 mg och igår kände jag mig faktiskt bra ganska direkt men fick ångest mot en/kvällen samt svårt att sova så blev unga få timmars orolig sömn. Idag har jag haft ångest hela dagen och det känns som stickningar i huden vid bröstet, ovanför bröstet ben, armar You name it samt lite huvudvärk och lite spänningar i käken som försvinner direkt men kommer snabbt å sen borta. Är det här vanligt? Jag har ADHD, OCD, ASPERGER

Annons:
Niklas
2018-10-12 08:50
#1

Här kan du läsa om vanliga biverkningar av Concerta.

» Concerta® - FASS Allmänhet


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ananse
2018-10-12 10:40
#2

Väldigt kraftig biverknings-bild på sån liten dos. 18 mg med långsam frisättning är nätt och jämt så att en normal människa skulle få nån effekt. 1. Hur pass säker känner du dig på att du verkligen har ADHD? Jag menar, man kan ha koncentrations-svårigheter och sånt utan att det för dens skull handlar om just ADHD. Ett sätt att utvärdera ifall diagnosen är korrekt ställd, är ju just hur man reagerar på stimulanter. 2. Brukar du generellt vara extremt känslig mot substanser? Hur reagerar du på koffein? Har du prövat alkohol eller nikotin nån gång? Brukar du generellt reagera väldigt kraftigt på mediciner? 3. Eventuellt kan biverkningarna justeras med nån annan substans. Kan vara värt att pröva guanfacin som finns i preparatet Intuniv. Det anses kunna användas såväl självständigt som i kombination med tjack. Har dålig koll på bupropion som finns i Voxra, men kanske att det kan lindra biverkningarna. - Metylfenidat har ju dessutom en ökänd biverknings-bild. Amfetamin upplevs av dom flesta som mildare, och mer rent. Dessutom är dom metylfenidat som tillhandahålls i Sverige 'racemiska', till skillnad från amfetamin-preparaten. En tjack-molekyl har två armar. Dextro, den högra ökar vakenhets-graden, medan levo, den vänstra står för biverkningarna. Metylfenidat innehåller lika mycket av varje. Focalin är 75/25, men den tillhandahålls inte i Sverige. I dom amfetamin-baserade preparaten, har man däremot isolerat den effekt som man eftersträvar med behandlingen. Adderall är visserligen 75/25, men det skrivs ju inte ut i Sverige. Varför man inte ägnar metylfenidat den här omsorgen när man gör det med amfetamin, har jag ingen aning om. Det kan ju annars tyckas vara än mer befogat med metylfenidat, eftersom det har mer biverkningar.

Millie82
2018-10-12 12:05
#3

Jag är känslig mot mediciner i största allmänhet tyvärr. Dock mår jag ok idag så kanske bara var panikångest jag fick igår. Jag har fastställd diagnoser. Koffein får jag hjärtklappning av. Öl/sprit dricker jag inte alls men gjort förr mer då man var yngre

Millie82
2018-10-12 12:08
#4

Tycker dock inte Concertan hjälper mig ett skit änsålänge men kanske för tidigt för att utvärdera det ännu då jag bara är på dag 3 nu eller kanske blir bättre då man höjer dosen…

add-apa
2018-10-19 09:45
#5

Jag fick starkare förmåga att fokusera av Concerta, men kände mig helt personlighetsförändrad och fick fruktansvärd ångest! De här medicinerna funkar så totalt olika (trots samma substanser osv)! …och dessutom väldigt olika för olika personer…

Upp till toppen
Annons: