Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
ADD & ADHD relaterat

Concerta/voxra

2018-10-13 19:18 #0 av: Rosen82

I några år har jag käkat concerta 36 kg och voxra. I går tog concertan slut och jag trodde jag hade mer hemma men det hade jag tyvärr inte så det blev till att jobba med bara voxra i kroppen har fixat ny concerta ikväll. Men vilken stor skillnad att vara utan concerta jag märker av det jättemycket. Mina kollegor som inte vet att jag äter detta tyckte jag var väldigt trött idag...märker ni någon skillnad om ni glömt concerta?

Anmäl
2018-10-13 20:11 #1 av: Hera

Blev du trött utan Concerta?

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2018-10-13 21:37 #2 av: Rosen82

Ja jag har add/as och concerta gör att jag blir mer piggare mer fokuserad

Anmäl
2018-10-14 03:28 #3 av: Ananse

Jag har Elvanse, och jag orkar knappt gå ifall jag har blivit utan. Ständigt sömnig men sover inte särskilt bra. Förmår knappt göra nånting, men har ändå svårt att vara still.

Anmäl
2018-10-14 09:38 #4 av: Silla9

Att man tex blir väldigt trött utan kan ju vara ett utsättningssymptom också. Jag blev helt utslagen tex när jag trappade ner Elvanse, men är mycket piggare igen nu när jag vant mig av.

Anmäl
2018-10-14 19:54 #5 av: Ananse

Har fundera väldigt mycke runt sistnämnda.

Var jag alltid så trött förr?

Eller är det att systemet vant sig vid behandlingen, och glömt hur man fungerar utan?

Eller är det att jag har slitits ner sen dess? Alltså att medicineringen i praktiken inte behandlar min grund-problematik? Att den bara lagom kapar värsta topparna av en sekundär problematik - d v s ett tilltagande utmattnings-tillstånd, orsakat av den yttre stressen.

-

Tjack är inte beroende-framkallande i klinisk bemärkelse. Tror faktiskt inte att inte att det handlar om avtändning, med andra ord.

Snarare att man vant sig vid en högre funktions- och aktivitets-nivå, som plötsligt blir omöjlig. Kroppen säger ifrån.

Men efter några dar har man degat ner sig i sitt normala låg-fungerande igen. Då blir man inte lika trött, och man märker inte frånvaron av substansen längre.

Anmäl
2018-10-14 22:44 #6 av: Hera

#5 Det är beroendeframkallande i allra högsta grad!

Sluta sprida lögner!

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2018-10-15 14:41 #7 av: Niklas

#0: Är det inte så att du ligger på en högre aktivitetsnivå när du tar medicinen och att du därför kan bli tröttare när du inte tar den?

Vänliga hälsningar, Niklas
» Ta med iFokus på semestern. Ny app för iOS och Android.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.