Annons:
Etikettekonomi
Läst 684 ggr
saramaria33
10/19/18, 4:02 PM

Aktivitetsstöd mkt lägre än Rehabersättning!?

Någon som haft aktivitetsstöd här? Jag har haft rehab ersättning och varit sjukskriven/arbetstränat vartannat efter senaste "utmattningen" som mina ADHD svårigheter ligger till geund för. har arbetstränat som mest 15h/vecka, har nu börjat studera byggteknik på Lernia en arbetsmarknadsutbildning på heltid. Och fk+af avslutade mitt ärende med rehab och ska nu söka aktivitetsstöd.. grundbeloppet ja ska få är 223:-/dag de blir ca 3200:-/månad efter skatt!?😱 Hur ska man kunna leva på de? Konstigt att ja plötsligt förväntas jobba heltid samt överleva på mindre än hälften av rehab-ersättningen. Är ensamstående till ett barn med ADHD sedan 12år tillbaka har inga stora sparande jag kan använda heller, utbildningen är klar i juli 2019 Ska ja behöva flytta hem till mina päron som 35åring med barn för att ja inte kommer klara av hyran. Min hyra är på 5500:- Sen elräkning alfa kassa och måste betala csn ca 800:-/mån Hur har ni andra gjort om ni haft liknande situation? Tacksam för alla svar tips och råd💗

Annons:
Honestyisdead
10/19/18, 4:13 PM
#1

Du får ju låna från CSN som alla andra studerande.

Adhdmorsan
10/19/18, 4:25 PM
#2

Nej, som studerande i arbetsmarknads utbildning är man ej berättigad till csn bidrag eller lån.

Skogsvittra
10/19/18, 4:35 PM
#3

Tjänar du under en viss summa kan CSN fixa så du inte behöver betala. Bara att logga in på deras hemsida och fixa eller ring. 👍

Aktivitetsstöd är inte till för att kunna leva på. Det är till för att ersätta resor osv. Jag klarade mig på den summan, men gör du inte det så är det soc som gäller.


Honestyisdead
10/19/18, 4:38 PM
#4

Då hade jag sökt bostadsbidrag och försörjningsstöd.

Upp till toppen
Annons: