Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2449 ggr
tlover
2018-10-22 16:45

saker att pilla på?

Jag misstänker ju starkt att jag har ADHD. Jag ska utredas men det är ju kö. Under tiden har jag nu börjat se vad jag själv kan använda och jag inser att jag behöver något att "pilla" på för att kunna lyssna/se/närvara ibland.

Som det är nu pillar jag på mobilen, i håret, på finnar/sår (så dom aldrig läker) osv men jag skulle behöva något mer diskret som inte heller tar för mycket uppmärksamhet.

Jag funderar på något som denna (https://funkamera.se/fokus-lugn/fidgets/fidget-cube/) men jag funderar på om det finns något alternativ tills jag tex ska beställa mer därifrån (det är lite att vända på slantarna nu efter flytten)

Idéer? Kanske har jag något hemma till och med som jag inte tänkt på.

l'm back

Annons:
Lona
2018-10-22 17:01
#1

Min systerdotter har någon form av "mjukt stressägg" som hon sitter och knådar. Annars vet jag en del som har ett pärlarmband av något slag (av "Fuck cancer-typ") som de kan putta runt pärlorna på eller hela armbandet. Det skulle kanske helt enkelt kunna funka med ett tjockare snöre med olika knutar på som du antingen kan dra fram och tillbaka i ena handen, ungefär som ett radband, eller knyta runt ena handleden och pilla på? Har inte riktigt de problemen själv så jag vet inte vad som funkar. 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tlover
2018-10-22 17:17
#2

#1 Jag ska tnka vidare på knutarna. Det kan ju vara ganska diskret typ ett armband 🙂

l'm back

Caeli
2018-10-22 19:35
#3

En liten sten med jämn och slät yta. Eller en kastanj… Själv gillar jag kastanjer, brukar ofta plocka upp några stycken på hösten som då hamnar i jackfickan. Sedan kan man snurra på dem med handen i fickan utan att någon annan ser det…🙂

Ananse
2018-10-23 01:25
#4

Spiral-fjäder. Den typen som är på skrivbords-lampor, såna med lång ledad arm. Runda saker är ofta bra med.

Grace2009
2018-10-27 23:07
#5

När jag gick på gymnasiet hade jag en metallknapp från en jeansficka i pennskrinet. Det var en text i relief på framsidan så var en slät baksida och en "mönstad" framsida att pilla runt på. Pillade på den i vänsterhanden medan jag antecknade med höger under genomgångar. För mig var den behaglig. Tyvärr är den borta och jag saknar just den.

Niklas
2018-10-28 11:40
#6

#0: En penna?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
add-apa
2018-11-01 15:33
#7

Jag har en sån här tangle teezer (Tror jag de heter…googla!) som är väldigt skön och lugnande att pilla/snurra/vrida/klämma/allt möjligt på. Men den är dessvärre ganska stor o inte så diskret, men har man en stor ficka så kan den få plats där!😊

tlover
2018-11-14 18:49
#8

Ledsen att jag varit så dålig på att uppdatera men jag hittade en fidget cube på lokala Chlas Ohlssons och jag älskar den…

… nu ska jag bara försöka att komma ihåg den då jag behöver den

l'm back

Piper1
2019-01-01 10:37
#9

Jag brukar variera men gillar något som också fokuserar tankarna litet. Pussel, korsstygnsbroderi (det är lätt och avkopplande och funkar framför teven) sudoku eller ett väldigt enkelt spel på mobilen. Men vill du något diskret andra inte tänker på är nog armband eller ett hänge av sten i lång kedja bra att pilla på. De finns ju där hela tiden utan att du behöver plocka fram dem.

Devilishangel
2019-01-26 16:36
#10

Fidget cube låter ju som en jättebra idé! 
Har med "måste pilla-kan inte vara stilla"-problem, men jag har en spinn-ring som jag har på höger tumme,  som jag rullar fram o tbx  o som får mej "sysselsatt" :D

Upp till toppen
Annons: