Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 1339 ggr
Ihop med Aspis+adhdeluxe
2018-10-29 14:36

Adhd+asperger? Min sambo vill ej ha sex, alls

Hej alla, Jag har varit tillsammans med min sambo i 10 år framochtillbaka. Hans ADHD är sen länge känd och han medicinerar med Elvanse och Brintellix. På senare tid har jag kommit på att jag tror att det är något mer som orsakar alla våra bråk och kommunikationsproblem, nämligen Asperger. min sambo stämmer in på i princip alla typiska kännetecken förutom problem med ögonkontakt och ”osocial/asocial” vilket inte alls är hans problem. Vi har inte sex. Alls. Eller det har hänt 1,5 ggr på två år. Det jag vill ha hjälp med från er kära medlemmar är att försöka förstå om detta går att göra någotsomhelst åt eller om jag bara ska lämna? Han projicerar problemet på mig såklart, det är mitt fel för att jag tjatar om sex, är svartsjuk osv osv… Har många med Asperger samma problem? När jag läser verkar det som att det finns en röd tråd- Asperger och mindre sex i relationer. Tacksam för alla svar på förhand :)

Annons:
Honestyisdead
2018-10-29 14:47
#1

Det är felaktigt enligt mig.

Calcifer
2018-10-29 14:50
#2

Det är högst individuellt om personer med Asperger har sexlust eller inte. Precis som med alla andra diagnoser. Däremot kan vissa mediciner spela in - hur det är med just de han äter vet jag inte, men vissa mediciner generellt kan påverka sexlusten.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ananse
2018-10-29 16:45
#3

En del får ökad lust av CS, dock tror jag det motsatta också förekommer. Ett omtalat fenomen är ju dessutom 'tjack-balle', d v s bristande potens orsakad av stimulanter. Gäller problemet specifikt själva porr-situationerna? Dofter, kropps-vätskor och sånt alltså. Märker du i övrigt nån motvilja mot fysisk närhet? Kan ju ha uppstått som nån mental blockering runt den specifika grejen. I så fall går det antagligen inte att prata om saken heller. Du får väl liksom smyga dig på honom. Kolla var det eventuellt finns små öppningar som med tiden förhoppningsvis går att bearbeta och vidga. Pröva att närma dig honom på alla möjliga olika sätt - utom just sexuellt. Ge honom uppmärksamhet, fråga saker, försök delta. Se om du kan 'komma in till honom'. In i hans verklighet eller hur man ska säga. I stället för att stå ute på gatan och ropa, känn på dörren, liksom. Svårt att förklara på ett konkret sätt, tyvärr… Typ försök förstå var han är, var han befinner sig, och möt honom där. Men i lika hög grad - TA plats också. Kräv hans uppmärksamhet, men försök vara lite känslig. Pejla in vad för typ av uppmärksamhet han kan och vill ge dig. Prata om dig själv och ditt. Ställ frågor. Bjud in honom. Sen - typ… se vad som händer. Det måste nog få ta rätt mycket tid ifall det ska bli bra. Så finns ju den risken med naturligtvis, att han helt enkelt inte längre har den typen av känslor för dig. Men jag tror det är för tidigt att dra såna slutsatser. (Det är ju trots allt inte Flashback, det här…)

Upp till toppen
Annons: