Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2048 ggr
Meaima
2018-11-10 12:04

Otroligt trött

Hej

Jag är bonusförälder till 2 barn med ADHD.

Det jag undrar är om det är normalt beteende för en vuxen med ADHD att skicka 5-15sms om dagen (åt var och en av oss) om annat än barnen (även om de används som svepskäl) som endast orsakar konflikter?

Vi har erbjudit att träffas och prata om dessa saker personligen istället för sms som leder till mer konflikter och ännu mer sms.

Det vägrar hon.

Vi är så otroligt trötta på dessa trakasserier, som har lett till sjukskrivningar för vår del.

Hur ska man kunna uppfostra barn tillsamman när ena parten hela tiden hugger?

Annons:
Honestyisdead
2018-11-10 12:38
#1

Det är väl bara att strunta i att svara på sms:en. Ha inte annan kontakt än viktiga saker kring barnen.

Slutar ni svara lär hon sluta skicka sms till slut och ni slipper onödiga konflikter.

Maria
2018-11-10 13:09
#2

Vad är det för saker hon vill prata om?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Meaima
2018-11-11 06:20
#3

Vi försöker sluta svara. Men hon skickar ännu fler sms då. Stressar så oerhört. Helt enkelt saker som bäst diskuteras personligen. Varför tycker ni så? Varför kan du inte skjutsa dem på min vecka? Varför betalar inte ni för detta? Varför vill ni inte svara? Varför , varför, varför? Resten är typ jag tycker, ni ska, ställ upp dygnet runt på allt jag vill, gör det, barnen måste (Om saker de inte måste och ofta inte ens vill), sen några om att hon mår dåligt, nej det var ju barnen som mådde dåligt ju. Inget som ska diskuteras på sms helt enkelt, då vi ger svar ska hon skicka 10 sms till kring svaret, sen de svar, de svar… Därför vi bett henne otaliga gånger att träffas 1gång i veckan istället. Men nej det går inte. Men skicka sms hela tiden när vi sagt att hon inte får det funkar för henne ändå. Det jobbigaste är just att man är förbannad vare sig man försöker eller inte, allt är alltid fel. Svarar man är det fel, svarar man inte är det fel, svarar man något annat än det hon vill höra så är det fel, svarar man det hon vill höra så är det fel det med.

Honestyisdead
2018-11-11 13:29
#4

Då hade jag blockerat henne från att skicka sms.

Niklas
2018-11-11 17:02
#5

Jag tror att ni får säga till henne vänligt att det inte fungerar för er att fortsätta som nu, att diskutera allt via sms, och att ni kommer att spärra hennes mobilnummer om hon inte sovrar bland vad hon tar per sms. Förklara igen att det dels inte fungerar att diskutera så många saker via sms och dels stressar er väldigt mycket att hon gör det. Inte för att det kanske gör skillnad utan för att då kan ingen säga att ni inte har bett henne snällt eller inte förklarat varför.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Caeli
2018-11-11 20:41
#6

Har ni bra kontakt med någon i hennes närhet? Typ barnens morföräldrar, mostrar eller morbröder? I så fall kanske ni kan prata med dem om situationen. De kanske kan hjälpa henne för hon verkar ju inte må så bra…

Annons:
Meaima
2018-11-16 10:02
#7

Tyvärr ingen kontakt med de nära. Vi går på samarbetssamtal nu, äntligen. Vi har förklarat både snällt och sedan blivit förbannad och skrivit rakt ut hårt till henne, hårt hjälper 1-2 månader OM vi har tur. Maken har blockerat henne nu, han är sjuk och orkar inte. Så får se hur det blir…

add-apa
2018-11-16 11:20
#8

Vet inte om det är normalt vid just AD/HD. Min första tanke utifrån ett sånt beteende är Borderline…

Ananse
2018-11-20 09:51
#9

#8 Nu är det visserligen svårt att diskutera personlighets-störningar. Det är ett diffust begrepp, och Jag misstänker att många har diagnostiserats fel. Men jag tycker ändå begreppet är i stort sett relevant. Jag har gjort vissa iakttagelser. Det är alltså bara mina högst personliga iakttagelse, och jag har inga som helst vetenskapliga belägg. Däremot har jag rätt mycket underlag för mina slutsatser i frågan. Jag tror Borderline är ADHD. En speciell typ av personlighets-utveckling som grundar sig i ADHD-problematiken och hur man försöker hantera den. Jag tror för övrigt att det samma gäller hela Kluster B, och jag upplever INTE att det finns nåt som helst släktskap med s k psykopati - trots många ytliga likheter ADHD liksom andra NP-tillstånd är ju en kognitiv angelägenhet, det handlar om hårdvara, hur hjärnan är kopplad. Personlighets-störningar gäller sånt som kommer sen - under uppväxten. Dom är alltså inte en del av ens grund-läggande fungerande, men en indirekt följd av vad man har för grundläggande förutsättningar. Och dom rotar sig väldigt djupt blir en del av ens väsen. Jag tycker att instabil personlighetsstörning (som det officiellt heter numera) kännetecknas av ett liknande kaos, fast på det mer själsliga planet. När man känner sig mer eller mindre vilsen i tillvaron, så söker man ju ofta håll-punkter, rikt-märken, etc. Saker som man håller tag i för att inte komma vilse. Det kan vara vissa rutiner, vissa sinnes-upplevelser eller vissa materiella ting som får en väldig betydelse. Naturligtvis kan även människor fungera som såna riktmärken.. Det är inte samma som tvångs-mässighet, även om det säkert kan utvecklas till nåt sånt, utan i grunden en typ av kognitiva hjälpmedel. Det finns vissa typer av erfarenheter som många med ADHD berättar om. Att ofta bli miss-förstådd och/eller misstänklig-gjord, att man förargar andra utan att vilja det eller ibland ens förstå det. Relationer kraschar. Diverse sånt. Jag tror att det där som vi lite slarvigt kallar manipulativa drag är ett sätt att försöka jämna ut oddsen komma ifatt lite. Skaffa sig viss kontroll, lite initiativ. Problemet är att 'vi' enligt mina erfarenheter är väldigt dåliga på att ljuga och manipulera. Eller… Inte dåliga, men vi har det inte naturligt, så det kräver en medveten ansträngning att hålla sin maskering intakt. Och den blir aldrig riktigt trovärdig. Förr eller senare så blir man 'avslöjad' och måste ta till flykten för att inte råka illa ut. Med tiden drar man kanske slutsatsen att alla relationer oundvikligen kommer att krascha, och 'ställer in GPS: en' efter det. För mig framstår instabil personlighetsstörning som en till sina spetsar driven anpassning till det där kroniska kaoset, osäkerheten, flyktigheten, ensamheten, etc. Fast med tiden utvecklas det till att skapa fler problem än det löser.

Ananse
2018-11-20 09:51
#10
Ananse
2018-11-20 09:51
#11
Meaima
2018-11-24 07:40
#12

Det har kommit fram att det är mycket förändringar i hennes liv just nu, vilket kan förklara att hon varit så intensiv mot oss det senaste halvåret. Tyvärr har hon dragit det så långt så vet inte hur det ska gå och lösas. Tack för era tankar, men nu lägger jag min koncentration på makens hälsa.

Anonym
Anonym
2018-11-28 01:46
#13

Är jag trött en dag så stänger jag av ljudet på telefonen (ringer man 2 samtal inom 15 min så ringer telefonen så händer något akut kan man få tag på mig)
Och sedan sätter jag mig på kvällen efter jag har ätit och alla dags sysslor är klar och svarar på alla meddelande, mail, och liknande. Så har en person skrivit 5 olika frågor svarar jag på dem genom 1 meddelande. Så slipper man stressen och den eviga plingande telefonen, går även att sätta så bara 1 person är "ljudlös" om det bara är den personen som är problemet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: