Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1043 ggr
Anonym
Anonym
2018-11-28 23:03

Lång tid innan utredning, kan jag göra något?

För lite drygt ett år sen kom läkare på psyk fram till att jag får göra en utredning för ADHD.

Det har däremot inte kommit längre, visst jag flyttade för ca 2 mån sen och då jag för 3 mån sen fick träffa arbetsterapeuten jag skulle ha kontakt med innan jag börjar utredningen (eftersom jag sa att jag behöver hjälp NU! för drygt ett år sen när dom kom fram till att jag skulle utredas) och arbetsterapeuten skrev över mig då till det nya länet så borde något ha hänt, känns det som?

Finns det något jag kan göra? Hur mycket jag orka göra vet jag inte då jag dessutom är utbränd men kanske finns det något jag kan göra?

Jag har börjat läsa/se på youtube om ADHD för att få hjälp (eftersom jag behöver hjälp nu). I början var jag rädd för att jag skulle tro jag har "mer ADHD" än vad jag har av att läsa om det men jag känner mest igen mig, extremt mycket. Faktiskt så har jag även Asperger men där känner jag knappt igen mig medan jag känner igen mig på 99% av det jag läser/ser om ADHD.

Annons:
Cragan
2018-11-28 23:10
#1

är sjukt lång kö på NPF utredningar men fråga vården till då o då hur det går med din kö plats o hur lång tid dom tror det är innan du får komma till utrednings mötena. det är nog det enda man kan göra förutom en privat utredning som man får hosta upp ganska mycket pengar för

Niklas
2018-11-29 14:48
#2

Kolla om det finns någon vårdgaranti du kan utnyttja.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Alex&company
2018-11-30 18:31
#3

Kan bara säga att jag vet exakt hur det är :( Min utredning börjar i januari och då kommer jag  att ha väntat i nästan exakt ett år. Sjukt nog är jag glad att väntan blev så ''kort'', jag blev tillsagd att räkna med 1.5-2 år. Jag går också till en arbetsterapeut (dock klarar jag inte av att komma ihåg tiden så missar det jämt…) och är på god väg att bli utbränd.
Dels är det ett kösystem dels tror jag att de prioriterar efter hur 'akut' det är. Mitt enda förslag är att ringa och tjata, inte alls säkert att det hjälper men OM du orkar så tycker jag att du ska göra det, själv orkade jag inte men nu har jag ju turen att det är dags snart.

Alex&company
2018-11-30 18:32
#4

#2 Vårdgarantin gäller tyvärr bara första mötet och det är bedömningssamtalet, sedan får det ta nästan hur lång tid som helst, sjukt nog.

Upp till toppen
Annons: