Annons:
Etikettdiverse-npf
Läst 858 ggr
testbilden
12/14/18, 10:35 PM

Tilhör "personlighetsstörning" neuropsykiatrin?

Hej jag gick till en psykolog för att jag som 40-åring var kroniskt osäker bland folk, svårt att våga söka jobb,  blivit dumpad från ett 9 år långt förhållande fått flytta var ensam och att på det körde min mamma ihjäl sej och senare dog min pappa i cancer och jag fick sköta om honom och hittade honom när han dött och då hade jag ingen alls i världen och jag kände att jag inte klarade av tyngden av all skit. Men jag fick ingen terapi , jag fick vänta 2 månader på att se en psykolog efter en timme trodde psykologen att jag nog kunde ha autism. Men det kunde hon inte säga säkert förrän jag väntat 2 år på en utredning. Jag hade sökt vården för jag kände jag behövde en akut terapeutisk kontakt att hantera mina tankar men dom sa "Nej, vi kan inte erbjuda samtalsterapi innan vi vet vilken DIAGNOS du har". Fick inte ens samtalsstöd hos en kurator. Fick SSRI, men den hjälper inte alls.

Jag tror inte alls att jag ha autism. Jag har inga av de särdrag som utmärker autism enligt olika diagnoskriterier. Inga särintressen, inga stereotypa beteenden, inga svårigheter att avläsa människor, är rätt språkligt begåvad och förstår utan problem undermeningar, nyanser och toner i språket.

Däremot stämmer exakt varje punkt på det som kallas "fobisk personlighetsstörning" på mig. Exakt. Så det kanske jag har?

Ja det jag skulle fråga var: räknas en sådan störning till neuropsykiatriska störningar? Man får väl reda på om man har en sådan genom den där neuropsyiatriska utredningen?

Annons:
Niklas
12/15/18, 6:59 PM
#1

De ser ofta sånt också om de gör en bred förutsättningslös utredning.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ananse
12/17/18, 2:45 AM
#2

Nej. Den gäller som namnet säger personligheten, och är nåt som formas under uppväxten. Men jag tror att det finns en neuropsykiatrisk botten i alla personlighetsstörningar. Att den neuropsykiatriska grund-profilen är avgörande för på vilka sätt personlighets-utvecklingen går snett ifall den gör det.

add-apa
12/18/18, 11:59 AM
#3

Föreslå själv att du vill utreda just det! Annars är det inte säkert att de tänker på det, utan då kanske du bara får utreda för autismspektrum…

Upp till toppen
Annons: