Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1113 ggr
odlaren
2018-12-29 21:17

Helikopterperspektiv, se mönster.

Hej. Jag har inte någon ADD-diagnos men enligt psykologen så pekar alla tester på det. Jag har självmedicinerat mig med Cannabis i över trettio år och har varit ren i över ett och ett halvt år nu. Jag har blivit bra på att se mönster i både folks beteenden och i arbetsscheman där jag ser hur snedfördelat det är mellan olika personal. Vad det gäller arbetsschema så har jag kunnat räkna ut att min misstanke stämmer (svårare med folks beteenden). Är det någon som har ADD som känner igen sig i detta?

Annons:
Honestyisdead
2018-12-30 15:41
#1

Varför fick du ingen diagnos om alla tester visade på det?

odlaren
2018-12-30 16:17
#2

Jag var otydlig, alla tester så här långt. eventuellt blir det ett antal tester till, får veta mer när överläkaren kommer hem från semestern…..

Niklas
2018-12-31 21:19
#3

Mönster tror jag att jag är rätt bra på att se. Helikopterperspektiv är jag däremot inte så säker på.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ananse
2019-01-01 03:41
#4

Vad är det alltså för mönster du syftar till? Vad är det för saker med sned-fördelning och arbets-schema?

odlaren
2019-01-02 11:56
#5

Mönster: T.ex i mitt, eller rättare sagt hela arbetsplatsens schema har jag sett hur det har förändrats till den ena veckogruppens fördel. Jag har tyckt att det är så genomtydligt, men chefen har inte förstått och de som lägger schemat har tagit illa upp utan att förstå. Vårt schema är väldigt komplicerat av naturliga orsaker eftersom det är många parametrar som ska gå ihop. Jag är väl inte så värst bra på att förklara heller. Till slut började jag gå igenom alla scheman,  gjorde uträkningar och skrev ned allt med förklaringar. Träffade chefen och då förstod han, schemaläggarna vill däremot inte ha mina förklaringar. Nu har chefen krävt att jag är med vid schemaläggningar. Nu blev mer skrivet än tänkt, men poängen är att jag såg ett för mig tydligt mönster som de andra inte alls kunde se men med tydliga uträkningar och förklaringar på papper förstod min chef utan problem.

Ananse
2019-01-02 15:32
#6

Och du undrar ifall den sortens iakttagelser möjligen är typiska för en ADHD-hjärna eller? Det är dom nog.

Annons:
Annielle
2019-01-02 21:41
#7

kan även stämma in på lättare  autism det du beskriver, men det är ju inte ovanligt att ha det kombinerat med ADHD så.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

odlaren
2019-01-02 22:49
#8

När jag hade berättat detta med arbetsschemat för en psykolog så frågade han mig om jag någon gång hade funderat på om jag hade autistiska drag.  Jag fastnar lätt i vissa tankar och kan inte släppa dem, t.ex. det här med schema. Det är egentligen bara då jag kan hålla mig till en tankebana under lång tid så till en början känns det bra, till slut blir det ofta för mycket.

kokospalm
2019-01-09 00:56
#9

Jag känner inte till att "helikopterperspektiv" (central koherens) skulle vara ett kriterium eller ens vanligt bland personer med ADD (ADHD-PI).  Däremot så är svag central koherens kännetecknande för autister.  Autister har nämligen väldigt svårt att få helhetsperspektiv genom att kunna se mönster och sammanhang mellan detaljer o begrepp. 

http://habilitering.se/om-autism/autism/teorier-om-annorlunda-tankande  

Om det nu är så att du (TS) har lätt för att se saker i ett större sammanhang, d.v.s. helikopterperspektiv, så talar det mot en autismdiagnos.

Upp till toppen
Annons: