Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1445 ggr
CeTa
2019-01-26 11:10

Adhd

Får man köra bil utan sin medicin? Min dotter övningskör men vill inte ta sin medicin på helgerna? Vad händer med mitt Körkort om det händer något och dottern inte har tagit sin medicin ( Elvanse )?

Annons:
Draken
2019-01-27 13:07
#1

Skulle tro att det kan bero på vad som händer, och om dottern bär skulden till en eventuell olycka. Och om det finns läkareintyg på att hon INTE för köra bil utan medicin.

Ena sonen äter Elvanse, han tar heller inte sin medicin på helgerna, och han övningskör.  Enligt vad körskolan säger, så beror det också på vilka läkareintyg det finns från BUP eller NPF mottagningen. Står det inte någonstans att han måste ta sin medicin för att få framföra bilen, då skall det inte vara något problem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Ananse
2019-01-27 18:32
#2

Framförallt är det omöjligt för dig att med säkerhet veta huruvida hon har tagit medicinen eller inte. Du kan alltid hävda att du trodde att hon hade tagit den. För övrigt så kan du ju faktiskt villkora övningskörningen, säga att du inte går med på att handleda ifall hon är omedicinerad. Men, precis som det redan har påpekats: det finns ingen lag som förbinder henne att ta medicinen i samband med bilkörning. Det krävs att en läkare ställer det villkoret. Och det är absolut inte nån självklarhet. Jag bedömer för egen del att jag kör lika bra utan medicin. Däremot fattar jag inte varför vissa inte VILL ta stimulantia. Men jag har fattat att det är vanligt just bland barn och ungdomar.

Upp till toppen
Annons: