Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 1360 ggr
Grace2009
2019-02-28 15:48

Hjälpmedel, Struktur, Planering

Hur gör ni för att få någon som helst struktur och få saker gjort i eran vardag? Vad gör man när man inte fixar ADL funktionerna?

Jag har kört med kalender i flera år. Nyligen (2 månader) har jag börjar rita en liten "tracker" på veckouppslaget där jag trackar om jag borstat tänderna och duschat. För dusch har jag till och med ett larm på telefonen för att påminna mig. Jag upplever att jag har blivit lite bättre på det och att jag tydligare ser om jag faktiskt har gjort det eller inte.  Men som städning är rena helvetet att få gjort. Dammsuga går ju an, men disken! Herregud, det blir bara berg av den och så motigt.

Hur lär man sig att fungera som människa? Hur gör man för att fungera nåt sådär? Hur löser ni era problem?

Annons:
Niklas
2019-03-01 17:10
#1

Bor du ensam? Annars kan du ta hjälp av någon i hushållet i kombination med påminnelserna. En som är van vid såna rutiner skulle kunna göra dem tillsammans med eller guida dig i en månad så att det hinner bli rutin. Då blir det lättare att fortsätta sen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Grace2009
2019-03-01 23:23
#2

#1 Jag bor ensam mestadels. En månad räcker inte för mig för att bygga rutin, det tar låååång tid för mig att lära mig. Duschandet går ju ganska bra nu, men det har jag kämpat med alarm i över 3 år och låt oss säga jag kommer hem efter 4 på eftermiddag, så blir det för stressigt för mig att duscha så det händer inte. Saker fallerar väldigt lätt för mig.  När jag är borta några veckor tappar jag alla rutiner, och måste börja om från början på nåt vis, så allt är rörigt just nu. Kommer knappt ihåg att vattna blommorna längre.

Tänkte installera en bänkdiskmaskin här för att underlätta med disken, men det gick i stup också. Har inget uttag för vatten till maskinen på min kran 😭

91Marran
2019-03-03 19:46
#3

Boendestöd kanske vore något. De hjälper mig.

Mvh
Mig

Grace2009
2019-03-03 21:16
#4

#3 Tycker det känns så extremt jobbigt att behöva ha främmande människor här varje vecka. Tycker det är så jobbigt med folk så boendestöd känns så svårt för mig.

Caruba111
2019-03-04 18:45
#5

Skönt att höra att man inte är ensam om att glömma bort eller helt enkelt inte orka med att duscha….

Grace2009
2019-03-04 20:00
#6

#5 Ja gud ja, startsträckan är hur lång som helst! Borsta håret och borsta tänder är också problem för mig.

Laga mat däremot fixar jag generellt, men disken efter? PROBLEM! :<

Annons:
Niklas
2019-03-05 12:11
#7

#4: Du kanske får välja mellan pest och kolera. Antingen hjälp av boendestöd med det besvär det innebär, eller fortsätta ensam med de problem det ger. Jag tror också att boendestöd skulle kunna vara bra. När du får in rutinerna kanske du kan sluta med stödet. Om diskmaskin: Det brukar finnas uttag för diskmaskin som du sätter på befintlig kran. Extra vattenuttag tror jag det kan heta. Fråga där de säljer bänkdiskmaskiner eller hos en rörfirma.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Grace2009
2019-03-05 12:15
#8

#7 Är säkert så att det är pest eller kolera som gäller. Jag blir bara så frustrerad över allt. Att jag är så oförmögen att klara av "normala" saker och att allt stressar sönder mig.

Vad jag har förstått får jag inte koppla på vatten till en diskmaskin från kranen om den inte har ett speciellt uttag för det på sidan. Försäkringen täcker inte om nåt händer. Min har uttag under diskbänken däremot, men där får jag inte plats med en diskmaskin.

Niklas
2019-03-05 12:21
#9

Det extra vattenuttaget sätter man på befintlig kran. Det kan säkert vara frustrerande att inte klara av ”normala” saker när man är exempelvis rullstolsburen också, men det är därför det heter funktionshinder eller funktionsvariation. Skillnaden för dig är att det inte syns utanpå som för en blind eller rullstolsburen. Tyvärr måste du försöka vänja dig och anpassa dig även om det är svårt ibland.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

add-apa
2019-03-29 12:57
#10

#9 Mycket bra sagt, Niklas!👍🏻 Viktigt att påminna sig själv, och andra, om! Se på sig själv och sitt liv lite mer förstående, och med lite mer förlåtelse ❤ Trevlig helg, alla bokstäver där ute!😄

Grace2009
2019-05-26 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Börjar få lite mer struktur i städandet nu. Diska går om jag gör det på morgonen, direkt efter jag klivit upp typ. Annars fungerar disk inte alls. De städuppgifter jag inte hunnit/orkat med under veckan gör jag när jag kliver upp på lördag morgon. Är det inte gjort på söndag kväll skiter jag i det och det är "omstart" på måndag igen. Att göra rutor som jag fyller i när jag gjort något ger mig ganska bra överblick. Jag ser vad jag behöver göra och jag ser om jag har gjort det eller inte. Försöker lära mig att duscha var annan dag men landar oftast på tis, tors och sön. Det får vara så nu helt enkelt.

Niklas
2019-05-27 11:24
#12

Vad ambitiöst och prydligt det ser ut.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Grace2009
2019-05-27 12:00
#13

#12 Ska köpa en vanlig kalender nästa år som jag bara kan fylla i, men jag verkar nu efter alla år komma in i ett system som fungerar för mig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: