Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2590 ggr
SannaSet
3/20/19, 8:37 PM

Attentin eller Elvanse vuxen. Råd?

Jag brukar inte ta medicin så ofta eftersom jag inte hittat något som funkar bra. Nu har jag en dålig period och måste i princip ta Attentin för att orka både göra mitt jobb och vara trevlig mot folk runt omkring mig samtidigt. Problemet är att jag får supersvårt att byta fokus och uppgifter, jag liksom fastnar helt i det jag gör och tidsuppfattningen blir kass. Jag tar en rätt låg dos, kan det vara problemet? Eller borde jag helt enkelt göra ett nytt försök med tex Elvanse? Är det någon skillnad på den som kallas Elvanse vuxen och den tidigare Elvanse? Tog den gamla sorten förut som inte hette vuxen men blev så galet uppskruvad av den. Har fixat läkartid till om några veckor. Tänkte mest att någon här inne kanske har lite råd och erfarenheter kring detta?

Annons:
Mligg
3/20/19, 9:46 PM
#1

Har du ändrat dosen? I vanliga fall så brukar man successivt höja till 80mg för att sedan stanna där. Problem med centralstimulerande är att bästa effekten får man alltid i början och sedan avtar det och det kan bli konsekvenser i sitt mående. Prata med din läkare om dosen finns ett par olika att välja mellan.

jagjobbarju
3/23/19, 8:23 AM
#2

Elvanse Vuxen är exakt samma medicin som Elvanse. En kapsel 50 mg Elvanse innehåller 50 mg lisdexamfetamindimesylat, motsvarande ungefär 15 mg dexamfetamin. Jag tänker mig den här bilden: Den något stränga läraren Lis 35 promenerar med sina 15 skolbarn. (35+15=50) ALLA barnen måste hålla i ett rep under promenaden, för att Lis vill säkerställa att alla kommer fram till rätt ställe. Väl på plats släpper hon INTE ut alla barnen samtidigt, utan de får ”leka av sig” en i taget och nästa barn släpps inte ut förrän den föregående är trött/slut. 15 mg Attentin innehåller 15 mg dexamfetamin. 15 smarta barn, som hittar till rätt ställe själva, men utan lärare, som sätter regler, så drar alla ut på rast samtidigt.

add-apa
3/29/19, 12:46 PM
#3

#2 hahaha 🤣 snyggt!

Upp till toppen
Annons: