Annons:
Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 759 ggr
Rishatt
3/26/19, 7:51 PM

Trivs ej med mina arbetsuppgifter!

Hej, 

Jag tog en universitettexamen för ca 4 år sedan. Pluggade direkt efter gymnasiet och visste liksom inte vad jag skulle bli så jag valde ett område som jag då, var intresserad av, naturvetenskap . Efter min examen sökte jag kanske 2 jobb inom det området jag var utbildad till eftersom jag hittade knappt något jobb som lockade mig. Det mesta var handläggare(pappersarbete jobb) hos myndigheter eller kommuner.  Jag ville träffa människor och vara social! 

Jag började min jobbkarriär med att ta några korta konsultuppdrag och hamnade på ett bemanningsföretag av en slump.. Blev genast intresserad av personalfrågor och rekrytering. Jag bestämde mig för att söka rekryteringsjobb. 

Fick ganska snabbt ett rekryteringsjobb och nu vantrivs jag med mina arbetsuppgifter!! Jobbade som headhunter  i 3 år. Eftersom det är kandidaternas marknad så är det ett ständigt jagande!! Dag in och dag ut. Jag har inga problem att träffa människor men till 90% av tiden sitter jag och leta personer, ringer och försöker sälja in mina kunder och försöker få de att byta jobb( Kan tillägga att jag rekrytera inom IT mm..). Jag får nästan aldrig några kvalificerade ansökningar. 

Känner sig som en jävla telefonförsäljare. Jag tjänar rätt ok/bra  för min ålder men det spelar ingen roll längre när jag känner mig så pass deprimerad. 

För några månader sen bestämde jag mig för att byta jobb. Nu jobbar jag som internrekryterare istället för att jaga folk åt andra företag. Jag har också andra arbetsuppgifter men fortfarande så kvarstår problemet! Jag måste ju jaga folk! 

Jag har är väldigt social och utåtriktad. Får energi av att träffa människor. Nu för tiden vill jag helst vara själv. Orkar knappt träffa mina vänner. 

Har pratat med min sambo  och hon tycker att jag har ett bra jobb och att jag ska se på det positiva med mitt nya jobb. Hon vill ha barn och det oroa att vi inte kommer att ha råd om jag skulle vilja skola om mig… Hon tycker att jag har pluggat i  3 år och det räcker. 

Har vi någon som jobbar med rekrytering/ HR ? 

Vad tycker ni att jag ska göra? Hjälp!!!

Annons:
Åsa S
3/26/19, 8:05 PM
#1

3års studier är ingenting idag kan man behöva skola om sig flera gånger jag har utbildat mig till florist, trädgårdsarbetare, trädgårdsingenjör, naturbruksgymnasielärare, ledare inom detaljhandeln. Efter många karriärbyten så hamnade jag i ledningen för en systembolagsbutik där jag trivs bra det är arbetsplatsen som passar mig, men skulle jag vilja byta skulle min man stötta mig han vill ju jag ska må bra. Tips: Fundera på en KY-utbildning de är ofta inte mer än 1-2år och stor del är praktik = lätt få in en fot på ett nytt jobb. +Du har rätt ta studieledigt för studier, arbetsgivaren kan säga nej i 3mån men om du skickar en tjänstledighetsansökan samtidigt som du säker utbildning med kommentaren ifall jag kommer in så brukar de inte kunna säga nej. Så du måste ju inte säga upp dig och en unge dyker ju bara inte upp efter nån vecka + din sambo jobbar väl med börja leva lite snålare och spara ihop en buffert så kan ni skaffa både ny karriär och barn utan problem. Så mycket pengar behöver man egentligen inte ifall man tittar sig runt och frågar sig kan man överleva utan det här/den här saken.

Rishatt
3/26/19, 8:33 PM
#2

@ Åsa S.  Tack för att du svarade på mitt inlägg på fort 🤗. Skönt att höra att du har utbildat dig i flera omgångar.

Jag vill verkligen skola om mig och har tänkt KY eller YH men måste bara komma på vad jag vill plugga till. Ja, min sambo har ett bra jobb och vi skulle förmodligen klara oss rent ekonomiskt. Hen har liksom jobbat på ett och samma ställe i 10 år och har precis bytt jobb. Enligt hen så är inte ett jobb alltid rolig " det är därför det heter jobb". 

Jag får helt enkel hitta en utbildning som jag tror på och spara ihop en buffert. Vill inte vara beroende av någon annan heller. Hade jag varit själv så skulle jag klara mig bra på studielån + sparade pengar. Nu sitter vi i en bostadsrätt med massa lån också. 

Får jag fråga hur gammal du är och hur många jobb du har haft? 

Tacksam att du finns :)

Åsa S
3/26/19, 8:51 PM
#3

Jag är snart 50 tror jag haft ca 10 jobb jag är envis och ger inte upp i första taget så jag har ofta stannat för länge på vissa jobb  jag har ex. haft ett jobb jag inte alls trivdes med i runt 10år och det är verkligen inte bra för hälsan så numera tittar jag mera på hur jag mår på jobbet än vad jag tjänar jag vill leva och ha det bra även innan jag är pensionär. +Jag har sett till att skaffa mig låga utgifter och en bra bostad som inte var så dyr enligt Stockholmspriser (för ca 10år sedan) och trots att jag hade ett låglöneyrke så lyckades jag ganska snabbt betala av lånen (fast jag snålade hårt och jobbade mer än 100%)  och jag bor ändå i stockholms län men jag bor en bra bit bort från city så man måste vara öppen för pendling.  Så jag har inte arbetat in mig så jag måste ha en hög lön för att klara av livet

Rishatt
3/27/19, 7:45 PM
#4

Vad skönt och höra att du är nöjd och mår bra. Jag känner att jag lägger oerhört mycket press på mig själv. Vill må bra igen. Jag sökte 4 olika utbildningar idag vilket känns bra som första steg. Kommer jag in på något av dom utbildningarna så kommer jag att satsa på det. 

Tack Åsa!

Ad Astra
4/11/19, 7:34 PM
#5

Det finns ju ett helt enormt spektrum av Hr-relaterade yrken där du skulle kunna jobba på ett för dig givande och meningsfullt sätt, där möten med människor är det centrala. All din kunskap du har inom HR går ju faktiskt att applicera mot att hjälpa folk som befinner sig utanför arbetsmarknaden. Alla olika kompletterande aktörer som AF har t.ex Arbetslivsresurs, SIUS-Konsult, flera olika nischade jobbcoach uppdrag där man arbetar med människor som har särskilda förutsättningar eller behov. Arbetsmarknadsenheten under socialförvaltningen t.ex finns hur mycket som helst du kan välja och vraka mellan utifrån HR bakgrund !

Upp till toppen
Annons: