Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 1109 ggr
add-apa
2019-03-29 13:26

Stödboende!

Nån här som bor eller har bott på stödboende, och kan berätta lite om det?! Som jag har förstått det så har en egna lägenheter i ett boende, men att det finns liksom tillgång till boendestödjare där nästan hela tiden…? Funderar själv på om jag, för en period, skulle försöka få plats på ett sånt. Jag bor nu ensam i en lägenhet, har boendestöd 2 ggr/v (kommer ev få hjälp 3 ggr/v framöver). Men mitt liv, mina (totalt icke-existerande) rutiner och mitt boende fungerar inte alls! Jag lyckas absolut inte få ordning på min dygnsrytm, går och lägger mig SENT på natten / tidig morgon, vilket gör att det inte funkar att jobba eller ens ha ett socialt liv. Har ingen ordning heller på ätandet, orkar inte laga mat, äter typ riskakor istället för middag… Min lägenhet är hur smutsig som helst och bara fylld med kartonger, prylar och massa skit, som jag aldrig lyckas ta tag i… Mitt problem är att ALLT tar så j-a lång tid för mig!!! Det kan ta en hel dag att bara göra mig i ordning (frukost, gå på toa, borsta tänderna, duscha, klä på mig), sedan finns det liksom ingen tid eller ork kvar till att göra nåt annat…! Är inne i en period nu när jag knappt kommer ut ur min lägenhet. Känner att jag behöver hjälp och stöttning med nästan varje moment i hela mina dagar, inte bara de 2-3 timmar i veckan som jag har boendestödjare här. Skriv gärna! Om stödboende, eller om ni kommer på annat som kan vara värdefullt och hjälpsamt! Tack och kram!

Annons:
Anonym
Anonym
2019-03-29 15:57
#1

Jag har tyvärr bara dåliga erfarenheter av LSS-boenden, vilket jag antar är det du menar? Egen lägenhet med personal/boendestödjare på plats dygnet runt som stöd? Mitt bästa tips till dig är att kolla upp ditt blivande boende NOGA. 

Kräv att få veta om personalen har någon form av utbildning för jobbet. Alla utom en på mitt förra boende var outbildade och den som hade utbildning i olika former av neuropsykiatriska diagnoser lyssnade ingen på. Dom viftade bort hen och tyckte att hen "skämde bort" brukarna. 

Ställ frågor om hur dom arbetar där med brukarna. Hur sätter dom upp rutiner för varje enskild boende, hur ser dom till att dessa följs och även hur dom hanterar när saker och ting inte fungerar eller går fel på en dålig dag. På mitt förra boende hade dom genomförande planer som skrevs ihop med oss för långsiktiga mål och planer samt även rutinlistor för var och en av oss. Dessa rutinlistor kollade personalen i stort sett aldrig innan dom kom in till oss. 

På min rutinlista stod det att personalen skulle undvika att ställa öppna frågor åt mig för att jag har jättesvårt att svara på såna och dom drar upp min hjärna i högvarv/stress omedelbart för att hjärnan börjar tänka på alla möjliga svar på den frågan. Trots det, under fyra års tid, fortsatte personalen att konstant ställa mig öppna frågor varje gång dom kom in till mig. En vän på samma boende hade på sin rutinlista att personalen skulle påminna hen i slutet på varje vecka att lägga fram dennas mediciner för kommande veckan då denna åt mediciner som var livsviktiga. Personalen gjorde det en handfull gånger, sen aldrig mer. 

Försök även att se hur personalens attityd mot brukarna är. På mitt gamla boende behandlades vi i mångt och mycket som trotsiga barn som dom skulle "fixa" på olika sätt. Personalen utan utbildning skulle "fixa" oss. 

Jag behövde ofta hjälp med handling eller att någon följde med och handlade med mig för miljön i affären som låg mitt i ett köpcentrum är så utmattande för mig och drar så mycket energi att jag på dåliga dagar kan bli förvirrad, tappa verklighetsuppfattningen och kan börja tappa mina saker och börja irra runt i värsta fall. Ibland när jag har en riktigt bra dag och massa energi kan jag gå till affären själv och lyckas handla utan att det blir en total katastrof av det. Jag hade en sån dag på boendet. Personalen såg att jag gick ut själv och kom tillbaka med matvaror och sprang genast till boendets chef och sa: "Hallå, X kan ju gå och handla på egen hand! Då behöver inte vi gå och handla åt X eller gå med till affären längre, för X klarar ju det faktiskt själv och om vi gör det istället för X så förstör ju vi alla framsteg som X gör på egen hand." 

Så dom drog in mitt stöd till handlingshjälp. Från och med den gången vägrade personalen gå och handla åt mig, utan jag skulle alltid följa med oavsett hur jag mådde. Annars fick jag vara utan. Det hjälpte inte att min handläggare på kommunen kom till boendet och sa till dom på skarpen att det är deras jobb att hjälpa till med handlingen när jag inte orkar och att det även står så i mitt beslut. Personalen fick det i sitt huvud att dom "hjälper" oss genom att förvägra stöd så att vi måste göra det själva och därmed blir mer självständiga. 

Jag har många skräckhistorier från det boendet och jag får bara flera i och med att folk jag känner fortfarande bor kvar och dom berättar för mig. Samt att jag fortfarande är vän med den enda vettiga i personalen som jobbar där.

Jag vill absolut inte avskräcka dig från ett LSS-boende. Rätt skött så låter det som något helt underbart, men jag har tyvärr inte den upplevelsen. Kolla bara upp det blivande boendet noga innan du bestämmer dig.

Lona
2019-03-29 15:59
#2

Jag har tyvärr ingen hjälp att ge, ville bara skriva att du är inte ensam. ❤️ Jag har jättesvårt att hålla ihop vardagen med såna "enkla" saker som att sköta tvätt, mat, vanlig städning, personlig hygien. Förutom att jag redan mår dåligt så gör ju inte denna misär saken bättre. Snacka om att skjuta självförtroendet i sank av att inte kunna fixa saker som andra inte ens tänker på att de gör… Ditt boendestöd kanske kan hjälpa dig att ta tag i biten med eventuellt stödboende? Hoppas att du får relevant hjälp och får lite struktur i vardagen! 🌹


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Niklas
2019-03-30 17:34
#3

#0: Oavsett hur du väljer att göra vill jag bara säga att det är bra att du har insikt i och är öppen med dina svårigheter. Då finns det gott hopp om att få någon hjälp.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

add-apa
2019-03-30 18:07
#4

Tack fina Ni för allt stöd och fina ord!❤

Upp till toppen
Annons: