Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1510 ggr
AaronRodgersmk2
2019-05-25 15:58

Om Attentin 5mg är "för mycket"? =0

Tjena.

Jag är helt ny här på alla sätt och vis.

Är 49 år och fick min adhd-diagnos för 3 mån sedan. Idag tog jag min första 5mg Attentin ,som jag tjatat mej till pga att jag inte vill käka något långtidsverkande i första läget då min impulsivitet (som jag uppfattar det) är en viktig tillgång i min yrkesroll och jag behöver vara "ren" en stor del av tiden. Sen har jag läst runt och methylfenidat låter inte jäääättetrevligt så jag zoomade in på Attentin.

Anyway, tog 5 mg och satte mej och jobbade med något som brukar fresta på mitt tålamod och fokus och  först kändes det väl mest som att jag druckit 8 koppar kaffe. Efter ett tag så lade sej den värsta stissigheten och jag jobbade på bra utan att det började ryka ur öronen.

Nu , knappt 4 h senare så har jag börjat gäspa så smått och fryser om händer och fötter, vilket jag läst om att det är en vanlig effekt. 

Hur som helst, när jag jämför med andra attentin-användare härinne så ser 5 mg ut som ingenting men är det ngn som har ngt fint insiktsfullt att säga om en eventuell halvering av tabletten och istället fylla på med andra halvan efter ett tag?

Jag har ju verkligen NOLL KOLL och har aldrig använt nåt annat än alkohol ,nikotin och kaffe tidigare så jag är ju helt ovetande om allt, i stort sett..Men jag känner att jag inte skulle ha ngt emot att inte bli så "hårt" påverkad av medicinen.

Ha en god helg. =)

Annons:
Honestyisdead
2019-05-25 16:14
#1

Frågor kring medicinering ska alltid tas med utskrivande läkare.

AaronRodgersmk2
2019-05-25 16:17
#2

Ah, my bad. Jag läste så mycket igår om folks erfarenheter och tankar om medicin att jag trodde att det var ok. 😇

JannikeJ
2019-05-27 10:43
#3

Efter att ha testat olika styrkor och tidpunkter med Concerta och Elvanse har jag nu 5 mg attentin vid behov. Tar det ibland på jobbet om jag har extra många svåra uppgifter den dagen. Jag upplever att 5 mg ger mig för mycket palpitationer och obehagskänslor, så jag delar tabletten på hälften (efter diskussion med min läkare så klart). Jag upplever att det fungerar okej för mig!

AaronRodgersmk2
2019-05-27 20:08
#4

Tack Jannike.

Jag körde lite bondförnuft igår och delade upp den i 2 intag, 11 och 14.30 och det gav en mer rimlig insättning och höll en lagom nivå fram till ca kl 18 då den ersattes av en smärre elefant på bröstet (precis som hände dag 1) som stod kvar i 2.5 h. Till skillnad från dag 1 när jag tog hela tabletten kl 12 så kände jag mej inte avslappnad när jag skulle sova vid 12. Ingen superfara , somnade efter 1 ngn gång men ändå..Blev förvånad av att det "höll i sej" så länge.

Imorgon blir det nya försök med en kvarts tablett i taget….Skam den som ger sej. ;-D (Och japp, jag snackade med en sköterska på adhd-center som sa att det var ok att minska ned dosen)

Hur vanligt är det med "fysisk ångest" när det slutar verka?

Upp till toppen
Annons: