Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 5503 ggr
Adhdmorsan
2019-05-26 22:17

Djupt Deprimerad ångest efter attentin/elvanse?

Någon som blivit deprimerad,måttt osykiskt dåligt av attentin/elvanse? Efter ca 1år på Elvanse krasha" jag utmattningsdepression ångest oro. Efter ca 1år fick prova jag attentin som ja tyckte hjälpte mig mkt bra, men efter drygt ett år igen! Kom trötthet oro deppighet som sedan blev mkt värre dödsångest! Så fick sluta me den i februari, sedan dess mått lika dåligt :-( försökt få hjälp men blivit slussad fram å tillbaka. Efterfrågat terapi men bara fått olika medicinförslag stesolid och lyrica bla. Vilket ja tackat nej till. Så rädd må sämre nu Då orkar ja inte mer. Fått tid nu på affektiva mottagning för en bedömning.. Om! Ja ska få någon hjälp med behandling där. Någon som tagit sig ur denna spiral som kan tippsa mig, ge mig lite positiv tro på framtiden Skulle vara guld 💖

Annons:
Niklas
2019-05-27 11:58
#1

Attentin är inte avsett för vuxna enligt information i FASS. Har du provat Concerta? Alla ADHD-mediciner fungerar inte på alla människor. Det gäller att hitta sin sort.

Varför har du tackat nej till ångestdämpande medicin? Det låter som om det är det du lider av.

» Attentin - FASS Allmänhet


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Adhdmorsan
2019-05-28 16:40
#2

Provade Concerta som första med, jasså Elvanse och attentin ges till vuxna i min hemstad iaf🧐 men inte som förstahandsval. Då jag är läkemedelskänslig så fick ja svaret att dem ger mindre biverkningar. Fast ångesten har kommit efter ja medicinerat med Elvanse attentin, hade inte de innan. Blir så dåsig av sånna mediciner och jag har svårt ta mig för saker redan komma ut osv. Tänker de gör mig ännu mer trött kroppsligt och psykiskt🤯

Niklas
2019-05-28 17:38
#3

Ångestdämpande behöver inte vara permanent. Du kanske får bestämma vilket som är ditt största problem just nu. Att du är deprimerad eller att du blir dåsig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Adhdmorsan
2019-05-28 22:47
#4

Sköterskan igår föreslog stratera (tror den hette så) en ADHD medicin som inte är sc. Men avvaktar till bedömningen😴

Niklas
2019-05-30 15:18
#5

Hoppas det löser sig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

add-apa
2019-06-01 16:22
#6

Om du vill undvika medicin, så se till att få KBT-terapi! Det kan ge Dig mycket bra och effektiva tekniker för att hantera ångest! Egentligen ska ju terapi alltid erbjudas i kombination med medicinering, eller innan man ens prövar medicin - men så ser ju inte verkligheten ut, dessvärre… Men därmed inte sagt att det är omöjligt att få terapi - börja fråga / kolla upp / tjata på dem om det! Det måste finnas möjligheter för Dig att få KBT! Lycka till!

Annons:
add-apa
2019-06-01 16:27
#7

Läste nu att Du HAR efterfrågat terapi, men inte fått det = skandal!!! Men: Ge inte upp, fortsätt tjata! Om de inte vill hjälpa Dig med det på just den mottagningen så finns det andra möjligheter. Jag blev t ex remitterad till en KBT-terapeut via min husläkare. Bl a för att detta inte erbjöds vid min ADHD-mottagning…

Adhdmorsan
2019-06-05 21:45
#8

Varit på ett bedömnings samtal av två, om jag ska få en kontaktperson kunna nå vid insättning av medicin kunde de ta några månader. Läkaren pratade om att ja behövde någon medicin som grund för adhdn som gör mig utmattad/trött i huvet amvibilent, oförmåga ta tag i saker, osocial osv. och sen läkemedel för ta mig ur svarta hålet" En väg var Först prova ut mediciner sen ECT behandling för att sedan fortsätta medicinering🥺 Rabbla upp massa olika sorter Bara massa tabletter Är livrädd för biverkningar, må sämre Är ensam med ett barn, inga vänner eller familj som är ett stöd nu. Bara dåliga erfarenheter av antidep mediciner Ökad ångest oro viktuppgång och huvudvärk magproblem Någon med positiva erfarenheter, som tagit sig ur de svarta hålet? Eller tips på läkemedel som funkat För ADHD problematik samt depression samtidigt?☀️☀️☀️

Florine
2019-06-07 13:04
#9

Jag har också en kombination av att må dåligt och ha ADD. Elvansen ger mig ångest varje dag på eftermiddagen om jag inte tar Oxascand. Jag förstår att du är rädd för att testa nya mediciner och är rädd för att bli sämre. Men jag tycker verkligen du ska prova en medicin mot ångest. Som jag förstått det är Oxascand den svagaste benzon(som ofta används mot ångest), den anses vara "snäll". De vanligaste biverkningarna är dåsighet som ofta avtar efter ett par dagars användning. Mindre vanliga biverkningar är huvudvärk och yrsel. Jag tar en rätt låg dos och det funkar mot ångesten. Jag får se till att ta den innan ångesten kommer bara för annars får jag vänta ca 1 timme innan ångesten är borta. Sån ångest jag haft på Elvansen innan jag fick Oxascand var outhärdligt så jag förstår inte hur du orkat kämpa på så länge, du är verkligen stark! 💐

Adhdmorsan
2019-06-07 20:40
#10

Åh tack snälla för svar Florine🌸 guld värt! Var på andra bedömningssamtal idag.. visade sig jag har GAD, hetsätningsstörning och dysmorphobi" också😑 Nu föreslog läkaren voxra eller vad tror du Sa hon kolla upp va du kan tänka dig för mediciner Gå ta blodprover så hör jag av mig" Får vi se vilken mottagning du ska tillhöra. Hm ska ja ta reda på vilken medicin Usch inte kul detta! Oron minskade inte efter dagens samtal. Önskar er alla en trevlig kväll Tack för svar, och tacksam för fler input🙏🌸

Niklas
2019-06-08 15:48
#11

#8: Jag har också bra erfarenheter av antidepressiva mediciner. Det är därför jag frågade varför du inte ville ta dem. Känner ett flertal personer som delar min erfarenhet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ananse
2019-06-13 03:11
#12

Har du fått tillräcklig dos amfetamin? Ifall man får för lite så förvärras

Ananse
2019-06-13 03:12
#13

gärna grundtillståndet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: