Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1340 ggr
AaronRodgersmk2
6/3/19, 11:33 AM

"Avtändningen" fr Attentin, ngn som har tips?

Tjena.

Jag är precis ny i det här med medicinering och har tusen frågor och tänker att det kanske finns folk härinne  med personliga erfarenheter som dom skulle kunna tänkas dela med sej av så jag testar. =) (Jag anar en "snacka med din läkare" komma farandes och jag looovar att jag ska det så snart min telefontid är kommen men jag frågar här först, ok?=))

Finns det något smart man kan göra för att minska "avtändningsproblem" fr Attentin?  (Jag förutsätter att det finns ett bättre epitet för "avtändning" men jag har ingen koll. Berätta gärna.)

Jag får först kalla händer och fötter, vilket är helt ok, och sen huvudvärk och till slut ett par h ångest. Tar folk huvudvärkstabletter emot värken eller skapar det ngt följd-knas eller anstränger lever el njurar för mycket?

Blir det generellt mindre biverkningar ju längre man äter ett preparat?  Jag har tänkt att jag ska ta det de dagar jag behöver det men jag är fortfarande i en fas där jag försöker värdera vad det gör och hur/när det hjälper och när det eventuellt stjälper.

Finns det ngt generellt att säga om vad som händer om man doserar flera intag per dag? Säg att jag tar en dos kl 9 som sen börjar avta och då tar jag samma dos igen, kan jag då förvänta mej typ samma resultat som av dos 1 , att effekten förlängs, eller händer det ngt annat då? 

Förlåt mina korkade frågor men det rasslar av undran i min skalle.

All input tas glatt och tacksamt emot. =)

Annons:
Niklas
6/4/19, 10:59 AM
#1

Avtändningsproblem är nog utsättningssymptom, men vi fattar vad du menar. 🙂 Dina andra frågor vågar jag inte försöka svara på.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AaronRodgersmk2
6/4/19, 11:21 AM
#2

Ah! Insättning-Utsättning? Då ver jag iaf vad det heter. =) Tack och bock.

Niklas
6/4/19, 11:30 AM
#3

Det finns en del diskussioner om Attentin. Du hittar dem här:

» [Om Attentin på Bokstavsfolk iFokus](https://www.google.se/search?hl=sv&&q=Attentin site:bokstavsfolk.ifokus.se)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AaronRodgersmk2
6/5/19, 6:00 PM
#4

Tack!

Niklas
6/6/19, 11:16 PM
#5

Jag sa nog fel till dig. Utsättning är när man trappar ner och slutar med en medicin. Nu ser jag att det nog inte var det du menade utan kanske när verkan slutar för dagen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Florine
6/7/19, 11:12 AM
#6

Hej! Om jag förstår dig rätt har du inte gått på medicinen så länge. Jag har ingen erfarenhet av just Attentin men jag vet att den där ångesten är väldigt vanlig när man äter ADD/ADHD-medicin. Enligt min läkare är det värst i början. Min ångest har inte försvunnit även fast jag medicinerat 6 månader. Ångesten dyker upp ett par timmar efter intag av medicinen(Elvanse). Jag äter därför Oxascand i en rätt låg dos. Jag tar det vid lunch för det är då ångesten brukar komma. Jag har hört många människor har samma problem så du är inte ensam. Jag läste ett tips om att se till att man äter ordentligt kan hjälpa mot symptomen som kommer när medicinen börjar avta. Sån här typ av medicin kan ju minska hungern.. så se till att du äter, ställ larm på mobilen om det behövs. Se om det hjälper mot problemen du upplever. Din andra fråga angående dosering vågar jag inte svara på eftersom jag själv inte tar Attentin. Jag har vid flertal tillfällen tagit en extra tablett Elvanse på eftermiddagen när jag behövt extra energi för att jag ska göra något speciellt. Jag har ibland fått samma energikick eller vad man ska kalla det som när jag tar min dos på morgonen men oftast har jag inte känt en större effekt eller iallafall mycket mindre än på morgonen. Fråga din läkare, man ska inte leka med doseringen 🙂 Lycka till!

Annons:
AaronRodgersmk2
6/7/19, 10:17 PM
#7

#5, japp, jag menade när verkan avtar för dagen. =)

#6, japp det verkar inte ovanligt. Jag är iofs van vid att ha ångest hipp som happ och har vant mej vid att också se den som en ovälkommen gäst som kommer att ge sej av om en stund så jag härdar ut, typ..,-) Faktuym är att för mej känns det lite skönt att veta "ah, jag har ångest pga att medicinen håller på att gå ur" och inte ngt annat random som ligger och gnager…typ…

Men, precis, jag har haft medicinen i min ägo i ca 2 veckor varav jag käkat 6 eller 7 dagar. Jag har nu hajat att min första , strarka, första reaktion  antagligen hade att göra med att jag precis innan druckit säkert en 6-7 dl kaffe precis innan för de sista gångerna jag tagit medicin så har jag undvikit kaffe och hästsparken har uteblivit.

Nu försöker jag mest lista ut om det går att runda av fasen då medicinen går ur kroppen. Som jag gjorde idag så tog jag en halv först, sen en kvarts efter 3 h och sedan en kvarts till efter 2-3 timmar till och jag upplevde inte alls samma ångestkänslor som tidigare. Så…Alla säger hela tiden att det är personligt hur man reagerar på medicinen men jag antar att det borde gå att läsa sej till ett och annat utifrån vad i kroppen det är som händer vid de olika faserna…I guess…

Ang att leka med doseringen så fick jag klartecken rörande att dela upp dagsdosen som jag vill ( jag är ju på spädbarnsmängd än så länge;-)) vilket ju känns rimligt. Antar att det är bra mycket värre att börja öka lite på känn utan att konsultera sin läkare….Anyway, har en telefontid på måndag så då kommer jag att svampa ur info…Nu känns det ju inte direkt som att hon kanske är den mest informativa…men..

Tack tack för alla svar. =)

Upp till toppen
Annons: