Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2098 ggr
MissLinisen
2019-06-04 18:35

Adhd-mediciner, ökad ångest på sikt?

Hej. Har provat Ritalin (snabbverkande samt depå) Elvanse och Attentin. Har börjat förstå att de alla (utom Attentin som jag ej provat ”för sig själv”) har ett mönster. I början funkar de jättebra. Man känner att man mår bättre än någonsin och är som man alltid vill vara. Klarar av mer och mår allmänt bättre. Sen efter ett tag får man ångest när medicinen tappar effekt och börjar då ta den oftare alt öka dosen men efter ett tag hjälper inte det heller. Jag lider ibland av svår pms (PMDS) och har märkt att adhd-med inte funkar lika bra alltid då (fast ibland hjälper den mycket också denna period så det är skumt). I morse var min ambition att inte ta medicin alls (Ritalin) då jag är i PMDS-perioden nu men jag klarade inte av att hålla det. Var för låg och nedstämd, klarade inte att tänka positivt. Så tog de 20 mg jag är ordinerad 3-4 ggr/dag. Efter första dosen mådde jag äntligen bra i några timmar. Kunde tänka positivt igen. Sen hjärtklappning och ångest när effekten gick ur. Fyllde på igen med dos nr 2 vilket funkade halvbra (klarade av att städa lite hemma) sen sjuk ångest igen. Dos 3 hjälpte öht inte alls och nu har jag hjärtklappning och ångest som liksom sitter i halsen. Fullkomligt vidrigt är det. Känner mig handlingsförlamad och miserabel. Orkar inte ta hand om mitt barn. Så här kan det väl aldrig vara meningen att det ska vara? Då är det väl bättre att vara utan! Eller?

Annons:
add-apa
2019-06-05 13:17
#1

Sista dosen för dagen kanske du ska prova att bara ta 10mg, t ex. Det kan hjälpa mot ångest att "trappa ut" medicinen mer stegvis…!

Adhdmorsan
2019-06-05 22:06
#2

Känner igen de du beskriver, haft så med Elvanse och attentin blev sluta tvärt. Undrar också hur man gör för slippa känna så😴

MissLinisen
2019-06-06 09:30
#3

Tack för era svar! Tog Attentin igår 2,5 mg X3 under dagen. Upplevde ingen som helst ångest. Det enda problemet var sömnsvårigheter men det tror jag beror på att jag tog sista dosen för sent. Folk säger att man inte ska experimentera men det verkar ju vara enda sättet?

Adhdmorsan
2019-06-06 20:11
#4

Va bra du hitta ett sätt som funka😊 delar du 5mg tabletter?

Florine
2019-06-07 12:12
#5

Jag har samma problem. Är så glad över att vara pigg och mer funktionell. Har ADD och hjärntrötthet. Men ja den här satans ångesten… brukade aldrig ha ångest innan jag började med Elvanse. Jag tar Oxascand vilket hjälper mot ångesten men jag tror att den tar bort lite av piggheten från Elvanse. Men det funkar. Men är så tråkigt att känna oro och ångest en stund varje dag. Ska prata med min läkare igen och prova ditt upplägg och sprida ut doserna av Elvansen. Jag tar 60 mg på morgonen just nu. Tack för tips och jag hoppas att du förblir ångestfri med din nya dosering! 🙂

MissLinisen
2019-06-07 13:16
#6

Adhdmorsan - jag delar dem ja! Det verkar funka. Saknar lite piggheten av Ritalinet. Attentin håller dock hjärnan piggare längre och mer jämnt upplever jag.

Annons:
AaronRodgersmk2
2019-06-07 22:26
#7

MissLinisen, jag har till och med delat tabletterna i 4'a och jag får för mej att trappsteget ned i "abstinens" (som väl är det som gör att man får ångest?) inte känns lika högt….Idag kände jag absolut att nåt hände när det gick ur men inte kalla händer/fötter och Ångestelefanten som uppträder fr 5 mg var snarare ett inte så hårt spänt skärp över bröstet som jag faktiskt kunde mer eller mindre ignorera när jag höll mej sysselsatt…Kan vara nåt? Jag är så ny på det här så jag kan absolut vara ute och cykla totalt. ;-)

MissLinisen
2019-06-08 06:53
#8

AaromRodgersmk2 - Ja jag vet att min vän gör så, delar 5 mg Attentin i fjärdedelar på kvällarna och tar 1/4 i timmen för att ha energi till kvällen men ändå kunna somna sen. Jag ska nog prova det också. Kanske sprida ut 7,5 - 10 mg på en hel dag? Som sagt enda sättet verkar vara att experimentera sig fram! Tycker läkarna måste tillåta en det.

AaronRodgersmk2
2019-06-08 15:41
#9

MissLinisen, japp, jag ska också "söka tillåtelse" fr min läkare att få ta iaf upp t 10 mg om dagen för att ge bättre möjligheter till att testa dispositionen över dagen.

Igår funkade det kanon när jag hade tagit 2.5 och sen skarvade innan den klingade av. Skulle dock behöva ytterligare en 2.5 eller 2 för att sen rulla av med en kvart….KANSKE:..;-) Gissar och chansar hej vilt.

Man vill ju bara försöka få det negativa att vara så litet som möjligt. =)

Lycka till till dej.

Upp till toppen
Annons: