Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2868 ggr
Niklas
2019-06-17 10:51

”Gått ut skolan? Då kan du inte ha ADHD”

Jag har hört från flera håll att det här är ett svar man får när man vill göra en utredning. Det är inte bara fel, det är dessutom oprofessionellt att bemöta en patient på det sättet. Det finns oändligt många exempel på människor som både har exempelvis ADD och dessutom har tagit sig igenom skolan, kanske till och med högskola, och har gjort karriär.

Råkar du ut för det här, vänd dig till någon annan eller insistera på att de låter dig göra en utredning i alla fall. Människor är olika. En del hittar strategier för att trots sina svårigheter klara av saker som många andra med ADHD inte klarar. Man måste se helhetsbilden. Om du ber om en utredning finns det säkert många andra områden i ditt liv som inte fungerar lika bra. Berätta om dem.

Nedan är länkar till några avsnitt från ADHD-podden. Där berättar fyra högutbildade personer om sina svårigheter på grund av ADD eller ADHD.

» Läkaren Christin Edmark med ADHD

» Logopeden & superhjälteentreprenören Anna-Karin med ADHD

» ADHD-läraren Pepe De Neergaard - skolan, Träning & existentiell rastlöshet

» USEL IMPULSKONTROLL - Jonna Trillkott, Socionom

Har du inte Spotify finns avsnitten på iTunes och alla andra platser där du hittar dina podcaster.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

  • Redigerat 2020-10-23 10:38 av Niklas
Annons:
Sindri
2019-06-17 11:42
#1

De utredare som säger så borde anmälas. Då vet man inte vad men håller på med. Det "vet väl alla" som har något med ADHD/ADD att göra att handikappet kan visa sig på många olika sätt. Så oerhört oproffsigt.

Alex&company
2019-06-17 15:41
#2

Jag tror att bilden av ADHD fortfarande är den av en 10 årig, lite överviktig (överätande och konstant småätande är ju supervanligt) kille som slåss med andra barn, står på bänken i klassrummet och beter sig opassande mot vuxna. Det gör det ju svårt att till att börja med få en utredning om du är tjej och om du sen är högpresterande och kanske med en hög verbal förmåga passar du inte alls in i bilden av ADHD som till och med de som utreder verkar ha kvar.

Mligg
2019-07-08 05:06
#3

De utredare som säger så är värda att kalla sig läkare. ADHD är en diagnos där man har grava koncentrationssvårigheter kan man då klara av skolan så har man definitivt inte ADHD. Man följer socialstyrelsens riktlinjer. ADHD är inte en superkraft utan en funktionsnedsättning som upptäckts tidigt.

Alex&company
2019-07-08 17:53
#4

#3 ADHD är en funktionsnedsättning men det säger inget om intelligens och med ADHD kommer hyperfokus på sånt som intresserar en tillräckligt och under hög press kan man prestera. Jag gick själv ut gymnasiet med höga betyg men jag har alltid varit superintresserad av många skolämnen och läste allt på distans. Så jag verkade ju ha klarat skolan bra, men å andra sidan var jag hemmasittare stora delar av min skolgång, rymde ofta, kunde inte sitta still, hade noll impulskontroll vilket ledde till en del trubbel och ämnen som jag inte var intresserad av gick ju åt helvete. 

Ibland kan man helt enkelt kompensera sin funktionsnedsättning med sin intelligens. Jag klarar av att läsa avancerad litteratur utan problem men jag kan inte laga mat (jag glömmer plattan på och går ifrån, tappar bort mig i recept och glömmer att man inte kan kolla om plattan är varm genom att lägga handen på) åt mig själv eller komma ihåg att duscha utan ett schema. Har man en hög verbal förmåga är man dessutom ofta duktig på att snacka sig ur situationer där ens handikapp märks. Jag snackade till exempel till mig att få ha muntligt prov ett antal gånger för att jag inte kan koncentrera mig när jag skriver vilket då gav höga betyg .

Honestyisdead
2019-07-08 22:16
#5

#3 Man kan klara skolan även om man har ADHD.

Mligg
2019-07-09 00:07
#6

Då har man troligen inte ADHD. Läs diagnosmanuallen och motivera hur man klarar av skolan tack.

Annons:
Alex&company
2019-07-09 13:42
#7

#6 Genom att kompensera. Det finns inget i diagnosmanualen som säger att en person som klarat skolan inte kan ha ADHD. Dels blir många (särskilt flickor) duktiga på att kompensera sin funktionsnedsättning sedan är det också så att ADHD symptom kan synas på en mängd olika sätt.

Honestyisdead
2019-07-09 15:03
#8

#6 Med rätt hjälp klarar många med just ADHD skolan. Att inte ha klarat skolan är inte ett kriterie för diagnosen.

Mligg
2019-07-10 01:15
#9

Och vad är rätt hjälp? Det är en funktionsnedsättning en störning i hjärnan. Om man nu kan hantera ADHD så att ADHD inte ger symptom så har man uppenbarligen inte ADHD. Varför ska man behandla ”superkrafter” på psykiatrin. Det är väl trotts allt en sjukdom

Honestyisdead
2019-07-10 07:09
#10

Nej det är inte en sjukdom, det är en funktionsnedsättning. Rätt hjälp beror på person. Tex att få arbeta i en lugn miljö och ha stödlärare hjälper många. Samt medicin. Det finns dessutom olika hjälpmedel.

Sindri
2019-07-10 15:03
#11

#6 av: Mligg

Ursäkta, men vad har du för kompetens att uttala dig i frågan? 
På den här sajten finns  de som själva lever med funktionsnedsättningar, lever eller arbetar nära någon som har det, samt en del andra intresserade, pålästa personer. Det du skriver går emot precis allt som jag sett, hört, upplevt  eller läst om ADHD/ADD. 

Börja med att läsa Anders Hansens bok Fördel ADHD, sedan kan vi diskutera, för allt du skriver andas bara total okunnighet.

Mligg
2019-07-10 22:56
#12

Haha och vad säger Anders Hansen om ADHD? Att det inte finns något rätt eller fel, alla har lite ADHD. ADHD är ingen vetenskaplig diagnos utan snarare ett symptom. Vad har du själv för kompetens?

Sindri
2019-07-11 08:27
#13

#3 av: Mligg

ADHD är en diagnos ….." skriver du i #3.  Och i #12 att det inte är det utan ett symptom. Hur skall du ha det?
Min bild av ADHD/ADD är att det är en diagnos som kan ge en rad olika symptom, som tex koncentrationssvårigheter i olika hög grad, samt på olika sätt. Vissa kan ha en förmåga att verkligen stänga av och koncentrera sig på en väldigt specifik sak. 
ADHD är något som kan diagnosticeras hos både de med högre och lägre intelligens, stor eller liten begåvning. Din bild av ADHD är uppenbarligen inte så nyanserad.
Jag har ingen professionell utbildning, men jag uttalar mig inte heller så självsäkert om vad ADHD/ADD är. Har flera anhöriga som har diagnosen, och jag har gått på kurser tillsammans med dem (anordnade av psykiatrin), samt under många år läst både tidningsartiklar och böcker, sett TV-inslag, hört på radio etc. M a o försökt suga åt mig så mycket kunskap jag kan för att förstå och stötta.
Jag har sett på nära håll vilka svårigheter det kan ge i skolan, men också vilka resultat som kan uppnås med rätt stöd från skolan och /eller hemifrån, samt hur en oerhört stark vilja kan kompensera en hel del.

På kurserna har jag träffat ADHD-folk med de mest skiftande symptom, och de har varit allt från de som bara vill sitta instängda i sin lägenhet och spela TV-spel,  till de som har rätt avancerade jobb där förmågan att verkligen gå in i en uppgift och stänga av annat har varit en styrka.

Att hamna på rätt plats i arbetslivet med rätt sorts chefer/medarbetare kan ge strålande resultat på den fronten. 
Och läser man Anders Hansens bok Fördel ADHD får man en nyanserad bild av vad det innebär, och också lära sig om vad det betytt för människan utveckling och utbredning. En del han skriver om är teorier, men väldigt intressanta och tankeväckande sådana.

Annons:
Niklas
2019-08-20 15:47
#14

#9: ADHD kan ge symptom på olika sätt. Alla visar sig inte på samma sätt hos alla människor. Som någon skrev, exempelvis intelligens kan delvis kompensera för svårigheterna. Med rätt stöd kanske personen skulle klara att prestera på en högre nivå.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Mligg
2019-09-08 22:12
#15

Gammal tråd som blivit livad ser jag först och främst. ADHD är en svår diagnos där man är handikappad i många områden. Varför som hype kring ADHD fattar inte hur alla vill gå runt och tro att dom är funktionshindrade och sen lura omvärlden att man har en superkraft? Eeeeeh

M
2020-10-25 11:05
#16

#14: Hej

Det är ett felaktigt bemötande att säga att du kan inte ha ADHD eftersom du gått ur skolan. Får man rätt hjälp så kan man visst klara av skolan fast jag personligen inte gjorde så. Sedan detta att alla som har ADHD springer runt överallt i klassen är också fel. Det kan storma inombords med massor av tankar som i mitt fall och jag tappade tråden lätt när läraren pratade. Skulle jag skriva samtidigt som läraren pratade så var det förstås ännu mer kört.

Niklas
2020-10-25 21:03
#17

#16: Absolut. Förhoppningsvis kommer det att bli mindre vanligt med sånt bemötande. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Draken
2020-11-03 11:50
#18

#3 #6: Vad menar du ?

Har en son med grav ADHD, han fick, tyvärr, sin diagnos när han gick i 9'an. Han hade ingen medicinering under hela grundskolan, men han gick igenom skolan och klarade den, han började på gymnasiet, och det gick också bra trots att medicinen inte fungerade riktigt. Han tog examen i år , han hade ganska bra betyg.

#9 ADHD går faktiskt att medicinera, det finns flera olika mediciner.

#15 ADHD är en diagnos inom autismspectrum den faller inom NPF (Neuropsykiatrisk FUNKTIONSHINDER).

Mligg : Jag tycker du kanske skall läsa på lite om ADHD innan du ger dig på att slänga kommentarer runt dig. I stort sett allt vad du har skrivit i tråden är rena rappakaljan. Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av ADHD överhuvudtaget.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

2023-03-27 00:00
#19

#5: Absolut, man klarar allt och alltid me ADHD diagnos 😉

vanillabeaver
2023-06-11 13:05
#20

Jag fick höra att jag inte har ADHD bl.a. pga detta och "du röker inte, du dricker inte alkohol, och du har inte tagit droger, så du kan inte ha ADHD". Från en psykolog som utvärderade mej för ADHD fastän mötet skulle ha handlat om annat. Anmälde detta till högre instanser. Kommer inte ihåg hur det gick, men jag såg inte den psykologen igen iallafall.


Verba docent, exempla trahunt

Blogg: https://detdarhusetvidskogensslut.blogspot.com/

Annons:
Niklas
2023-06-11 16:14
#21

Det är dumt att de säger så. De vet ju egentligen att det finns en anledning till att man gör utredningar. Gick det att ställa diagnos med en fråga hade inga utedningar behövts.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: